Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom: Bariery na drogach rowerowych. Konieczność czy nadgorliwość?

infobike
16.12.2013 14:44

Radom: Bariery na drogach rowerowych. Konieczność czy nadgorliwość?

Wzdłuż ciągów pieszo-rowerowych budowanej obwodnicy południowej drogowcy ustawiają tysiące metrów metalowych wygrodzeń. Czy stać nas na takie marnotrawstwo? Czy aby na pewno chcemy żeby tak wyglądało nasze miasto? –czytamy na blogu radomskiego Bractwa Rowerowego

Jezdnia obok jest dojazdową, więc z założenia prędkości na niej osiągane nie powinny być wysokie. Barierki nie są zresztą energochłonne, zatem i tak w razie wypadku nie pomogą ani pieszym ani rowerzystom. Jeśli nie chcemy, żeby piesi wchodzili na jezdnię niżej to przed tym chronią: wygrodzenia pomiędzy obwodnicą a jezdnią odbarczającą, skarpa, która wręcz uniemożliwia zejście oraz barierki przy samej obwodnicy. Nie należy zapominać, że ten typ wygrodzenia może być bardzo niebezpieczny dla rowerzystów – zahaczenie kierownicą o pionowy słupek to gwarancja wywrotki – studium przypadku to między innymi zdarzenie do jakiego doszło na Wale Miedzeszyński w Warszawie. Konieczność stosowania tego typu urządzeń nie wynika również  z przepisów prawa. Punkt 5.1 załącznik 4 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych[…] mówi wprost, że 'urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów można zastąpić urządzeniami naturalnymi, np. gęstymi żywopłotami’. W związku z powyższym wnosimy o zaprzestanie ich stosowania. Poniżej zdjęcie z niedawno wybudowanej ulicy Lotniczej w Olsztynie, gdzie nieestetyczne barierki po interwencji rowerzystów zastąpiono nasadzeniami. 

 Zdjęcie: Mirek Arczak

Nie należy zapominać o tym, że fatalny projekt obwodnicy nie uwzględnił również podłączenia przedeptów do nowej infrastruktury. Efekt już widać, cześć barier została zdemontowana przez mieszkańców. I bardzo dobrze!

Źródło: http://bractworowerowe.blox.pl/2013/12/Bariery-Koniecznosc-czy-nadgorliwosc.html

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}