Poznań: rowerowe podsumowanie 2015 roku

infobike
11.01.2016 22:34

Stowarzyszenie Sekcja RowerzystówMiejskich podsumowało najważniejsze rowerowe wydarzenia jakie miałymiejsce w 2015 roku w Poznaniu. Za najważniejsze rowerzyści uważająpowołanie oficera rowerowego. Do innych ważnych wydarzeń zaliczająopublikowanie standardów rowerowych, audyt polityki rowerowejPoznania BYPAD oraz rozbudowę systemu Poznańskiego RoweruMiejskiego.

Najważniejszym wydarzeniem roku 2015było powołanie oficera rowerowego w Poznaniu ? informujestowarzyszenie. Nareszcie wśród poznańskich urzędników pojawiłsię ktoś aktywnie zabiegający o realizację rowerowych inwestycji.Samej infrastruktury powstało jednak niewiele, a końcówka rokudobitnie pokazała nam, że najwolniej zmiana świadomości potrzebtransportowych miasta zachodzi wśród polityków. Sami poznaniacycoraz częściej przesiadają się na rowery i mocno wspierająrowerowe projekty. Przedstawiamy rowerowe podsumowanie roku 2015 wPoznaniu ? czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia SekcjaRowerzystów Miejskich.

1. Powołanie oficera rowerowego

Ważną zmianą było powołaniestanowiska pełnomocnika ds. polityki rowerowej (tzw. oficerarowerowego). Jako Stowarzyszenie zabiegaliśmy o to podczas kampaniiRowerowy Poznań 2014. Oficerem rowerowym został w marcu WojciechMakowski.

2. Audyt polityki rowerowej PoznaniaBYPAD

Od października do grudnia trwałzlecony przez miasto audyt polityki rowerowej. W zespole opiniującymznaleźli się poznańscy urzędnicy, naukowcy i przedstawicielestrony społecznej. Braliśmy aktywny udział w tych pracach,przedstawiając szereg własnych rekomendacji i prowadząc dyskusje zurzędnikami. Wnioski z audytu mają służyć wyłonieniupriorytetów w polityce rowerowej miasta na najbliższe lata. Wciążczekamy jednak na publikację tego dokumentu.

3. Standardy rowerowe

Chociaż opublikowane na samym początkuroku 2016 ? są efektem kilkumiesięcznej pracy w minionym roku.Ten dokument ma być gwarancją, że nowe inwestycje w Poznaniu będąuwzględniały potrzeby rowerzystów, będą bezpieczne i komfortowe.Powstająca infrastruktura ma być ujednolicona w skali miasta ibardziej zrozumiała dla użytkowników dróg. Wymogi ustalone wdokumencie powinny zapobiec w przyszłości powstawaniu takich bublijak ścieżki rowerowe na Przybyszewskiego czy Dmowskiego.Wprowadzenie standardów było kolejnym postulatem SRM w kampaniiRowerowy Poznań 2014.

4. Na ulicach bez większych zmian

Uczciwie trzeba powiedzieć, że rok2015 był rokiem zastoju w zakresie powstawania infrastrukturyrowerowej. Nie oddano do użytku żadnej istotnej inwestycji.Pojedyncze działania, które udało się zrealizować, były raczejsymboliczne i powstawały przede wszystkim na obrzeżach miasta.

Jakie realizacje możemy wspomnieć?

  • pierwsza po zmianie przepisów ulica z kontraruchem ? ul. Wieniawskiego

  • 330 metrów drogi dla rowerów przy ulicy Druskiennickiej na Podolanach

  • ciągi pieszo-rowerowe w rejonie glinianek na Świerczewie i na Franowie przy wiadukcie

  • remont drogi dla rowerów przy ulicy Podwale

  • pasy rowerowe na Pułaskiego wyznaczone zamiast nieużywanego buspasa z inicjatywy radnego Tomasza Wierzbickiego

  • pierwsza śluza rowerowa w Poznaniu (na ulicy Pułaskiego, powstała razem z pasami)

Oczywiście są inwestycje wprzygotowaniu i w realizacji (Wartostrada, ulice Dąbrowskiego, JanaPawła II), ale nie nadążają one nawet za bieżącymi potrzebamirowerzystów. A tych w tym roku znów wyraźnie przybyło!

