Poznań: przeprowadzono audyt polityki rowerowej BYPAD

infobike
28.01.2016 23:31

Poznań wzbogacił się o ważnydokument, który zawiera wszechstronne badanie jakości politykirowerowej ? BYPAD. Jak piszą we prowadzeniu audytorzy badania ?Cezary Grochowski i Jakub Szymczak – miasta o najwyższychwskaźnikach jakości życia, to zawsze miasta rowerowe. Teraz Poznańczekają działania na rzecz wzrostu ruchu rowerowego na najbliższelata.

Mamy dobre podstawy, a teraz takżebardzo dobre narzędzie, które precyzyjnie określa, co powinniśmyzrobić w ciągu kilku najbliższych lat – powiedział MaciejWudarski, zastępca prezydenta Poznania. Maciej Wudarski miał namyśli certyfikat jakości, który otrzymał, a który jest efektemprzeprowadzonego w Poznaniu audytu polityki rowerowej BYPAD ?czytamy na oficjalnej stronie internetowej Poznania.

Przeprowadzenie audytu BYPAD dlaPoznania było na pewno trudnym i ambitnym wyzwaniem. W trakcieprocesu audytu okazało się, że w mieście wskazana jest gruntownareforma prowadzonej polityki rowerowej. Z pewnością nie wystarczątu pojedyncze zabiegi naprawcze. Można powiedzieć wręcz, żePoznań potrzebuje zdefiniowania tej polityki od nowa. Bardzo dobrzezatem stało się, że władze miasta sięgnęły po BYPAD właśniew tym momencie. Mamy głęboką nadzieję, że praca, jakąwykonaliśmy, stworzyła solidne podstawy dla zmian ? piszą wpodsumowaniu publikacji Szymczak i Grochowski.

BYPAD to w ogromnym skróciemetodologia umożliwiająca ocenę i poprawę polityki rowerowej woparciu o systemy zarządzania jakością ISO. Została wypracowanaprzez międzynarodowe konsorcjum w toku finansowanych przez UEprojektów. Do tej pory została wdrożona w około 200 miastach iregionach w 24 krajach. Poznań jest trzecim dużym polskim miastem(po Gdańsku i Gdyni), które przeszło audyt BYPAD. Ale, jakpodkreślił Cezary Grochowski, jeden z audytorów, prezentującyraport nie ma służyć porównywaniu miast, bo to niczego niedaje.

Chodzi o to, by oceniać efekty wrażanych działańi raczej porównywać to, co było z tym, co jest, by mieć wiedzę,jakie to stadium rozwoju polityki rowerowej – wyjaśnia CezaryGrochowski.

Badanie to przeprowadzają specjalniaudytorzy – byli wśród nich społecznicy z Prawa do Miasta, SekcjiRowerzystów Miejskich oraz Poznańskiej Masy Krytycznej, urzędnicy,między innymi z Zarządu Dróg Miejskich, Miejskiej PracowniUrbanistycznej i działu promocji, poznańscy radni, zainteresowanimieszkańcy oraz prezydent Wudarski.

Sam audyt składał się z kilkuetapów: przejazdu rowerowego, wypełnienia ankiet ewaluacyjnych,warsztatów, indywidualnych spotkań prowadzonych przez audytoróworaz badania infrastruktury rowerowej. Po zebraniu danych zewszystkich etapów badania audytorzy sporządzili raport – i tenwłaśnie raport, wraz z certyfikatem, na który Poznań sobiezasłużył – otrzymał z rąk audytorów prezydent Wudarski.

Wartość badania i raportu nie polegajednak tylko na tym, że zbadano i oceniono pozytywnie obecnąsytuację w Poznaniu pod względem polityki rowerowej.

Określa on także działania narzecz wzrostu ruchu rowerowego na najbliższe lata – tłumaczyWojciech Makowski, poznański oficer rowerowy. – Plan opracowany wramach audytu BYPAD obejmuje 30 miesięcy (od stycznia 2016 doczerwca 2018).  Zaprojektowane zostaną nowe trasy rowerowe,m.in. w ul. Warszawskiej czy na śródmiejskim odcinku Bukowskiej. Conajmniej 5 najgorszych miejsc pod względem liczby wypadków zostanieprzebudowane, pojawią się kolejne ulice z kontraruchem rowerowym, ajuż w tym roku przedstawiony zostanie plan inwestycji rowerowych doroku 2022.

Wśród planowanych działań jestutworzenie platformy internetowej do publikacji, wymiany pomysłów idyskusji, zacieśnienie współpracy z okolicznymi gminami. Są teżinwestycje: rozbudowa Strefy 30, droga rowerowa na Grunwaldzkiej iBukowskiej – to tylko kilka z wielu przykładów. Zmiany winfrastrukturze uzupełni informacja i promocja, w tym drogowskazydla rowerzystów oraz program dla uczniów, aby więcej z nichdojeżdżało do szkół rowerami.

Plan zakłada, że w 2022 roku 10%podróży po Poznaniu będzie odbywać się na rowerze (ostatniedostępne dane mówią, że obecnie są to 4%) – mówi WojciechMakowski. – Będzie to poziom porównywalny już do intensywnierozwijających ruch rowerowy miast niemieckich.

Podczas czwartkowego spotkania powołanorównież Radę Rowerową – nowy zespół opiniodawczo-doradczy dospraw rowerowych, który będzie się spotykał co trzymiesiące.

Jak podkreślają audytorzy audyt zakończył sięoceną, która określiła miejsce polityki rowerowej Poznania naetapie przechodzenia z I poziomu (działań o charakterzeprzypadkowym i chaotycznym) do poziomu II (realizacji zadań w sposóbplanowy i skoordynowany) ? co można uznać za spójne zintuicyjnymi odczuciami, jakie można by mieć na ten temat –

Zobacz raport: