Radom: uwagi do roweru publicznego
W związku z trwającymi do 11 września konsultacjamispołecznymi dotyczącymi radomskiego roweru publicznego, radomskie BractwoRowerowe przedstawiło swoje uwagi. Czy władze radomia posłuchają doświadczonychrowerzystów?
Do 11 września 2015?roku potrwają konsultacje społeczne dotyczące uruchomienia w Radomiu systemuroweru publicznego. Mieszkańcy poprzez stronę internetową (zobacz>>>) lub poprzez wypełnienie papierowej ankiety mogą wyrazić swojąaprobatę dla tego pomysłu.
Uwagi BractwaRowerowego:
Jeśli chcemy mówić o sprawnie działającym systemie rowerupublicznego, liczba stacji powinna wynosić minimum 40 sztuk. Stacje powinny byćrozlokowane w odległości około 300 metrów dojścia pieszego (w śródmieściunawet bliżej). Dzięki czemu rowerem da się dojechać jak najbliżej celu podróży.Tylko tak rozlokowane stacje sprawią, że rower publiczny stanie się alternatywądla indywidualnej komunikacji samochodowej.
Drugim, bardzo ważnym aspektem, jest rozbudowa systemu trasrowerowych. Mimo tego, że w Radomiu od około 12 lat powstają drogi rowerowenadal z żadnego osiedla nie da się dojechać do śródmieścia po dedykowanejrowerzystom infrastrukturze. Przykładowo, trasa z Ustronia (największegoosiedla) powstaje etapami już 11 lat i nadal nie ma jej na 1/3 długości aleiGrzecznarowskiego. Dlatego proponujemy, żeby Radom skorzystał z rozwiązaniazastosowanego w Lublinie, gdzie mieszkańcy w pakiecie z rowerem publicznymdostali 30 kmdróg dla rowerów i pasów rowerowych w jezdniach.
Mając na uwadze powyższe, uruchomienie systemu powinnoobejmować:
I. Ustawienie ?minimum40 stacji roweru publicznego
II. Budowę około 35 kmtras rowerowych w tym 13 kilometrów wydzielonych dróg rowerowych:
– 1905 Roku, dwustronna droga dla rowerów (2 x 1500 m)
?- Chrobrego, dwustronna droga dlarowerów (2 x 1200 m)
– ?Grzecznarowskiego, dwustronna drogadla rowerów (2 x 1700 m)?
– ?Limanowskiego, pasy rowerowe wjezdni (2 x 1500 m)?
– ?Lubelska / Żeromskiego, pasyrowerowe w jezdni (2 x 3300 m)?
– ?Okulickiego, pasy rowerowe wjezdni (2 x 1300 m)
– Potok Północny, jednostronna droga dla rowerów (1000 m)?
– ?Słowackiego, pasy rowerowe w jezdni(2 x 2300 m)
– ?Struga, pasy rowerowe w jezdni (2 x2000 m)?
– ?Wierzbicka, dwustronna droga dlarowerów (2 x 1900 m)
III. Budowę obiektów inżynieryjnych (dodatkowo):
– kładki pieszo-rowerowej nad ul. Limanowskiego w ciągu Okulickiego-Szpitalna
– przejazdów rowerowych pod mostami na ul. Szarych Szeregów oraz Chrobrego wciągu drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego?
Mapa 1. Rowerowe trasy główne. Stan istniejący
Mapa 2. Rowerowe trasy główne uzupełnione o postulowaneodcinki
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mapa 3. Stacje roweru publicznego
Promień okręgu równy 200 metrów co odpowiada trasie dojścia 300 metrów w warunkachzabudowy miejskiej. Schemat uproszczony nie wskazujący konkretnych lokalizacji,pokazuje jedynie liczbę stacji potrzebnych dla miasta wielkości Radomia. Wśródmieściu liczba stacji powinna być 2-3 krotnie większa niż wynika to zeschematu.
Mapa 4. Strefa zasięgu 12 minutowej jazdy rowerem
„