Poznań: podpisano nowe standardy rowerowe
Maciej Wudarski ? zastępcaprezydenta Poznania ? podpisał nowe standardy rowerowe Poznania.Dokument reguluje m.in. zasady tworzenia infrastruktury rowerowej izarządzania nią, sposób projektowania kontrapasów i drógrowerowych. Dokument przygotowała Pracownia Edukacji Marcin Hyładla Miasta Poznania.
Na oficjalnej stronie internetowejPoznania czytamy:
– Ten dokument to efekt kilkumiesięcy pracy – podkreśla Maciej Wudarski. – W przyszłościbędzie dużym ułatwieniem dla służb miejskich, rad osiedli,organizacji rowerowych oraz projektantów podczas prac koncepcyjnychi wykonywaniu dokumentacji technicznych. Pozwoli na szybką budowębezpiecznych dróg rowerowych.
Dokument ma jednak znacznie więcejzalet.
– Wprowadzenie nowych standardów zapewni jednolitą,wysoką jakość poznańskich tras rowerowych – tłumaczyWojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. – Dokument obejmujereguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury, wskazuje, jakprojektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluzrowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czywzniesienia. Od dziś Poznań ma najnowocześniejszy tego typudokument w Polsce.
W Poznaniu obowiązywały jużwcześniej standardy rowerowe, chociaż „obowiązywały” totrochę za dużo powiedziane. Miały one bowiem charakter jedyniezalecenia – co oznacza, że projektant drogi mógł się stosować dojego zapisów, ale nie musiał. Dlatego powstające dotychczas drogirowerowe były budowane w bardzo różny sposób i z zastosowaniemróżnej nawierzchni, często krytykowanej przez rowerzystów.
Dzięki nowemu dokumentowi ma się tozmienić, ponieważ jego wytyczne projektanci będą już obowiązkowomusieli brać pod uwagę. Standardy w nim zawarte są od dziśczęścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdegoprzetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej. Tooznacza, że budowana infrastruktura rowerowa będzie coraz bardziejprzewidywalna, przejrzysta i spójna.
Warto dodać, że rozwiązania, jakiezawiera, są oparte na sprawdzonych projektach z krajów onajwiększym ruchu rowerowym oraz najbardziej udanych projektach zpolskich miast.
Wśród nowych standardów znajduje się międzyinnymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki,sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać sięautomatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk,pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mająbiec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów ioczywiście – bez słupów na środku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt standardów został poddanykonsultacjom społecznym. Uwagi mieszkańców i organizacjirowerowych doprowadziły do wprowadzenia piętnastu poprawek.Pojawiły się między innymi zapisy o metodach badania, czyspełnione są kluczowe parametry jakościowych tras rowerowych.
Standardy rowerowe Poznań (PDF, 2139.37KB)
„