Projekt pasów rowerowych na ul. Grochowej i Częstochowskiej w Białymstoku
Projekt pasów rowerowych na ul. Grochowej i Częstochowskiej w Białymstoku
Prezentujemy proponowany przez nas wariant organizacji ruchu rowerzystów na ulicy Grochowej i Częstochowskiej przez wyznaczenie pasów na jezdni. Jest to cały czas propozycja otwarta, więc będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi i propozycje zawarte w komentarzach. Z chęcią odpowiemy również na wszelkie pytania- czytamy na stronie internetowej Rowerowego Białegostoku
Zapraszamy również do zapoznania się z projektem drogi dla rowerów opublikowanym przez Urząd Miejski.
Koszt inwestycji
Jezdnie na Grochowej i Częstochowskiej (zwłaszcza tej drugiej) są na tyle szerokie, że pasy rowerowe na jezdni można wyznaczyć w granicach istniejących krawężników. Jedyną modyfikacją byłoby zlikwidowanie jednej wyspy na przejściu dla pieszych oraz wybudowanie zjazdów z drogi dla rowerów przy Kalinowskiego. Dodatkowo należałoby zmienić program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Grochowskiej i Kalinowskiego oraz dostawić jeden sygnalizator na zjeździe z drogi dla rowerów. Projekt magistratu zakładał ustawienie czterech dodatkowych sygnalizatorów oraz wybudowanie przejazdów rowerowych przez dwa ramiona skrzyżowania.
Należy uznać, że koszt przebudowy skrzyżowania ulic Kalinowskiego i Grochowej w obu wariantach jest podobny, natomiast w pozostałej części zmiana organizacji ruchu przez wymalowanie pasów na jezdni jest zdecydowanie tańsza niż budowa wydzielonej drogi dla rowerów.
Wpływ na bezpieczeństwo
Na obszarze objętym opracowaniem w okresie 2007-2012 miał miejsce jeden wypadek z udziałem rowerzysty, który zderzył się z samochodem na chodniku przy Grochowej. Droga rowerowa w przebiegu proponowanym przez Urząd Miejski biegnie tuż przy ścianach budynków, płotach oraz żywopłotach przez co nie zapewnia w żaden sposób widoczności między uczestnikami ruchu. Na wysokości zatoki parkingowej przy Częstochowskiej znajduje się szkoła podstawowa, której wyjście ma jest zlokalizowane właśnie na przyszłą drogę dla rowerów przyległą do płotu. W wariancie miejskim należy więc oczekiwać zwiększenia liczby zdarzeń zarówno z udziałem pieszych, jak i z pojazdami wyjeżdżającymi z posesji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wyznaczenie pasów rowerowych nie wiąże się z pogorszeniem wzajemnej widoczności użytkowników ruchu. W rejonie zatoki parkingowej na Częstochowskiej istnieje fizyczna możliwość odsunięcia pasa od krawędzi jezdni o ok. 2m w celu zapewnienia odstępu między rowerzystami a kierowcami wyjeżdżającymi z miejsc postojowych. Wyznaczenie pasów rowerowych na pewno więc nie pogorszy bezpieczeństwa rowerzystów obecnie poruszających się po jezdni, a może je polepszyć poprzez dodatkowe zaznaczenie ich obecności infrastrukturą rowerową.
Zobacz także:
-
Pismo RB w sprawie istniejących i planowanych ddr przy ul. Lipowej i Grochowej
-
Grochowa i Częstochowska – mały wierzchołek ogromnej góry lodowej
-
Interpelacja radnego Rafała Rudnickiego w sprawie drogi rowerowej przy Grochowej i Częstochowskiej
-
Rowerowy bubel w centrum miasta. Nowy projekt magistratu – artykuł w Gazecie Wyborczej
Źródło: http://rowerowy.bialystok.pl/art/47