Poznański pakiet mobilności. Miasto stawia na rowery.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył możliwość podróżowania komunikacją publiczną, rowerami miejskimi, a nawet przemieszczania się pieszych. Chociaż część tych obostrzeń jest znoszona, to w Poznaniu podejmowane są działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się.
Powinniśmy zaakceptować to, że powrót do stanu sprzed wybuchu pandemii potrwa długo. Nie czekamy jednak aż pojawi się nowa normalność. Mamy długoterminowe plany, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury drogowej w Poznaniu, ale także takie na krótszy, najbliższy okres. Pamiętamy więc o przyszłości, ale skupiamy się na teraźniejszości – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Z każdym dniem ustępowania pandemii coraz więcej poznaniaków podejmować będzie decyzję o sposobie przemieszczenia się. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie. Jeśli samochodów w miastach miałoby się pojawić choćby trochę więcej, niż tuż przed pandemią, to korki mogą szybko zweryfikować ich atrakcyjność.
Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok 37 procent. Ideałem byłoby gdyby taki stan utrzymał się również po zniesieniu ograniczeń. Z uwagi na utrzymane restrykcje dotyczące poruszania się transportem publicznych, ta dysproporcja może się jednak przez jakiś czas pogłębiać. Więcej osób będzie wybierać przejazdy pojazdami indywidualnymi kosztem transportu zbiorowego.
Część osób przez pewien okres po epidemii będzie chciała zachować szczególną ostrożność i częściej wybierze przemieszczanie się samochodem. Dlatego Miasto, w odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem i ryzyko zwiększonego zanieczyszczenia powietrza po zniesieniu obostrzeń, odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach.
– Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego – dodaje Mariusz Wiśniewski
Wiele zadań zostało zaplanowanym już wcześniej na 2020 rok, jednak w związku z panującą sytuacją liczbę zmian na bieżący rok znacząco zwiększono.
Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu rowerowego
Działania, które należy podjąć w celu stworzenia podstawowej sieci dróg rowerowych tworzących spójny system transportowy zostały określone w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Sieć ta jest szczególnie istotna w okresie nałożonych ograniczeń na transport zbiorowy. Rower zapewnia bowiem sprawne poruszanie się po mieście z zachowaniem odpowiedniego dystansu. Podejmowane działania mają na celu scalenie sieci dróg rowerowych i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.
Na Starym Mieście do końca roku uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. To jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego, do której podłączone są wszystkie Trasy Główne z poszczególnych dzielnic. Przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary.
Na Grunwaldzie już jesienią będzie można skorzystać z powstającej obecnie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (odc. Słoneczna – Jugosłowiańska). Dzięki temu rowerzyści będą mieli do dyspozycji ponad 3 – kilometrową drogę wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do centrum.
Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej.
Do końca 2020 r. zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska). Na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy – w związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania.
Dla ułatwienia poruszania się rowerem po wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).
Mieszkańcy Łazarza będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnych ułatwieniem będzie nowa trasa rowerowa po ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Składowej, Towarowej i Taylora. Zostanie to osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontrapasa na ul. Taylora i rowerowemu połączeniu ulic SKładowej i Taylora po obu stronach Al. Niepodległości. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.
Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach – m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.
Wydzielone pasy rowerowe powstaną również przy okazji przebudowy ronda Rataje – na moście Królowej Jadwigi wraz z zapewnieniem ciągłości ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej. Dwumetrowe pasy rowerowe powstaną także na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego).
„