Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prowizorka po duńsku

infobike
28.07.2011 22:46

Prowizorka po duńsku


Zielone Mazowsze pisze o duńskiej „prowizorce”. Zapraszamy do obejrzenia i komentowania.


Wracamy do publikacji naszych zdjęć z Danii. Zgodnie z obietnicą [zobacz >>>], dziś pokażemy prowizorkę.


Oznakowanie i objazdy

1_760

Warto zacząć od banału oczywistego w każdym miejscu w Europie. W razie zamknięcia drogi rowerowej lub chodnika konieczne jest odpowiednie oznakowanie i zabezpieczenie terenu robót. Duńczycy są tutaj o wiele bardziej skrupulatni niż Polacy. Każdy stos płyt chodnikowych czy kupka piachu są wyraźnie oznakowane i zabezpieczone.



2_760

Oczywiste jest (choć nie w Warszawie [zobacz >>>] [zobacz >>>]), że pieszym i rowerzystom także niezbędny jest objazd. Jak się takim objazdem jedzie w Kopenhadze, można zobaczyć na filmiku poniżej.



3_760

Przebudowa nie musi oznaczać rezygnacji z przywilejów dla niezmotoryzowanych. Na zdjęciu wydzielony z jezdni separatorami tymczasowy przebieg drogi rowerowej i chodnika w Kopenhadze (ul. Vesterbrogade w samym centrum miasta)



4_760

Przebudowa może być także okazją, by wprowadzić jakieś nowe ułatwienia. Na przykład na dwukierunkowej ulicy dla aut zamienionej czasowo na jednokierunkową.



Wykop bez… wykopu

5_760

W trakcie prac nad infrastrukturą podziemną część wykopu można zakryć, by umożliwić zarówno przejazd pojazdom, jak i możliwość przejścia pieszym.



6_760

W ciasnych centrach miast Duńczycy wykorzystują takie płyty regularnie. Do tego wykopu nikt nigdy nie wpadnie. Cały został nimi zakryty.




 7_760

Grubość płyt jest tak dobrana, by spokojnie utrzymały ciężar nawet autobusu miejskiego.



8_760

Ale równie dobrze może na nich funkcjonować ruchliwy pasaż pieszy…



9_760

…lub np. ogródek kawiarniany. Dzięki temu właściciele lokali mniej odczuwają związany z remontami spadek liczby klientów.



10_760

Oczywiście tymczasowe ciągi są dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, czy matek z dziećmi. Wylewki z asfaltu znajdziemy też przy krawężnikach w poprzek tymczasowych ciągów.



A za miastem…

11_760

Za miastem sprawa jest o wiele prostsza. Nie brakuje miejsca, a obustronnie prowadzone drogi rowerowe pozwalają w razie potrzeby zamknąć jeden ciąg bez konieczności wpuszczania ruchu pieszego i rowerów na ruchliwą jezdnię drogi krajowej.



12_760

Oczywiście na koniec pojawi tu się asfalt. Najwyraźniej Duńczycy uważają, że jest to nawierzchnia rozbieralna, a przynajmniej trwalsza i tańsza niż masowo spotykana u nas kostka.


Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=kopenhaga-116-prowizorka