Przyszłość należy do rowerów elektrycznych

infobike
02.01.2020 15:00

Niesamochody, a rowery będą w nadchodzącej dekadzie 2020-2019najlepiej sprzedającymi się pojazdami elektrycznymi – przewidujeserwis The Verge. Według dorocznego raportu Deloitte tylko między2020 i 2023 rokiem na świecie sprzedanych zostanie 130 mlne-rowerów.

Wzrostsprzedaży

Jakzauważył Verge, przez wiele lat elektryczne rowery były raczejniszowym rozwiązaniem. W latach 2006-2012 stanowiły one mniej niż1 proc. całkowitej rocznej sprzedaży rowerów. W 2013 r. w Europiesprzedano 1,8 mln e-rowerów, podczas gdy w USA zaledwie 185 tys.Jednak ulepszenia w technologii baterii litowo-jonowych (w tym ceny iich mocy) wpłynęły na rynek i spowodowały, że mieszkańcy dużychmiast zaczęli przesiadać się z samochodów z napędem spalinowymna zeroemisyjne jednoślady.

Wedługanalityków z Deloitte w nadchodzącej dekadzie trend ten będzie sięnasilać. W ciągu następnych trzech lat na świecie ma zostaćsprzedanych 130 mln nowych rowerów elektrycznych, a „liczbae-rowerów na drogach z łatwością przekroczy liczbę innychelektrycznych pojazdów do końca 2020 roku”.

40mln rowerów rocznie

Vergezaznacza, że biorąc pod uwagę amerykańskie podejście dosamochodów (im większy, tym lepszy) i użyteczność jednośladu wniesprzyjających warunkach pogodowych (jak deszcz, wiatr lub śnieg)można by się spodziewać, że elektryczne rowery pozostanąraczej transportem rekreacyjnym. Jednak z prognoz Deloitte wynika, żew najbliższych latach na rynek trafiać będzie średnio 40mln rowerów elektrycznych rocznie. Tymczasem pod koniec 2018 r.wyprodukowanych było 5,1 mln samochodów z napędem elektrycznym, awedług prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA, ang. )do 2025 r. sprzedanych zostanie 12 mln.

Powyższeliczby wskazują, że sposób, w jaki ludzie się przemieszczają,drastycznie zmieni się w nadchodzących latach. Deloitte przewiduje,że w latach 2019-2022 odsetek osób jeżdżących do pracy roweremwzrośnie o jeden punkt procentowy. Dziesiątki miliardów przejazdówz wykorzystaniem roweru rocznie oznacza mniej samochodów nadrogach i mniej zanieczyszczeń w powietrzu – wskazał Verge.

Większasprzedaż w Europie

Jakzaznacza serwis, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym w USArośnie wolniej niż w Europie, gdzie unijne przepisy wspierająpolitykę zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W tym samym czasieadministracja prezydenta USA Donalda Trumpa próbuje cofnąćprzepisy jego poprzednika, Baracka Obamy, mające na celu poprawęefektywności paliwowej.

Wedługfirmy badawczej NPD Group sprzedaż e-rowerów wzrosła w USA o 91proc. w latach 2016-2017, a następnie o 72 proc. w latach 2017-2018.Łącznie od 2014 r. sprzedaż rowerów elektrycznych w USAwzrosła ponad ośmiokrotnie.(PAP)