Poznań chce wybudować 150 km nowych tras rowerowych
Do 2022 roku co 10. podróż przez Poznań będziesię odbywała rowerem ? takie są założenia projektu miejskiegoprogramu rowerowego. W tym czasie stolica Wielkopolski wzbogaci sięo kompletną sieć tras rowerowych; powstać ma nawet 150 km nowychtras.
Budowa infrastruktury rowerowej kosztować ma nawet 130mln zł. Przygotowanych zostało kilka wariantów rozwoju sieci; wpaździerniku ruszą konsultacje społeczne programu.
Rozwój i promocja komunikacji rowerowej ma przynieśći miastu i mieszkańcom oszczędności finansowe, będzie to teżmiało znaczący wpływ na stan środowiska naturalnego.
Planowana sieć tras rowerowych objąć ma wszystkiedzielnice miasta; rowerem będzie można przejechać przez całyPoznań: od granicy – do granicy, sprawnie poruszać się powszystkich dzielnicach, dojechać do najważniejszych i najbardziejuczęszczanych miejsc, urzędów i instytucji.
Autorzy projektu szacują, że w wyniku realizacjiprogramu rowerowego, w 2022 roku udział ruchu rowerowego w ruchuogólnym wzrośnie z obecnych 4 do 10 proc. Według wyliczeń, przywzroście ruchu rowerowego w mieście do 10 proc., w kieszeniachpoznaniaków zostanie rocznie blisko 62,5 mln zł zaoszczędzonych napaliwie samochodowym.
– Korzyści jest oczywiście więcej. To także ulgadla środowiska, bo mniej zanieczyszczeń, ulga dla kierowców, bomniej samochodów na ulicach. To też mniejsze wydatki miastazwiązane m.in. z remontami dróg, co w jakimś stopniu zrekompensujekoszty związane z realizacją tego programu ? powiedział wśrodę na konferencji prasowej wiceprezydent Poznania MaciejWudarski.
Projekt powstał w trzech wariantach kosztowych,wynoszących od ponad 70 do blisko 130 mln zł. Wariant najdroższyzakłada budowanie nowych tras rowerowych bez potrzeby odbieraniaprzestrzeni kierowcom samochodów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podstawą do opracowania projektu były m.in. dane ogęstości zaludnienia, prognozy demograficzne i analiza planówrozwoju transportu publicznego, a także obserwacje zachowańpoznaniaków.
Obecnie w Poznaniu istnieje ok. 140 kilometrów dróg ipasów dla rowerów. Według twórców programu, podstawowymproblemem jest w tej chwili brak spójności oraz ciągłościistniejącej sieci oraz niezgodność części rozwiązań zestandardami infrastruktury rowerowej. W efekcie rower wciąż niejest w Poznaniu masowym środkiem transportu.
Według planów, część obecnej infrastrukturyzostanie wykorzystana przy tworzeniu nowej siatki tras rowerowych.
Na początku października rozpoczną się konsultacjespołeczne programu, będą one trwały niemal do końca miesiąca.(PAP)
„