Przetarg na budowę węzła przesiadkowego w Brynowie
Przetarg na budowę węzła przesiadkowego wkatowickiej dzielnicy Brynów ogłosił w środę tamtejszy samorząd.Koszt jego budowy szacuje się na ponad 66,5 mln zł netto. Totrzecia tego typu inwestycja, która w najbliższym czasie ma powstaćw mieście.
Centrum przesiadkowe w południowej dzielnicy Katowic ?Brynowie – powstanie w rejonie obecnej pętli tramwajowej. Budowa mapotrwać niespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki zprywatnych aut czy rowerów do tramwajów i autobusów.
Pierwsze dwa przetargi na budowę węzłówprzesiadkowych w dzielnicach Ligota i Zawodzie samorząd ogłosił wostatnich tygodniach. Złożą się one na Katowicki SystemZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, promujący komunikacjępubliczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska. Na stworzenie trzechpierwszych inwestycji Katowice pozyskały ponad 120 mln zł zfunduszy UE.
Węzły przesiadkowe w Katowicach – w intencjisamorządowców – mają przyczynić się do ograniczenia liczby autna drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszeniahałasu i emisji spalin. Na parkingach centrów przesiadkowychkierowcy czy rowerzyści będą mogli parkować swoje pojazdy,kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lubpociągiem.
„W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucjakomunikacyjna. W marcu ogłosiliśmy aż trzy przetargi na centraprzesiadkowe typu Park&Ride ? na Ligocie, Zawodziu i Brynowie,a w planach mamy ich łącznie osiem” ? powiedziałcytowany w informacji prasowej prezydent Katowic Marcin Krupa.
Ogłoszony w środę przetarg obejmuje budowę węzławraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się:dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, parking naziemny z 52miejscami w ramach funkcji Park&Ride, parking dla rowerów wramach Bike&Ride, przystanki, wiaty, miejsca postojowe dlarowerów, taksówek oraz punkty Kiss&Ride, w których możnapożegnać lub odebrać pasażera.
Ma się tam również znaleźć poczekalnia wyposażonaw punkty obsługi pasażerskiej, takie jak toaleta, biletomat, małagastronomia, kiosk prasowy. Firma, która zbuduje węzeł, będzieteż zobowiązana do wykonania systemu informacji pasażerskiej orazurządzenia zieleni i małej architektury.
Kost inwestycji samorząd szacuje na ponad 66,59 mln złnetto. Oferty na jej realizację można składać do 15 maja. Budowama potrwać 22 miesiące.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwszy z węzłów ? w dzielnicy Ligota – mapowstać kosztem ok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP, przy głównymszlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą,i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji. Na inwestycję złożąsię m.in.: naziemny parking na 110 miejsc oraz strefa obsługipodróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscamioczekiwania. Tu również mają powstać: tzw. strefa Kiss&Ride,parking dla rowerów i postój taksówek. Węzeł ma być gotowy zaponad rok.
Znacznie większy węzeł ma powstać na Zawodziu.Budowa tamtejszego centrum, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy,pomiędzy ulicami Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja, mapotrwać niespełna dwa lata. Koszt budowy węzła Zawodzie szacujesię na 64,2 mln zł.
Na budowę pierwszych trzech węzłów przesiadkowych ?w Ligocie, Zawodziu i Brynowie ? Katowice uzyskały dofinansowaniez UE w wysokości ponad 120 mln zł, co stanowi 85 proc. kosztówinwestycji. Jak podał katowicki magistrat, kolejne planowane węzłyto: Sądowa, Podlesie, Piotrowice, Kostuchna, Jana. (PAP)
akp/ pad/
„