Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań: przetarg na obsługę i rozbudowę roweru miejskiego

infobike
10.12.2015 22:51

Po zakończeniu tegorocznego -rekordowego – sezonu Poznańskiego Roweru Miejskiego czas pomyślećo kolejnych latach działalności i rozbudowie systemu. DlategoZarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na rozbudowę iobsługę PRM w latach 2016-2018 ? infomuje oficjalna stronainternetowa Poznania.

System rowerów miejskich w stolicyWielkopolski stał się czwartym pod względem wielkości systemem wPolsce, a zakończony 30 listopada sezon okazał się rekordowy -liczba użytkowników przekroczyła 32 tysiące! Nic więc dziwnego,że władze miasta zamierzają rozbudować system do 102 stacji iponad 1000 rowerów – a ZTM ogłosił przetarg w celu wyboruoperatora, który będzie zarządzał stacjami i rozbuduje system.

Projekt rozbudowy ma być realizowany wlatach 2016-2018. W przyszłym roku przybędzie 25 stacji i 250rowerów, natomiast w latach 2017 i 2018 – odpowiednio po 20 stacji i200 rowerów. Przy okazji 16 najstarszych terminali zostaniewymienionych na nowoczesne z panelami dotykowymi i możliwościąwnoszenia płatności za pomocą kart (debetowych lub kredytowych).

Nowością ma być wprowadzeniefotelików przystosowanych do przewożenia dzieci, w które zostaniewyposażonych 10 proc. (65 sztuk) nowych rowerów. Takie bicyklebędzie można znaleźć dzięki specjalnej aplikacji pozwalającejustalić, czy wyposażony w fotelik rower znajduje się na konkretnejstacji.

A czy na stacjach pojawią sięrowerki dziecięce?
Pojawił się taki pomysł i będziemysię nad nim zastanawiać, bo jest bardzo interesujący, choć trudnyw realizacji – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydentaPoznania. – Gdyby jednak takie stacje miały się pojawić, toraczej w miejscach takich jak Rusałka czy Cytadela. Rowerek możnaby było wypożyczyć, ale pod warunkiem, że wróciłby na tę samąstację, z której został wypożyczony.

Nowością będzie stworzeniedodatkowej możliwości wypożyczania rowerów, zwłaszcza przezturystów bez konieczności rejestracji w systemie. Podstawą wynajmuw takim przypadku będzie skorzystanie z karty kredytowej, którabędzie identyfikatorem wypożyczającego, a jednocześnie umożliwipobranie kaucji przez system (zwracanej turyście w momencie oddaniaroweru).

Preferencje zyskają osoby aktywniekorzystające z transportu publicznego na podstawie karty PEKA, którabędzie identyfikatorem w PRM. Zakładamy wprowadzenie niższych cendla właścicieli kart PEKA z ważnym biletem okresowym: pierwsze 30minut będzie wówczas darmowe, za pierwszą pełną godzinęodpłatność będzie wynosiła złotówkę a nie 2 zł, a za dwiegodziny – 2 a nie 4 zł.

Nowością będzie także wprowadzenieobowiązku uzupełnienia rowerów w stacji w ciągu 2 godzin. Jeżeliw danej stacji zostanie jeden (lub nie będzie żadnego) rower,operator będzie miał maksymalnie 2 godziny na dostawieniejednośladów. Korzystne dla użytkowników ma być takżedopuszczenie możliwości wydłużenia sezonu – maksymalnie o jedenmiesiąc – w danym roku kalendarzowym.