Przyszłość poznańskich rowerów miejskich

infobike
22.02.2018 20:57

Swój ostatni sezon Poznańskiego RoweruMiejskiego, przed wygaśnięciem umowy, rozpocznie 1 marca obecnyoperator – firma Nextbike Polska. Jaka przyszłość czekapoznańską wypożyczalnię rowerów? Pod uwagę branych jest kilkarozwiązań.

Stara umowa skońcy się w styczniu 2019 roku. Miastoprzygotowuje się do pojęcia decyzji, w którym kierunku chce pójść:rozbudowy obecnego systemu, system łączący III i IV generację,bądź postawienie na system IV generacji, czyli rowery bez stacjidokujących.

Zależy nam na tym, aby system roweru publicznegobył jak najbardziej atrakcyjny i użyteczny dla osób korzystającychz niego – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. –Rower miejski jest znaczącym uzupełnieniem transportupublicznego – w coraz większym stopniu umożliwia nie tylkoprzemieszczanie się po centrum, ale także dojazd do węzłówprzesiadkowych, gdzie można zmienić środek transportu na tramwaj,autobus, czy pociąg. W stosunku do 2016 roku, w 2017 roku liczbarowerów miejskich wzrosła o 62 proc., natomiast liczba wypożyczeń- o 142 proc. – dodaje

Co czeka Poznański Rower Miejski?

Z myślą o przyszłości systemu roweru publicznego iw trosce o jego użytkowników już w listopadzie ubiegłego rokupowołany został Zespół ds. funkcjonowania systemu poznańskiegoroweru publicznego, którego zadaniem jest wypracowanie dalszychkierunków rozwoju systemu automatycznych wypożyczalni roweru. Wjego skład weszli przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowy PoznańSekcja Rowerzystów Miejskich, Wydziału Transportu i Zieleni UMP,Politechniki Poznańskiej, Zarządu Transportu Miejskiego orazZarządu Dróg Miejskich.

Założenie jest proste: System roweru publicznegopowinien generować ruch rowerowy, a jednocześnie wspieraćtransport publiczny i inne formy przemieszczania się, współtworzącw ten sposób spójną, zrównoważoną mobilność. Zespółpodpowie, w jaki sposób to założenie zrealizować – informujeoficjalna strona internetowa Poznania.

Zaczęliśmy od rozpoznania systemów rowerowych wkraju, aby przeanalizować ewentualność   wprowadzenianowych albo alternatywnych rozwiązań – mówi Daniel Wawrzyniak,zastępca dyrektora ZTM, a jednocześnie przewodniczący Zespołu. –Możliwości jest wiele: od rozbudowy obecnego systemu IIIgeneracji, poprzez system mieszany III i IV generacji, aż docałkowitej rezygnacji z obecnych rozwiązań i zainwestowania wsystem IV generacji. Istotne przy tym są koszty, jakie należałobyponieść rozwijając PRM oraz funkcjonalność systemu – dodajedyrektor ZTM.

Systemy III i IV generacji

Trzecia generacja rowerów wiąże się z systememstacji. Natomiast system IV generacji to rowery z wbudowanymelektrozamkiem i modułem GPS. Taki system nie wymaga stacjidokujących: rower można pozostawiać w dowolnym miejscu np. wwyznaczonej strefie.

Zespół przeprowadził dialog techniczny z dostawcamisystemów, rozpoczął testy rowerów IV generacji, analizujemożliwość adaptacji obecnie użytkowanych rowerów do nowychrozwiązań.

– Chcemy także poznać opinie użytkowników,dlatego w poniedziałek uruchomiona została specjalna ankietamiejska – mówi Daniel Wawrzyniak. – Chcielibyśmy dowiedziećsię m.in. skąd dokąd przemieszczają się użytkownicy rowerumiejskiego, w jakich celach podróżują rowerem miejskim, czyprzesiadają się na inne środki transportu. Interesuje nas, czywoleliby system bezstacyjny, czy taki jaki obecnie, a jeżelibezstacyjny – czy chcieliby zostawiać rowery gdziekolwiek, czy teżw wyznaczonej strefie. Interesuje nas również, czy obecniużytkownicy PRM wolą system abonamentowy, czy też – jak obecnie -chcieliby ponosić opłaty uzależnione od czasu wypożyczenia.

Geoankieta będzie prowadzona (we współpracy z UAM)od 26 lutego do 18 marca br. Odpowiedzi zostaną wykorzystane podczasplanowania przyszłości Poznańskiego Roweru Miejskiego. Możnają znaleźć na stronie www.prm.geoankieta.pl

– Zakładamy, że w pierwszej połowie tego rokuzostanie wypracowany model funkcjonowania roweru publicznego wPoznaniu. Po oszacowaniu kosztów inwestycyjnych oraz bieżącegoutrzymania systemu złożony zostanie wniosek o zabezpieczenieśrodków w Budżecie Miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej– mówi Daniel Wawrzyniak.