Przegląd działań ZM w roku 2011
Przegląd działań ZM w roku 2011 Sprawozdawczość czas zacząć – co robiliśmy w 2011 roku? Zapraszamy do lektury wstępnego podsumowania działań w poszczególnych kampaniach tematycznych, a po jej zakończeniu – do wypełnienia ankiety na temat najważniejszych sukcesów [zobacz >>>] –czytamy na stronie Zielonego Mazowsza Korzystając z okazji przypominamy, że działania Zielonego Mazowsza opierają się na ochotniczej pracy rąk i umysłów ludzkich. To od Was zależy, co zmieni się w Warszawie i w Polsce w roku 2012!
Guzikowi wyszli na miasto: w prima aprilis zorganizowaliśmy happening [zobacz >>>] zwracający uwagę na bezsens stosowania guzików na przejściach dla pieszych w centrum miasta [zobacz >>>]. Kontynuowaliśmy korespondencję w sprawie azyli dla pieszych, które ułatwiają bezpieczne pokonanie ulic, i promowaliśmy te już zrealizowane. Łącznie w 2011 r. Zarząd Dróg Miejskich wybudował 27 azyli (w 2010 r. –12) –m.in. na rondzie Starzyńskiego [zobacz >>>], Królewskiej [zobacz >>>], Słowackiego [zobacz >>>], Grodzkiej [zobacz >>>]. Część z nich powstała w wyniki starań stowarzyszenia, inne na wniosek naszych członków lub sympatyków, a jeszcze inne –z własnej inicjatywy ZDM, co nas bardzo cieszy, bo potwierdza zmianę podejścia do bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Szalonego Wózkowicza i Stowarzyszeniem Integracji Stołecznej Komunikacji wykonaliśmy przeglądy stanu ul. Emilii Plater [zobacz >>>] i mostu Poniatowskiego [zobacz >>>], identyfikując dziesiątki różnego rodzaju niedoróbek i barier dla ruchu pieszego. Pierwsze efekty już widać: obniżone krawężniki na Złotej przy Emilii Plater czy na wjazdach na most Poniatowskiego z Wisłostrady. Dwukrotnie –w lipcu [zobacz >>>] i w listopadzie [zobacz >>>] skontrolowaliśmy stan warszawskich wind i podnośników, które w założeniu miały udostępnić przejścia podziemne i nadziemne dla niepełnosprawnych czy wózków dziecięcych . Wyniki obu testów były druzgocące –ponad połowa wind nie działa, w efekcie mimo wydanych milionów tylko co trzecie (w lipcu co czwarte) przejście jest w pełni dostępne dla niepełnosprawnych. Zorganizowaliśmy happening na skrzyżowaniu Nowego Światu i Świętokrzyskiej [zobacz >>>], by zwrócić uwagę na skandaliczną organizację ruchu pieszych na czas budowy metra [zobacz >>>]. Nagłośniliśmy też podobny problem na rondzie Daszyńskiego, również nieprzystający do europejskich obyczajów w tym zakresie [zobacz >>>]. Wykonaliśmy koreferat do zamówionego przez miasto opracowania Miejscem kolejnego happeningu była ul. Słowackiego [zobacz >>>], gdzie wsparliśmy starania mieszkańców o przywrócenie przejścia dla pieszych koło Urzędu Dzielnicy Żoliborz [zobacz >>>]. Wykonaliśmy audyt ponad 30 projektów drogowych, szczegółowo wskazując możliwości poprawy w nich rozwiązań rowerowych i pieszych. Audyt objął m.in. projekty Powstańców Śląskich [zobacz >>>], Czerniakowskiej Bis [zobacz >>>], placu Wileńskiego [zobacz >>>], Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego[zobacz >>>] czy Wybrzeża Helskiego [zobacz >>>]. Realizacji doczekała się ważna ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Radzymińskiej, która stanowi dobrą ilustrację efektów jakie przynosi audyt rowerowy [zobacz >>>]. Niestety jej kontynuacja w al. Solidarności kończy się ślepo na kluczowym skrzyżowaniu z ul. Szwedzką, choć dopieszczony projekt jego przebudowy jest już gotowy od 4 lat [zobacz >>>]. Popularyzowaliśmy wiedzę o transporcie rowerowym m.in. poprzez zajęcia na Wydziale Geodezji i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego [zobacz >>>] oraz warsztaty projektowania infrastruktury rowerowej