Poznań: statystyki wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów

infobike
04.04.2014 13:06

Statystyki policyjne dotyczące wypadków drogowych z udziałem pieszych i rowerzystów poznali radni z Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba wypadków drogowych w Poznaniu spadła z 480 do 352 w skali roku, a kolizji drogowych z 8136 do 7088. W 2013 r. na poznańskich drogach zginęło 20 osób (26 w 2011 r.), a rannych zostało 393 (558 w 2012 r.). W pierwszy, kwartale 2014 r. wydarzyło się 1456 kolizji i 49 wypadków, w których rannych zostało 65 osób, a 1 osoba poniosła śmierć –informuje oficjalna strona internetowa Poznania

zniszczony_rower_infobike

Piesi
Między rokiem 2011 a 2013 liczba wypadków z udziałem pieszych spadła z 204 do 146, natomiast odwrotnie jest w przypadku kolizji, których liczba wzrosła ze 180 do 236. Najwięcej wypadków z udziałem pieszych to czas od października do grudnia. Statystycznie najbardziej zagrożone dni to czwartek, piątek i wtorek, a godziny między 15 a 20. Wypadki najczęściej zdarzają się na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej.

Rowerzyści
W ubiegłym roku w Poznaniu zginął na drodze 1 rowerzysta, rannych zostało 63 w 62 wypadkach. Nieznacznie wyższe były statystyki w latach 2011-2012. Zdecydowanie wzrosła liczba drobniejszych kolizji z udziałem rowerzystów. Jest to wynik nasilającego się ruchu rowerowego. W tym roku odnotowano 5 rannych rowerzystów, na szczęście nikt nie zginął. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero teraz rozpoczyna się na dobre sezon rowerowy. Najwięcej wypadków drogowych dotyczących cyklistów dzieje się w miesiącach od maja do sierpnia. W ubiegłym roku rowerzyści byli sprawcami 23 wypadków, w tym roku na razie tylko jednego. W 2013 r. rowerzyści spowodowali 100 kolizji, więcej niż w latach wcześniejszych.

Jedni i drudzy
Rowerzysta ma obowiązek korzystania z wydzielonej ścieżki rowerowej. Jeśli nie ma jej w danym miejscu, z chodnika może skorzystać tylko w określonych przypadkach, na przykład złych warunkach atmosferycznych i gdy chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości. Zawsze jednak w takim przypadku musi bezwzględnie przestrzegać zasady, że na chodniku pierwszeństwo ma zawsze pieszy.

Edukacja
Policja prowadzi i zamierza rozszerzyć działania prewencyjne i edukacyjne mające chronić pieszych i rowerzystów. Zdaniem Macieja Wudarskiego ze stowarzyszenia Prawo do Miasta, w działania edukacyjne powinni włączyć się również radni oraz organizacje pozarządowe.