Projektowanie dróg rowerowych dzięki sportowej aplikacji
Zarówno piesi, jak i rowerzyści do tej porystanowili duży problem dla osób zajmujących się planowaniemtransportu w mieście. Planowana z myślą onich przestrzeń byłaczęsto tworzona w intuicyjny sposób,bez precyzyjnych badań jak korzystają i poruszają się po mieście.To może się zmienić dzięki aplikacjom dlabiegaczy i rowerzystów.
Ostatnioserwis Strava opublikował interaktywnąmapę, na którejjest zaznaczone miliard tras, z których korzystało 1,2 miliony ichużytkowników na całym świecie. Strava to jeden z najlepszychserwisów społecznościowych pozwalających biegaczom i rowerzystomze sobą rywalizować.Udostępnione zostały dane z tras pokonywanych pieszo, rowerem lubinnymi alternatywnymi środkami transportu. 80 procent map pochodziłospoza Stanów Zjednoczonych.
Po publikacji mapStrava została zasypana zaproszeniami od firmzajmujących się planowaniem. Zwracalisię o pomoc, bo brakowało im danych na temat zachowańpieszych i rowerzystów,a mapa umożliwia dokładne przyjrzenie się tym trasom i zrozumieniedlaczego rowerzyści chcą tam jeździć. Strava już podjęławspółpracę z wieloma departamentami transportu (DOT) w Kolorado,Utah, Teksasie, na Florydzie, w New Hampshire i w Vermont. UDOT,który współpracował z portalem, już zmieniła kilka ulic, czyskrzyżowań, zamieniając domysły na temat tego jak po mieściejeżdżą rowerzyści ma na fakty.
Mapa uwzględniarównież trasyna wodzie czy śniegu.Używając odpowiednich filtrów, możemy się dowiedzieć jakie sąnajpopularniejsze sportyna danym obszarze, czy poznać trasy narciarzy i snowboarderów.Świetnie obrazuje to mapa wody w SanFrancisco, naktórej bardzo wyraźnie widać, które miejsca preferują żeglarze,surferzy, czy kajakarze.
Mimo tego wszystkiegona mapie pojawia się dużo czarnejprzestrzeni –oznaczającej brakjakichkolwiek tras.Dzieje się tak zazwyczaj w biedniejszych dzielnicach, takich jakSouth L.A., South Side w Chicago czy Bronx, nie mówiąc już oobszarach pozamiejskich. Należy sobie zdawać sprawę, że towłaśnie te obszary mają najsłabszą infrastrukturę i onipotrzebują najwięcej pomocy.
Mimo że mapa okazała siębardzo ważną pomocą dla planistów, to głównym celem Stravybyło zmotywowanie ludzi do wysiłku fizycznego i pokazanie jakdużo osób na całym świecie tworzą wspólne trasy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tekst woparciu o licencję CreativeCommons.
„