w Zielonej Górze [zobacz >>>]. W czerwcu Sejm RP gościł międzynarodową konferencję W lipcu w ramach akcji W ramach projektu Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach koordynowanego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową przeprowadzony został audyt polityki rowerowej Warszawy [zobacz >>>]. Dzięki naszej interwencji [zobacz >>>] wyremontowaną Nowowiejską można przejechać rowerem w obydwu kierunkach na całej jej długości [zobacz >>>]. Nie wszystko się udało [zobacz >>>], ale należy pogratulować urzędnikom odwagi we wprowadzeniu kontrapasa rowerowo-tramwajowego, co jest rozwiązaniem w Warszawie bardzo innowacyjnym [zobacz >>>]. Przedstawiliśmy problemy ruchu rowerowego i propozycje rozwiązań na Komisji Polityki Przestrzennej, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Ochota [zobacz >>>]. Nasze postulaty odzwierciedlone zostały w uchwale Komisji. Rozmawiamy też z władzami Ursynowa, starając się o lepsze parkingi rowerowe przy szkołach i pasy dla rowerów na wybranych ulicach w tej dzielnicy. Zaskarżyliśmy do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jakość ciągów pieszo-rowerowych wykonanych przy drodze krajowej nr 2 między Ożarowem Mazowieckim a Sochaczewem. Skarga uznana została za zasadną, usterki mają być sukcesywnie usuwane. Nasz przedstawiciel brał udział w pracach komisji w konkursie Zarządu Transportu Miejskiego na projekt wiaty rowerowej, co w przyszłości może zaowocować tym, że przy pętlach autobusowych i tramwajowych, stacjach kolejowych i metra powstaną jeszcze lepsze, bo zadaszone i monitorowane parkingi rowerowe. We wrześniu przeprowadziliśmy pomiar ruchu rowerowego w 17 punktach w centrum Warszawy [zobacz >>>], obejmujących różne rozwiązania rowerowe oraz potencjalne miejsca problematyczne. Pomiar wykazał m.in. czytelny związek między jakością infrastruktury rowerowej a liczbą [zobacz >>>]i zachowaniami [zobacz >>>] rowerzystów, wyjaśnił też czemu w niektórych miejscach rowerzyści jeżdżą po chodnikach [zobacz >>>]. Systematycznie poszerzamy naszą praktyczną wiedzę o ruchu rowerowym i udostępniamy ją innym, publikując wyniki. Zrealizowaliśmy film Wolniej niż w innych miastach, ale kruszy się beton broniący rowerzystom jazdy pod prąd na ulicach jednokierunkowych. W tym roku kontrapasy pojawiły się na dwóch ulicach [zobacz >>>] [zobacz >>>], kolejne czekają na realizację [zobacz >>>]. Udało się przełamać impas w kwestii stojaków rowerowych przy ulicach ZDM. Po klapie akcji Sukcesy odniosła rozpoczęta w tym roku akcja Warszawska Masa Krytyczna – 12 przejazdów pojazdów napędzanych siłą mięśni ludzkich w ostatni piątek każdego miesiąca, o frekwencji od 111 (luty) do 2125 osób (lipiec). Uzupełnieniem przejazdów piątkowych były przejazdy specjalne: Masa na WOŚP, Masa na Autyzm 2011.05.21, Masa Powstańcza 2011.08.06, Masa śladami Marii Skłodowskiej-Curie 2011.09.18 [zobacz >>>]. Dzięki współpracy z Duńczykami z Karmakanonen masa wzbogaciła się o nową przyczepkę muzyczną. Po decyzji rządu o przesunięciu 1,2 mld euro z kolei na drogi przygotowaliśmy pismo [zobacz >>>] do Komisji Europejskiej, które podpisało 21 organizacji z całej Polski. Dzięki zaangażowaniu Europejskiej Federacji Pasażerów, której jesteśmy członkiem, sprawą zainteresowali się europosłowie. Dzięki ich działaniom pomysł oficjalnie skrytykowała Komisja Transportu i Turystyki PE, a potem najwyżsi urzędnicy Komisji Europejskiej. [zobacz >>>] [zobacz >>>] Po latach marazmu i nietrafionych inwestycji na kolei sprawy zmierzają w dobrym kierunku –wskazanym w naszym raportach pt. W związku z okrojeniem na początku 2011 r. zakresów modernizacji linii Warszawa –Radom oraz Warszawa –Sadowne (ministerstwo twierdziło, że nie ma szans na realizację do końca 2014 roku), wystosowaliśmy kilka pism [zobacz >>>], wskazując m.in., że problemy środowiskowe dla linii radomskiej dotyczą tylko krótkiego odcinka mostu na Pilicy, a modernizację linii do Sadownego można powierzyć kilku wykonawcom pracującym równolegle. W efekcie będzie modernizowany cały odcinek Warszawa –Radom z wyjątkiem mostu na Pilicy, a odcinek linii Rail Baltica do modernizacji został ponownie wydłużony do Sadownego. Na nasz wniosek Urząd Transportu Kolejowego skontrolował zapisy regulaminów PKP Intercity i SKM Trójmiasto dotyczące przewozu rowerów pociągami i wydał interpretacje, zgodnie z którą rowerzyście wsiadającemu do pociągu nie można narzucać obowiązku ganiania za konduktorem w celu wystawienia biletu [zobacz >>>]. Na potrzeby projektu INTER-Regio-Rail (Europa Środkowa) – W ramach tego samego projektu aktywnie uczestniczyliśmy w wizycie studyjnej w Stuttgarcie, Bregencji i Innsbruku, w szczególności w dyskusjach na temat poprawy dostępności do usług transportowych dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz cyklistów. Prezentowaliśmy koncepcję rozwoju dworców kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim i przygotowaliśmy sprawozdanie wraz z wnioskami dotyczącymi możliwości adaptacji rozwiązań niemieckich i austriackich. Dla Kolei Śląskich wykonaliśmy kompleksowe badania potoków pasażerskich w pociągach regionalnych. Na zamówienie województwa śląskiego opracowaliśmy Na zamówienie województwa łódzkiego przeprowadziliśmy kontrolę jakości usług przewozowych wykonywanych przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o. na obszarze województwa. W ramach projektu Zorganizowaliśmy konkurs dla szkół na najlepsze działania edukacyjne w zakresie promocji recyklingu i pozyskiwanie deklaracji przystąpienia do programu selektywnej zbiórki odpadów. W konkursie udział wzięło ok. 50 szkół z całego województwa mazowieckiego [zobacz >>>]. Zaangażowanie szkół w konkurs poskutkowało organizacją przez uczniów i nauczycieli happeningów (np. na temat butelek zwrotnych w Radomiu czy Pionkach), działań na rzecz likwidacji dzikich wysypisk śmieci czy akcji edukacyjnych. W ramach projektu Podczas pikniku Przygotowaliśmy posiedzenie Komisji Dialogu Społecznego ds. Środowiska Przyrodniczego poświęcone problematyce hałasu instalacyjnego na Mokotowie [zobacz >>>]. We współpracy z Ligą Walki z Hałasem uruchomiliśmy punkt konsultacyjny w siedzibie Zielonego Mazowsza. Od listopada raz w miesiącu specjaliści LWzH udzielają nieodpłatnie porad w sprawach walki z hałasem [zobacz >>>]. W ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu 2011.09.22 zorganizowaliśmy w siedzibie Fundacji Pracowni Badań i Innowacji Społecznych Stocznia dyskusję na temat jakości powietrza w Warszawie. W Światowy Dzień Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc 2011.11.16 zorganizowaliśmy happening przy stacji pomiarowej w al. Niepodległości, która monitoruje zanieczyszczenia powietrza powodowane przez transport samochodowy. Podczas akcji prezentowaliśmy osad pyłów zawieszonych PM10 i PM 2,5 jaki w ciągu doby pokrywa filtry pomiarowe w stacjach systemu monitoringu jakości powietrza w Warszawie.