Projekt pasów rowerowych na ul. Grochowej i Częstochowskiej w Białymstoku

infobike
02.03.2013 14:03

Projekt pasów rowerowych na ul. Grochowej i Częstochowskiej w Białymstoku

rowerowy_bialystok_logo

Prezentujemy proponowany przez nas wariant organizacji ruchu rowerzystów na ulicy Grochowej i Częstochowskiej przez wyznaczenie pasów na jezdni. Jest to cały czas propozycja otwarta, więc będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi i propozycje zawarte w komentarzach. Z chęcią odpowiemy również na wszelkie pytania- czytamy na stronie internetowej Rowerowego Białegostoku

Zapraszamy również do zapoznania się z projektem drogi dla rowerów opublikowanym przez Urząd Miejski.

Koszt inwestycji

Jezdnie na Grochowej i Częstochowskiej (zwłaszcza tej drugiej) są na tyle szerokie, że pasy rowerowe na jezdni można wyznaczyć w granicach istniejących krawężników. Jedyną modyfikacją byłoby zlikwidowanie jednej wyspy na przejściu dla pieszych oraz wybudowanie zjazdów z drogi dla rowerów przy Kalinowskiego. Dodatkowo należałoby zmienić program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Grochowskiej i Kalinowskiego oraz dostawić jeden sygnalizator na zjeździe z drogi dla rowerów. Projekt magistratu zakładał ustawienie czterech dodatkowych sygnalizatorów oraz wybudowanie przejazdów rowerowych przez dwa ramiona skrzyżowania.

Należy uznać, że koszt przebudowy skrzyżowania ulic Kalinowskiego i Grochowej w obu wariantach jest podobny, natomiast w pozostałej części zmiana organizacji ruchu przez wymalowanie pasów na jezdni jest zdecydowanie tańsza niż budowa wydzielonej drogi dla rowerów.

Wpływ na bezpieczeństwo

Na obszarze objętym opracowaniem w okresie 2007-2012 miał miejsce jeden wypadek z udziałem rowerzysty, który zderzył się z samochodem na chodniku przy Grochowej. Droga rowerowa w przebiegu proponowanym przez Urząd Miejski biegnie tuż przy ścianach budynków, płotach oraz żywopłotach przez co nie zapewnia w żaden sposób widoczności między uczestnikami ruchu. Na wysokości zatoki parkingowej przy Częstochowskiej znajduje się szkoła podstawowa, której wyjście ma jest zlokalizowane właśnie na przyszłą drogę dla rowerów przyległą do płotu. W wariancie miejskim należy więc oczekiwać zwiększenia liczby zdarzeń zarówno z udziałem pieszych, jak i z pojazdami wyjeżdżającymi z posesji.

Wyznaczenie pasów rowerowych nie wiąże się z pogorszeniem wzajemnej widoczności użytkowników ruchu. W rejonie zatoki parkingowej na Częstochowskiej istnieje fizyczna możliwość odsunięcia pasa od krawędzi jezdni o ok. 2m w celu zapewnienia odstępu między rowerzystami a kierowcami wyjeżdżającymi z miejsc postojowych. Wyznaczenie pasów rowerowych na pewno więc nie pogorszy bezpieczeństwa rowerzystów obecnie poruszających się po jezdni, a może je polepszyć poprzez dodatkowe zaznaczenie ich obecności infrastrukturą rowerową.

Zobacz także:

Źródło: http://rowerowy.bialystok.pl/art/47