Prom dla rowerzystów między Danią a Szwecją

infobike
08.02.2018 18:42

Dawna łódź rybacka ma stać się promem dlarowerzystów, który będzie pływał między duńską Kopenhagą aszwedzkim Malmö.

Łączący Kopenhagę z Malmö most nad Sundem to jedenz najbardziej imponujących projektów inżynieryjnych w Europie.Łączna długość przeprawy (wraz tunelem i odcinkiem mostu nasztucznej wyspie) wynosi 15,9 kilometrów. Odkąd w 2000 roku zostałoddany do użytku zrewolucjonizował sposób przemieszczania sięmiędzy Danią a Szwecja, co roku mostem przejeżdża 27 mln osób.Jest jednak jeden problem – mostem można przejechać samochodemalbo pociągiem, ale nie da się rowerem. Problem tym większy, żechodzi o przejazd między miastami które w rankingu najbardziejprzyjaznych aglomeracji dla rowerzystów (według CBFC Index) sąnumerem 1 i 5 na świecie. Niestety na samym moście nie jest możliwewydzielonej trasy dla rowerzystów, ale Skandynawie maja plan jakrozwiązać stworzą dla rowerzystów specjalny prom.

Obecnie ktoś, kto chce się rowerem dostać zKopenhagi do Malmö (lub odwrotnie) musi przejechać 30 km na północod Kopenhagi i dopiero tam może skorzystać z łodzi pasażerskiej.Było wprawdzie kilku śmiałków, którzy próbowali wjechać namost nad Sundem rowerem, by pokonać go wspólnie z samochodami. Aleze względu bezpieczeństwa jest to zabronione i takie akcje kończyłysię natychmiastową interwencją policji.

Skandynawowie od lat przywiązują dużą wagę doporuszania się rowerem wszędzie gdzie to jest możliwe, uważającże jest to najwygodniejszy i najbardziej przyjemny środektransportu. Dlatego specjalnie dla rowerów postanowili uruchomićnowy prom łaczący oba kraje. Wykorzystana do tego zostanie dawnałódź rybacka z lat czterdziestych ubiegłego wieku, M/S Elefanten.Trasa przebiegać będzie wzdłuż mostu, łącząc dzielnicęLimhamn w Malmo z przedmieściem Kopenhagi Dragør. Nowy prom niebędzie prawdopodobnie wykorzystywany do codziennych przejazdów dopracy – odległość między obydwoma miastami to ponad 16 km, więctrochę dużo jak na codzienne pedałowanie w obie strony. Powinienza to przyciągnąć turystów.

Idea specjalnego promu dla rowerzystów może wydawaćsię fanaberią, ale takie przypadki istnieją już w Skandynawii. WSzwecji utworzono takie połączenie z wyspą Öland, gdzie równieżpo zbudowaniu mostu zlikwidowano prom. W Finlandii natomiast łodziamidla rowerów można dopłynąć do wysp Åland. W archipelagu duńskimjest już wiele połączeń dla rowerów, a kolejnym – krokiem mająbyć połączenia międzynarodowe. Oprócz przeprawy trasy Kopenhaga– Malmo, już planowana jest kolejna – tym razem przez ZatokęFlensburską do Niemiec.