Poznań. Zmiany dla rowerzystów na rondzie Kaponiera
W sierpniu rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchuna rondzie Kaponiera. Zmiany czekają również rowerzystów.
Jak tłumaczył poznański magistrat, celem zmian jest nie tylkopolepszenie warunków jazdy, lecz także komfortu życia mieszkańcówStarego Miasta i Jeżyc. Łatwiejszy będzie przejazd na trasieŁazarz – Winogrady, zmniejszy się ryzyko powstania zatorów naulicach, poprawić się ma także jakość powietrza w śródmieściu.
Poprawa przepustowości dla transportu publicznego
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu Krzysztof Olejniczakwskazał, że „prace przy rondzie Kaponiera wynikają zdynamicznych zmian struktury ruchu w całym mieście„. Jakmówił, „mają one też ułatwić i poprawić przepustowośćdla transportu publicznego, a także dostosować ruch do obecnejsytuacji„.
Olejniczak zaznaczył, że zmiany związane są też m.in. zprojektowaną przebudową ul. Św. Marcin, na odcinku od mostuUniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem al.Niepodległości i ul. Towarową, oraz wyznaczeniem dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Zwierzynieckiej łączącej Jeżyce zCentrum – na odcinku od ronda Kaponiera do ul. Mickiewicza.
Magistrat podał, że zmiany w ruchu wprowadzane będą etapami. Wpierwszym, począwszy od sierpnia, przesunięty zostanie pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. Św.Marcin.
Zmiany infrastruktury rowerowej
„Rowerem będzie można przejechać w stronę ul.Zwierzynieckiej po istniejącej drodze rowerowej znajdującejsię wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostuUniwersyteckiego. Z kolei wewnętrzny pas jezdni zostanieprzeznaczony dla samochodów” – podał magistrat.
Dojeżdżając samochodem od strony ul. Św. Marcin do RondaKaponiera, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy do skrętu wlewo przez rondo, jeden do jazdy na wprost i jeden do skrętu wprawo. Usprawni to ruch wyjeżdżających z centrum, którzy obecniestoją w zatorze od pl. Mickiewicza i w ten sposób generujązwiększoną emisję spalin.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Magistrat podał, że przesunięty zostanie pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. Św.Marcin. Jednośladem będzie można przejechać na wprost w stronęul. Zwierzynieckiej po istniejącej drodze rowerowej znajdującejsię wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostuUniwersyteckiego. W tym celu trzeba będzie wjechać rowerem do śluzy rowerowej.
Rowerowy Poznań o zmianach
Andrzej Janowski ze Stowarzyszenia Rowerowy Poznań podkreślił,że rondo Kaponiera jest jednym z najważniejszych rowerowych skrzyżowań w mieście i to tu krzyżują się główne trasy.
„Kaponiera dla rowerzystów jest bramą wjazdową docentrum. Od dłuższego czasu zabiegaliśmy o poprawę warunków narondzie. Te tymczasowe zmiany pogorszą nieco przejazd rowerem przez rondo Kaponiera po jego północnej stronie. Natomiast zmianydocelowe, których wprowadzanie rozpocznie się w 2020 roku,zdecydowanie polepszą infrastrukturę rowerową w tym miejscu„– zaznaczył.
Docelowo w tym miejscu powstanie dwukierunkowa droga zamiast obecnegojednokierunkowego pasa rowerowego. Magistrat zaznaczył, że”jest to jedno z wyczekiwanych przez rowerzystów rozwiązań, którego projektowanie rozpocznie się w sierpniu tegoroku, a budowa w przyszłym„. Docelowa trasa w obu kierunkachna tej części ronda pozwoli znacznie szybciej podróżowaćjednośladami pomiędzy Jeżycami a centrum.
W celu sprawniejszego omijania centrum, również w sierpniu,wprowadzona zostanie kolejna zmiana na rondzie, która ma ułatwićprzejazd z południowych do północnych osiedli miasta. Kolejneetapy, drugi i trzeci, będą wprowadzane już w przyszłym roku, gdyrozpocznie się przebudowa skrzyżowania ul. Św. Marcin z al.Niepodległości oraz budowa dwukierunkowej drogi rowerowej wul. Zwierzynieckiej. Ostateczna forma zmiany organizacji ruchu narondzie Kaponiera uzyskana zostanie po zakończeniu obu inwestycji.(PAP)
„