Radom: konsultacje dot. ulic w centrum miasta
W Radomiu ruszyły konsultacje dotyczące zmian na ulicachTraugutta, Narutowicza i Moniuszki (szczegóły>>>). Według urzędników korekty mają na celu przede wszystkimpoprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu (w tym szczególnie pieszych irowerzystów), ograniczenie występowania punktów kolizyjnych oraz likwidacjęwystępujących dotychczas w tym rejonie barier architektonicznych. Bractwo Rowerowe zaproponowało uwagi do koncepcji i zachęca do oddania na nie głosu.
Bractwo Rowerowe zgadza sięz założeniami urzędników jednak zwraca uwagę, że bardzo ważne są szczegóły projektu. Dlategoprzygotowali uwagi do koncepcji i zachęcają do ich poparcia. By to zrobić Bractwo przygotowało wypełniony formularz, który wystarczy pobrać i wysłać na adres: [email protected]
>>>WNIOSEK DO POBRANIA >>> (pdf, 1,92 MB)
Konsultacje potrwają do 12 czerwca 2015 roku!
Bractwo Rowerowe zachęca również do uczestnictwa i zapraszania znajomychdo wydarzenia na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/687811708020599/
Treść wniosku:
1. Rozwiązania dla ruchu rowerowego można zrealizowaćmniejszymi nakładami i z większymi korzyściami. Z uwagi na skomplikowanieukładu proponowanych przez MZDiK przejazdów projekt należy uprościć wraz zezmniejszeniem liczby punktów kolizji o co najmniej 1 dla każdej relacji. Unikniemyprzez to zbędnych konfliktów z kierowcami i pieszymi oraz skrócimy czaspokonania skrzyżowania. Ponadto moja propozycja uwzględnia istotną kwestięjazdy rowerzystów w prawo z ul. Moniuszki w ul. Narutowicza, jak równieżwłączenie się do ruchu rowerzystów, którzy chcą skręcić z ul. Traugutta w lewona skrzyżowaniu z ul. Narutowicza. Wpisuje się również w główną trasę łączącąUstronie z centrum zgodnie ze ?Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowaniaprzestrzennego gminy Radom?. Ponadto jest zgodne z pierwotnymi planamiprzebudowy skrzyżowania Narutowicza – Traugutta – Piłsudskiego – Kościuszki.Wnoszę również o wyznaczenie krótkiego pasa rowerowego, który umożliwirowerzystom jadącym od strony MOSiRu i skręcającym w kierunku ul. Trauguttazmianę pasa na zewnętrzny na ul. Traugutta tuż za skrzyżowaniem.
2. Lokalizacja proponowanego przystanku w kierunku śródmieścia jest optymalna,jednak w kierunku dworca kolejowego powinna ulec korekcie. Wyznaczenie go przedwjazdem na parking BGŻ oraz w sąsiedztwie drogi dla rowerów komplikuje sytuacjęruchową w tym rejonie dla wszystkich uczestników ruchu ? pieszych, rowerzystów,samochodów i samych autobusów linii 5, zwłaszcza w godzinach szczytukomunikacyjnego. Jednocześnie z przyczyn dostępności nie mogą zatrzymać się nanim autobusy linii jadących od katedry w kierunku dworca kolejowego – 3, 10, 14i 19. Dlatego proszę o przesunięcie przystanku tuż za skrzyżowanie Traugutta -Mickiewicza – Waryńskiego (w miejsce obecnych kilku miejsc parkingowych). Mojapropozycja jest zgodna zarówno z zasadami dotyczącymi lokowania przystanków zaskrzyżowaniami jak i z zasadą odległości międzyprzystankowej w śródmieściach(przystanek Sienkiewicz / katedra oddalony jest o 400 metrów od ww.skrzyżowania). W zasadniczy sposób polepszy się również dostępność ulicyWaryńskiego, jak i zwiększy liczbę linii zatrzymujących się w tym rejonie, corównież wpłynie na stworzenie nowych możliwości wyboru linii dla mieszkańców.Takie umiejscowienie przystanków jest zgodne z wieloletnimi postulatamispołecznymi, jest również najbardziej optymalne pod kątem ruchowym idostępności komunikacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3. Jako komplementarne z projektem poprawy sytuacji wszystkich uczestnikówruchu postuluję wyznaczenie przejścia dla pieszych na kierunku Planty ?Śródmieście w zamian za likwidowane przejście, co znacząco skróci drogę pieszymw kierunku śródmieścia z rejonu osi komunikacyjnej Plant i w przeciwieństwie dolikwidowanego przejścia, stworzy znaczące ułatwienia dla mieszkańców. Napołączeniu chodnika biegnącego wzdłuż budynku Traugutta 31/33 z ul.Jaracza/Solskiego proponuję stworzenie łagodnej pochylni zamiast schodów nacałej szerokości. Już dziś, większość pieszych korzysta z istniejącej pochylnizamiast schodów. Tym samym niepotrzebne będzie odgięcie drogi rowerowej nawysokości salonu PZU.
4. W ramach tego zadania zwracam uwagę na stan schodów i podjazdu dla wózkówprzy przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu Narutowicza / Kościuszki. Wnoszę olikwidację w tym miejscu schodów na rzecz łagodnego spadku. Na przejściu wzdłużulicy Narutowicza proszę o obniżenie krawężników do wymaganej w Radomiuwysokości równej 0 cm.Z uwagi na charakter zabudowy śródmiejskiej proponuję zastosować czarne,stylizowane słupki zamiast ocynkowanych barierek, czy słupków biało-czerwonych.
W związku z powyższym wnioskuję o przyjęcie do prac projektowych wariantuprzedstawionego na rysunku poniżej. Skrzyżowanie jest dużo czytelniejsze dlawszystkich użytkowników, zwiększa się też bezpieczeństwo, zwłaszczaniechronionych uczestników ruchu.
„