[zobacz >>>] Wręczyliśmy Zarządowi Dróg Miejskich w Warszawie negatywne wyróżnienie w postaci Czarnego Balona, symbolizującego brak troski o jakość powietrza, którym oddychają mieszkańcy Warszawy. Powodem tego prezentu jest szczodrość w zakresie wydawania zezwoleń na wjazd do miasta w godzinach szczytu samochodów ciężarowych powyżej 16 ton, a w szczególności brak wymogu spełniania przez te pojazdy odpowiednich norm ekologicznych EURO. [zobacz >>>] Uruchomiliśmy stronę Nawiązaliśmy współpracę z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w celu przygotowaniu komponentu do umieszczania na stronach WWW prezentującego aktualny poziom zanieczyszczenia powietrza w Warszawie. Vélorution – wielka rowerolucja francuska. Warszawa 2011.03.02 (AB, ZI, KM) Seminarium NICHES+: Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego. Warszawa 2011.03.17. (EK) Spotkania robocze projektu Improving the environmental communication and awareness of migrants and social disadvantaged citizens. Carini/Palermo 2011.04.13-17 (AB, ZI, MJ, KL);Warszawa 2011.09.21-24 (AB, JB, ZI, MJ);Ateny 2011.11.30-12.04. (MJ, EG, RM, RS) Wizyta studyjna na temat dostępności transportu kolejowego w ramach programu INTER-Regio-Rail (Europa Środkowa) w Niemczech i Austrii. Stuttgart / Bregencja / Innsbruck, 2011.05.08-13. (SB) Autorskie zajęcia na temat transportu rowerowego i jego miejsca w polityce przestrzennej miast na Wydziale Geodezji i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Olsztyn 2011.05.19. [zobacz >>>] (RM) Wizyta studyjna w Danii na temat transportu rowerowego i udziału społecznego. Kopenhaga / Frederiksberg 2011.05.29-06.02. (AB, KM, RM, MP, KR) Międzynarodowa konferencja Warsztaty projektowania infrastruktury rowerowej. Zielona Góra 2011.06.12. Prezentacje Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach. Lublin –Puławy –Radom, 2011.07.14-17. (AB, ZI, MJ, RM). [zobacz >>>] Komisja Polityki Przestrzennej Rady Dzielnicy Ochota. Prezentacja Spotkanie inauguracyjne międzynarodowego projektu Volunteers of Cycling Academy. Sewilla 2011.09.28-10.03. (AB, MJ, WM) [zobacz >>>] Warsztat konsorcjum CORPUS na temat zrównoważonego transportu Konferencja Prezentacja kampanii rowerowej w ramach inicjatywy Spotkanie robocze na temat budowy modelu zrównoważonego transportu w państwach Grupy Wyszehradzkiej. Budapeszt, 2011.10.28 (KM, MS) Seminarium Spotkanie robocze projektu zazielenienia konferencji, targów, koncertów, festynów itp. – Społeczny raport na temat polityki rowerowej Warszawy. Grzegorz Romanik. [zobacz >>>] Pomiar ruchu rowerowego w Warszawie we wrześniu 2011. Aleksander Buczyński. [zobacz >>>] Opinia do Co sprzyja rozwojowi ruchu rowerowego w miastach. Aleksander Buczyński. Polskie Drogi 12/2011. Ponad 300 artykułów na stronie.
Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=zm2011
VVarszawska Inicjatywa Piesza
Analiza organizacji i funkcjonowania węzłów przesiadkowych
[zobacz >>>], w którym wykazaliśmy, że w Warszawie węzłów przesiadkowych w zasadzie… nie ma.
A rowery swoją drogą
Polska w Rowerowej Europie
[zobacz >>>], zorganizowaną przez sieć Miasta dla rowerów
. Nasz wkład obejmował 25-kilometrową wycieczkę rowerową po Warszawie dla gości zagranicznych, wśród których był m.in. Hubert Peigné, międzyresortowy koordynator rozwoju ruchu rowerowego w rządzie Francji (Monsieur Vélo).
Rowery na buspasy
[zobacz >>>] demonstrowaliśmy absurdy aktualnie obowiązującej na wielu warszawskich ulicach organizacji ruchu. Do udziału w terenowych testach udało się namówić przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich i Inżyniera Ruchu. Pewną jaskółką, która może zwiastować zmian jest dopuszczenie ruchu rowerowego na tymczasowym buspasie w al. Zielenieckiej[zobacz >>>] oraz na zamkniętym dla samochodów moście Śląsko-Dąbrowskim.
W poszukiwaniu zaginionej Velostrady
[zobacz >>>] porównujący ambitne plany i obecny stan połączenie Ursynowa z Mokotowem. W efekcie burmistrz Ursynowa zadeklarował uzupełnienie brakującego odcinka 200 m ścieżki rowerowej.
