Poznań: podpisano nowe standardy rowerowe

infobike
04.01.2016 13:32

Maciej Wudarski ? zastępcaprezydenta Poznania ? podpisał nowe standardy rowerowe Poznania.Dokument reguluje m.in. zasady tworzenia infrastruktury rowerowej izarządzania nią, sposób projektowania kontrapasów i drógrowerowych. Dokument przygotowała Pracownia Edukacji Marcin Hyładla Miasta Poznania. 

Na oficjalnej stronie internetowejPoznania czytamy:

Ten dokument to efekt kilkumiesięcy pracy – podkreśla Maciej Wudarski. – W przyszłościbędzie dużym ułatwieniem dla służb miejskich, rad osiedli,organizacji rowerowych oraz projektantów podczas prac koncepcyjnychi wykonywaniu dokumentacji technicznych. Pozwoli na szybką budowębezpiecznych dróg rowerowych.

Dokument ma jednak znacznie więcejzalet.
Wprowadzenie nowych standardów zapewni jednolitą,wysoką jakość poznańskich tras rowerowych – tłumaczyWojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. – Dokument obejmujereguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury, wskazuje, jakprojektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluzrowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czywzniesienia. Od dziś Poznań ma najnowocześniejszy tego typudokument w Polsce.

W Poznaniu obowiązywały jużwcześniej standardy rowerowe, chociaż „obowiązywały” totrochę za dużo powiedziane. Miały one bowiem charakter jedyniezalecenia – co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować dojego zapisów, ale nie musiał. Dlatego powstające dotychczas drogirowerowe były budowane w bardzo różny sposób i z zastosowaniemróżnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.

Dzięki nowemu dokumentowi ma się tozmienić, ponieważ jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowomusieli brać pod uwagę. Standardy w nim zawarte są od dziśczęścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdegoprzetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej. Tooznacza, że budowana infrastruktura rowerowa będzie coraz bardziejprzewidywalna, przejrzysta i spójna.

Warto dodać, że rozwiązania, jakiezawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów onajwiększym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach zpolskich miast.
Wśród nowych standardów znajduje się międzyinnymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki,sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać sięautomatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk,pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mająbiec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów ioczywiście – bez słupów na środku.

Projekt standardów został poddanykonsultacjom społecznym. Uwagi mieszkańców i organizacjirowerowych doprowadziły do wprowadzenia piętnastu poprawek.Pojawiły się między innymi zapisy o metodach badania, czyspełnione są kluczowe parametry jakościowych tras rowerowych.

Standardy rowerowe Poznań (PDF, 2139.37KB)