Poznań chce wybudować 150 km nowych tras rowerowych

infobike
29.09.2016 16:47

Do 2022 roku co 10. podróż przez Poznań będziesię odbywała rowerem ? takie są założenia projektu miejskiegoprogramu rowerowego. W tym czasie stolica Wielkopolski wzbogaci sięo kompletną sieć tras rowerowych; powstać ma nawet 150 km nowychtras. 

Budowa infrastruktury rowerowej kosztować ma nawet 130mln zł. Przygotowanych zostało kilka wariantów rozwoju sieci; wpaździerniku ruszą konsultacje społeczne programu.

Rozwój i promocja komunikacji rowerowej ma przynieśći miastu i mieszkańcom oszczędności finansowe, będzie to teżmiało znaczący wpływ na stan środowiska naturalnego.

Planowana sieć tras rowerowych objąć ma wszystkiedzielnice miasta; rowerem będzie można przejechać przez całyPoznań: od granicy – do granicy, sprawnie poruszać się powszystkich dzielnicach, dojechać do najważniejszych i najbardziejuczęszczanych miejsc, urzędów i instytucji.

Autorzy projektu szacują, że w wyniku realizacjiprogramu rowerowego, w 2022 roku udział ruchu rowerowego w ruchuogólnym wzrośnie z obecnych 4 do 10 proc. Według wyliczeń, przywzroście ruchu rowerowego w mieście do 10 proc., w kieszeniachpoznaniaków zostanie rocznie blisko 62,5 mln zł zaoszczędzonych napaliwie samochodowym.

Korzyści jest oczywiście więcej. To także ulgadla środowiska, bo mniej zanieczyszczeń, ulga dla kierowców, bomniej samochodów na ulicach. To też mniejsze wydatki miastazwiązane m.in. z remontami dróg, co w jakimś stopniu zrekompensujekoszty związane z realizacją tego programu ? powiedział wśrodę na konferencji prasowej wiceprezydent Poznania MaciejWudarski.

Projekt powstał w trzech wariantach kosztowych,wynoszących od ponad 70 do blisko 130 mln zł. Wariant najdroższyzakłada budowanie nowych tras rowerowych bez potrzeby odbieraniaprzestrzeni kierowcom samochodów.

Podstawą do opracowania projektu były m.in. dane ogęstości zaludnienia, prognozy demograficzne i analiza planówrozwoju transportu publicznego, a także obserwacje zachowańpoznaniaków.

Obecnie w Poznaniu istnieje ok. 140 kilometrów dróg ipasów dla rowerów. Według twórców programu, podstawowymproblemem jest w tej chwili brak spójności oraz ciągłościistniejącej sieci oraz niezgodność części rozwiązań zestandardami infrastruktury rowerowej. W efekcie rower wciąż niejest w Poznaniu masowym środkiem transportu.

Według planów, część obecnej infrastrukturyzostanie wykorzystana przy tworzeniu nowej siatki tras rowerowych.

Na początku października rozpoczną się konsultacjespołeczne programu, będą one trwały niemal do końca miesiąca.(PAP)