Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Poznań: pierwsze spotkanie Rowerowego Zespołu Konsultacyjnego

infobike
12.05.2009 22:03

Jak informuje Sekcja Rowerzystów Miejskich (http://www.srm.eco.pl/) – kilka miesięcy po zerwaniu współpracy z rowerzystami Zarząd Dróg Miejskich postanowił znów konsultować z organizacjami rowerowymi projekty dróg rowerowych. W budynku ZDM odbyło się pierwsze spotkanie Rowerowego Zespołu Konsultacyjnego. Zainteresowanie spotkaniem okazało się wyjątkowo duże. Sala konferencyjna ZDM z trudem pomieściła pracowników ZDM oraz dużą grupę działaczy rowerowych i ekologicznych. Oprócz członków SRM na spotkanie przybyli m.in. działacze Stowarzyszenia 'My – Poznaniacy’, Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych 'Ulica’ oraz innych klubów i stowarzyszeń rowerowych. Spotkanie niemal od początku miało burzliwy przebieg. W minionych miesiącach poziom lekceważenia rowerzystów przez ZDM osiągnął bowiem apogeum. Tempo rowerowych inwestycji było w 2008 r. najniższe od kilku lat, a w kolejnych projektach dróg rowerowych urzędnicy forsowali nawierzchnię dróg rowerowych z kostki brukowej. ZDM nagminnie nie odpowiadał też na pisma SRM (albo odpowiadał na nie dopiero na skutek skarg do prezydenta) oraz uznał, że nie ma potrzeby konsultacji projektów z rowerzystami, gdyż wystarczą konsultacje z radami osiedli. Już na początku spotkania jego uczestnicy podkreślili zatem, że powstający zespół ma sens tylko wtedy, jeżeli rowerzyści zyskają realny wpływ na politykę ZDM. Przestrogę stanowić może Platforma Rowerowa działająca w Poznaniu do 2002 r., która zapewniała jedynie pozory konsultacji. – Jeśli obecna szansa zostanie zmarnowana, to na zebranie kolejnego tego rodzaju zespołu nikt nie przyjdzie – stwierdził Andrzej Kaleniewicz, uczestnik spotkania.
Przybyli rowerzyści zwrócili też uwagę, że Poznań jest jednym z ostatnich dużych miast, które nie posiada zatwierdzonych standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej. W konsekwencji powstają drogi rowerowe nie spełniające elementarnych wymagań jakościowych. Członkowie organizacji społecznych zgodnie podkreślili, że zatwierdzenie standardów powinno być dla władz miasta priorytetem. Wówczas powstający zespół pilnowałby ich przestrzegania. Postulat ten skrytykował jedynie Andrzej Billert z ZDM. – Jest to krok w tył. Gdyby na początku lat 90. wprowadzono standardy, to ruch rowerowy w ogóle by się nie rozwinął. – twierdził urzędnik. Jego głos pozostał jednak osamotniony.

Pierwsze spotkanie Rowerowego Zespołu Konsultacyjnego w Poznaniu Pierwsze spotkanie Rowerowego Zespołu Konsultacyjnego w Poznaniu

Po dyskusji na temat standardów pracownicy ZDM zaprezentowali projekt remontu ulic Przybyszewskiego i Żeromskiego, w którym przewidziano drogi rowerowe. Niestety, okazało się, że… znaczną ich część zaplanowano z kostki brukowej. Plany ułożenia kostki na nowych ścieżkach urzędnicy uzasadnili tym, że z uwagi na infrastrukturę podziemną rzekomo nie ma możliwości wałowania asfaltu. Dla rowerzystów takie rozwiązanie jest jednak nie do przyjęcia. Jakie są efekty stosowania kostki, można przekonać się choćby korzystając z dróg rowerowych przy ul. Szelągowskiej oraz wzdłuż tzw. trasy średnicowej. Ponadto rozporządzenie z 1999 r. wyraźnie stanowi, że umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą (…) nie może przyczyniać się do (…) zmniejszenia wartości użytkowej drogi. ZDM kierować powinien się zatem interesem rowerzystów, a nie prywatnych spółek, które chciałyby zyskać wygodny dostęp do swojej infrastruktury podziemnej, ułożonej na miejskim gruncie. Dyskusja na temat projektu ulic Przybyszewskiego i Żeromskiego została jednak zaledwie rozpoczęta, ponieważ uczestnicy spotkania nie mieli wcześniej możliwości zapoznania się z projektem. Projekt, który przekazano im w formie elektronicznej, ma zatem zostać omówiony podczas kolejnego spotkania.
Po dyskusji na temat kostki brukowej ZDM zaprezentował propozycje dotyczące umożliwienia legalnego dojazdu rowerem z Pl. Wiosny Ludów na Stary Rynek, o co od dawna zabiega SRM. Zaprezentowane możliwości to wytyczenie kontrapasa w ul. Szkolnej lub zalegalizowanie jazdy rowerem ul. Podgórną po torowisku tramwajowym przy Kupcu Poznańskim i umożliwienie stamtąd wjazdu w ul. Wrocławską. Również w tej sprawie nie zapadły jednak jeszcze żadne ustalenia. Kolejne spotkanie zespołu zaplanowano na 3 czerwca 2009 r. na godz. 16:00 w sali konferencyjnej ZDM