Weź stojak od miasta
[zobacz >>>] i trzech latach sporów kompetencyjnych między miejskimi instytucjami[zobacz >>>], zaległe stojaki pojawiły się m.in. w al. Ujazdowskich [zobacz >>>] i na Marszałkowskiej. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia [zobacz >>>].
Rowerem na zakupy
[zobacz >>>]. W wyniku listów, petycji klientów i rozmów z zarządcami nowe, bezpieczne stojaki rowerowe zainstalowały m.in. centra handlowe Blue City [zobacz >>>] i Ursynów [zobacz >>>] czy Lidl na Bielanach [zobacz >>>]. Tesco szykuje ogólnokrajowe wytyczne dla swoich sklepów w sprawie parkingów rowerowych.
Kolej na kolej
Analiza inwestycji kolejowych w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i propozycje korekty
[zobacz >>>]. Chociaż w tamtym czasie nie udało się zrealizować żadnego z postulatów, to nie ustawaliśmy w ich promowaniu [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Konsekwentne naprowadzanie na właściwe tory przyniosło efekty: niektóre z inwestycji pierwotnie nie ujętych w rządowych planach już trwają (np. modernizacja Kraków –Katowice, rewitalizacja Bydgoszcz –Tczew), kolejne mają ruszyć w 2012 r. [zobacz >>>].
Redukcja barier w dostępie do transportu kolejowego poprzez rozwój i odnowę regionalnych dworców kolejowych oraz innych miejsc dostępu do lokalnego ruchu kolejowego
dla województwa kujawsko-pomorskiego m.in. opracowaliśmy Opis Przedmiotu Zamówienia do przetargu na analizę stanu dworców i przystanków kolejowych na terenie województwa, uczestniczyliśmy jako eksperci przy wyborze wykonawcy i w całym okresie realizacji umowy z wykonawcą.
Studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w otoczeniu komunikacyjnym sieci kolejowej w województwie śląskim
. Studium obejmowało inwentaryzację i analizę stanu istniejącego (w tym demografii, parametry użytkowe sieci drogowej i kolejowej, oferty przewoźników drogowych, podziału zadań przewozowych na wybranych ciągach), koncepcję rozwoju podsystemu kolei regionalnych w województwie oraz koncepcję przewozów aglomeracyjnych w konurbacji śląskiej wraz z harmonogramem wdrożeń.
Liderzy selektywnej zbiórki odpadów
Liderzy selektywnej zbiórki odpadów
przeprowadziliśmy 22 warsztaty na temat ekologicznego postępowania z odpadami (nie tylko recykling, ale zasada 3R – reduce, reuse, recycle) z nauczycielami gimnazjów
Liderzy selektywnej zbiórki odpadów
prowadziliśmy też audycję w radiu Tok FM na temat ekologicznego postępowania z odpadami.
Imieniny Joli Bord
[zobacz >>>] zorganizowaliśmy warsztaty i konkursy ekologiczne pod hasłem Jak uniknąć odpadów – dobre rady na odpady
.
Warszawa bez hałasu
Klimat bez sadzy
Klimat bez sadzy
, prezentującą zagrożenia płynące z nadmiernego poziomu zanieczyszczenia powietrza, głównie pyłem zawieszonym: www.klimatbezsadzy.pl
Konferencje i seminaria
Polska w Rowerowej Europie
. Warszawa 2011.06.27-28. (AB, KM, RM, MP, MS) [zobacz >>>]
Rower w systemie transportowym miasta
i Jak tworzyć dobrą infrastrukturę rowerowa.
(AB) [zobacz >>>]
Jak zroweryzować Ochotę?
(MS)[zobacz >>>]
Policy meets Research
. Szentendre / Budapeszt 2011.10.06-07. (AB, MJ)
Sustainable Transport in V4 Towns and Cities
. Praga 2011.10.24-26. (MJ)
Warszawa dla początkujących
. 2011.10.27 (AB).
Tiry na tory – transport kombinowany w Polsce dziś i jutro
. Prezentacja Transeuropejskie Sieci Transportowe (TEN-T) a środowisko
. Warszawa 2011.11.29. (WS)
Zielone wydarzenia
. Kraków, 2011.12.12-13. (ZI, JS)
Publikacje
Analizy organizacji i funkcjonowania węzłów przesiadkowych na terenie m. st. Warszawy
. Patryk Bielecki, Wojciech Szymalski.