5. Rozbudowa systemu PoznańskiegoRoweru Miejskiego

Poznań pochwalić się może rozbudowąsystemu Poznańskiego Roweru Miejskiego, która miała miejsce wczasie wakacji. Obecnie składa się na niego 37 stacji i 443 rowery.Poprawa dostępności stacji przyczyniła się do skokowego wzrostustatystyk wypożyczeń: 33 tysiące zarejestrowanych użytkownikówwypożyczyło rower aż 123 tysiące razy! Trwają ponadtoprzygotowania do dalszej rozbudowy systemu w kolejnych latach.

Pamiętajmy jednak, że większośćpoznaniaków ma już swoje jednoślady. Rowery miejskie sąpotrzebne, ale jako uzupełnienie, a nie w zastępstwie twardejinfrastruktury.

6. Budżet rowerowy na rok 2016

Znaczącym krokiem naprzód jestuchwalenie w grudniu poznańskiego budżetu na nowy rok. Chociażwydatków na rowerowe inwestycje w naszym mieście nie można wżadnym wypadku porównywać do budżetów Krakowa, Gdańska czyWrocławia, to wobec sytuacji w ostatnim roku możemy mówić oolbrzymiej poprawie. Wartość budżetu sięga niemal 9 mln zł przyuwzględnieniu ogólnego budżetu rowerowego, zwycięskich projektóww ramach Budżetu Obywatelskiego, dalszego ciągu Wartostrady orazkładki na Berdychowo. Warto ponadto wspomnieć o kwocie 1,5 mln złwygospodarowanej na powiększenie strefy T30 w centrum miasta dziękipoprawce radnego Tomasza Wierzbickiego.

7. Poznański Budżet Obywatelski

Możemy ogłosić prawdziwy sukcesrowerowych projektów w tegorocznym głosowaniu w ramach PoznańskiegoBudżetu Obywatelskiego! Szczególnie licznie na rowerowe projektyzagłosowali mieszkańcy Grunwaldu i Łazarza ? dzięki temu nakilku osiedlach wprowadzony będzie kontraruch rowerowy wraz z innymiułatwieniami. Powstaną też projekty rowerowych inwestycji naWiniarach i Ławicy.

8. Słabe popisy poznańskichradnych

?Otwieram lodówkę, a tam rower!?? skarżyła się radna Lidia Dudziak, zniecierpliwionadziałalnością aktywistów rowerowych, którzy domagają siętworzenia nowej infrastruktury. Propozycje nowych projektówkrytykowali Marek Sternalski (o pasach rowerowych: ?Takierozwiązanie by doprowadziło do jeszcze większego zakorkowaniamiasta?), Małgorzata Dudzic-Biskupska (?Zwężenie pasów jezdni(?) i wydzielenie przestrzeni dla rowerzystów nie przyczyni siędo zmniejszenia korków, a wręcz przeciwnie (?), zwiększyproblemy komunikacyjne miasta?) czy radny Michał Grześ (o prostymdo wyznaczenia kontraruchu na Osiedlu Warszawskim: ?Nie widzimytakiej możliwości?).

W tych wypowiedziach widać dużoniezrozumienia dla potrzeb tysięcy poznaniaków. Nie mają one teżwiele wspólnego z polityką transportową Poznania anispecjalistyczną wiedzą na temat zjawisk występujących w ruchumiejskim (prawo Lewisa-Mogridge?a, paradoks Braessa).

Przeczytaj naszą odpowiedź nakrytykę: Rowerowyapel do poznańskich radnych

Na szczęście większość radnychjest bardziej otwarta na głos rowerzystów, a na szczególnewyróżnienie zasługuje w tym względzie pełen inicjatywy TomaszWierzbicki. Ponadto wielokrotnie mogliśmy słyszeć życzliwewypowiedzi ze strony prezydentów Jaśkowiaka i Wudarskiego.

Opinia stowarzyszenia Sekcja Rowerzystów Miejskich

Rok 2015 to wiele zmian organizacyjnychw mieście. I chociaż można mieć wrażenie, że zaszła olbrzymiazmiana we władzach Poznania, to już trudno o niej mówić naniższych szczeblach w urzędach ani tym bardziej tam, gdzie przedewszystkim byśmy oczekiwali: na poznańskich ulicach. Z żalemstwierdzamy, że był to wyjątkowo słaby rok, jeśli chodzi orealizację rowerowych projektów. Doceniamy pracę osamotnionegooficera rowerowego, wprowadzenie standardów rowerowych iprzeprowadzenie audytu polityki rowerowej miasta. Z perspektywyzwykłych rowerzystów, których jest w Poznaniu widocznie więcej,trudno jednak na razie dostrzec zmianę. Mimo to wciąż mamynadzieję na to, że zajdzie ona w 2016 i kolejnych latach.