Przejazd rowerowy dla urzędników, radnych i dziennikarzy w ramach ETZT – relacja z Lublina
Przejazd rowerowy dla urzędników, radnych i dziennikarzy w ramach ETZT –relacja z Lublina
W dniu 16 września na inaugurację Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu odbył się przejazd rowerowy po Lublinie dla urzędników, radnych i dziennikarzy. W ciągu niecałych 2 godzin grupa pokonała dystans ok. 11 km, odwiedziając miejsca, w których niezbędne jest wykonanie mniej lub bardziej kosztownych rozwiązań, znacząco zwiększających zarówno komfort poruszania się na rowerze, jak i bezpieczeństwo samych rowerzystów –pisze Porozumienie Rowerowe z Lublina
Trasa wiodła ulicami: Wieniawska – Lipowa – Skłodowskiej – Radziszewskiego – Sowińskiego – Smorawińskiego – Andersa – trasą wzdłuż Bystrzycy – FIrlejowską – Łęczyńską – Fabryczną – Kościelną – 1-go Maja, a zakończyła się na ul. Gazowej przy dworcu kolejowym.
Niestety w przejeździe nie wziął udziału ani jeden pracownik Zarządu Dróg i Mostów, jednostki, która jest kluczowa z punktu widzenia realizacji inwestycji rowerowych. Honor Urzędu Miasta uratowali przedstawiciele Wydziału Ochrony Środowiska, Wydziału Funduszy Europejskich i Wydziału Budżetu i Księgowości.
Pomimo niesprzyjającej godziny nie zawiedli Radni, którzy mieli mocną reprezentację w postaci aż czterech przewodniczących komisji RM. Wielu Radnych z przyczyn wyższych nie mogło pojawić się na przejeździe, ale zadeklarowali poparcie dla działań pro-rowerowych w Lublinie. Obecni byli:
– Marek Jakubowski, przewodniczący Komisji Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska.
– Beata Stepaniuk, przewodnicząca Komisji Sportu, Turystyki i Wypoczynku.
– Jacek Bednarczyk, przewodniczący Komisji Budżetowo-Ekonomicznej.
– Marcin Nowak, przewodniczący Komisji Kultury i Ochrony Zabytków
– Małgorzata Suchanowska
Najważniejsze punkty na przejeździe które poruszyliśmy dotyczyły:
1. Stworzenia lobbingu na rzecz budowy bezpiecznych parkingów rowerowych na terenie lubelskich uczelni (grunty nie należące do miasta).
2. Wykonania przedłużenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Poniatowskiego przez ul. Sowińskiego co najmniej do ul. Głębokiej, oraz przebudowę skrzyżowania Smorawińskiego/Sowińskiego/Popiełuszki poprzez wykonanie przejazdów rowerowych przez jezdnię. Całość będzie stanowić wygodny i bezpieczny dojazd z całego Czechowa bezpośrednio w rejon miasteczka akademickiego.
3. Wykonania przejazdów rowerowych przez trasy dwujezdniowe (Smorawińskiego, Andersa) na stronę po której nie biegnie droga rowerowa. Dzięki temu rowerzyści nie będą zmuszani do schodzenia z roweru i przeprowadzania przez przejścia dla pieszych lub łamania przepisów i przejeżdżania po pasach.
4. Przebudowy skrzyżowania al. Smorawińskiego z ul. Chodźki poprzez wykonanie przejazdu rowerowego w ciągu tej trasy.
5. Rozważenia zasadności budowy dróg rowerowych z barwionego lub malowanego na czerwono asfaltu, który jest droższy od standardowego, czarnego. Rozdzielenie dróg rowerowych od chodnika powinno się robić konstrukcyjnie (obniżenie drogi rowerowej względem chodnika lub oddzielenie jej pasem zieleni), a nie kolorami.
6. Budowy szerszych chodników na remontowanych ciągach pieszo-rowerowych. Obecnie stosowana szerokość 1,5 m jest za wąska dla pieszych, którzy w przypasku wymijania się zmuszani są do wchodzenia na drogę rowerową.
7. Likwidacji ręcznego wzbudzania sygnalizacji i obniżania krawężników na przejazdach rowerowych, szczególnie na bardzo uciążliwym skrzyżowaniu al. Smorawińskiego i Spółdzielczości Pracy.
8. Wykonania dojazdów do dróg rowerowych z bocznych ślepo zakończonych ulic lub też biegnących w pobliżu, np. ul. Bazylianówka do al. Andersa, ul. Przyjaźni i ul. Firlejowskiej do trasy wzdłuż Bystrzycy.
9. Kompleksowego remontu drogi rowerowej wzdłuż al. Andersa pomiędzy ul. Koryznowej a mostem na Bystrzycy, ten odcinek ma obecnie najgorszą nawierzchnię ze wszystkich dróg rowerowych w Lublinie.
10. Wykonania przejazdów rowerowych przez ul. Fabryczną, po wykonaniu w przyszłym roku pasów rowerowych na ul. Łęczyńskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
11. Odnowienia nawierzchni na ul. Kościelnej (jeżeli jest to teren miejski), która stanowiła by skrót rowerowy od ul. Łęczyńskiej do 1-go Maja.
12. Wykonania przejazdu rowerowego w osi ul. 1-go Maja przez Plac Bychawski
13. Wykonania pasów rowerowych na ul. Gazowej, jako kontynuację pasów na ul. Krochmalnej (które będą w najbliższym czasie) i ul. 1-go Maja.
Realizacja w/w punktów w oparciu o istniejącą lub mającą powstać w najbliższym czasie infrastrukturę rowerową pozwoliła by na uruchomienie wygodnych i bezpiecznych połączeń rowerowych, biegnących z Czubów przez rejon dworca kolejowego na Bronowice, a stamtąd na Kalinowszczyznę i Czechów. Co ważne – odbywałoby się to wzdłuż licznych źródeł i celów podróży (osiedla mieszkaniowe, zakłady pracy, obiekty handlowe), a nie trasą rekreacyjną wzdłuż Bystrzycy.
Poniżej kilka zdjeć z przejazdu:
Informacje medialne z przejazdu:
Kurier Lubelski:
Dziennik Wschodni:
http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110916/NAROWER01/118427229
Gazeta Wyborcza: