Powstanie kolejna droga rowerowa po śladzie kolejki!

infobike
23.07.2016 07:09

Zwiększenie edukacji ekologicznej oraz ograniczenienegatywnego oddziaływania turystyki na obszary cenne przyrodniczo na tereniepowiatów kazimierskiego i buskiego ? taki jest główny cel projektu, któryrealizować będzie Powiat Kazimierski w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Obejmuje on budowęścieżki edukacyjno-przyrodniczej o długości 37,9 km przebiegającej przez gminy:Kazimierza Wielka, Czarnocin, Opatowiec i Wiślica. Pre-umowę na dofinansowanieinwestycji podpisali we wtorek, 19 lipca, marszałek Adam Jarubas i starostakazimierski Jan Nowak.

Projekt polega na budowie ścieżki edukacyjno-przyrodniczejjako asfaltowej drogi dla rowerów (dostępnej dla pieszych) o szerokości 2,5 m,zlokalizowanej w pasie zlikwidowanej kolejowej linii wąskotorowej. Całkowitadługość trasy wyniesie 37,9 km, będzie położona na terenach gmin: KazimierzaWielka, Czarnocin, Opatowiec, Wiślica. W ramach projektu zaplanowano równieżoznakowanie trasy, miejsca edukacji ekologicznej i budowę infrastrukturytowarzyszącej.

– Podpisujemy dziś pre-umowę w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 dotyczącąfinansowego wsparcia niezwykle ciekawego projektu w ramach działania 4.5,którego celem jest ochrona cennych przyrodniczo terenów ? mówił podczaspodpisywania umowy marszałek Adam Jarubas. – Oprócz tego wniosku bardzo ciekawąaplikację złożył także Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych,który w Umianowicach na Ponidziu będzie budował centrum edukacji przyrodniczej.W ramach działania 4.5 zrewitalizowany zostanie także starachowicki park, dośćduży wartościowo projekt zrealizuje również Regionalna Dyrekcja OchronyŚrodowiska. Ale wydaje się, że jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji wochronę przyrody jest właśnie ta, którą przeprowadzi powiat kazimierski.

Budowa ścieżki będzie realizowana w ramach porozumienia z29.10.2015 roku pomiędzy przedstawicielami władz samorządów wojewódzkich,powiatowych i gminnych województw Małopolskiego i Świętokrzyskiego.Wykorzystanie trasy kolejki pod drogę dla rowerów otwiera nowe możliwości dlaturystyki Ponidzia w integracji z Małopolską, a poprzez nią ze Słowacją.Stanowi część ciekawego powiązania komunikacyjnego ekologicznym środkiemtransportu dużych i historycznych ośrodków województwa świętokrzyskiego: Kielc,Pińczowa, Kazimierzy Wielkiej i Małopolski: Proszowic, Krakowa, Niepołomic,Tarnowa, Zakliczyna, Nowego i Starego Sącza, Rytra, Piwnicznej, Muszyny orazsłowackich miejscowości: Mniszka, Sulima, Legnavy, Circia, Plavca.

– Nasza ścieżka będzie wyróżniała się tym od innych ścieżek,że nie będzie przebiegała obok szlaków transportowych ? mówił Jan Nowak,starosta kazimierski. – Chcemy, aby realizacja tego projektu rozpoczęła się wprzyszłym roku, tak by w roku 2018 oddać ją do użytku turystom. Cieszymy siębardzo, bo oprócz samej ścieżki powstanie obok niej wiele elementówwspierających edukację ekologiczną, m.in. tablic informacyjnych dotyczącychnaszej fauny i flory i unikalnych przyrodniczo zjawisk. Duże podziękowania dlapana marszałka i całego Zarządu Województwa za to, że ten projekt zyskałuznanie, gdyż przed powiatem kazimierskim i samą Kazimierzą Wielką otwiera onzupełnie nowe możliwości. Jesteśmy powiatem typowo rolniczym i wydaje się, żebudowa ścieżki jest jednym z najważniejszych elementów, który da nam możliwośćrozwijania turystyki, przede wszystkim turystyki zdrowotnej. Przypomnę, że mamyodkryte gigantyczne pokłady wód siarczkowych i na bazie tych wód i właśnietrasy chcemy budować nową perspektywę dla powiatu ? dodał Jan Nowak.

– Ten projekt to dobry przykład zrozumienia i dobrejwspółpracy pomiędzy starostwem powiatowym w Kazimierzy Wielkiej, a gminamiPowiatu Kazimierskiego. Od dawna tworzymy dobrą drużynę, a efekt tej współpracyi oczywiście pomocy kapitana, którym jest pan marszałek, to właśnie podpisanadziś pre-umowa ? cieszył się burmistrz Kazimierzy Wielkiej Adam Bodzioch.

Trasa mimo swojej krętości zapewnia porównywalne z innymiciągami komunikacyjnymi długości, a jej minimalne pochylenia czynią jazdęrowerem dużą przyjemnością. Wykorzystując na terenie woj. świętokrzyskiegoinfrastrukturę historycznej kolejki wąskotorowej, ścieżka jest odseparowana odruchu samochodowego. Trasa spełnia założenia dla tras EuroVelo tj. kryteriumprogowe nie przekraczania pochylenia 6% na długości powyżej 250 m. Wzdłużplanowanej trasy zostaną utworzone tzw. Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR), atakże będą znajdować się tablice informacyjne z mapą trasy i zaznaczonymiodległościami do ważniejszych punktów docelowych trasy.

Trasa będzie przebiegać z dala od powszechnie uczęszczanychdróg, przez obszary czyste ekologicznie. Będzie przebiegać także przez obszaryo szczególnych walorach przyrodniczych ? przez Nadnidziański Park Krajobrazowy(także obszar Natura 2000 ? Ostoja Nidy). Wykorzystanie obszarów cennychprzyrodniczo znajdujących się w Ostoi Nidy, nie tylko przyczyni się dopodniesienia atrakcyjności turystycznej województwa w obszarach mniejuczęszczanych, lecz także wpłynie na popularyzację ruchu rowerowego w regionie,co w konsekwencji z oddziaływania lokalnego przełoży się także na oddziaływaniew skali województwa i kraju.

Przewidywany koszt budowy ścieżki rowerowej na tereniepowiatu kazimierskiego i buskiego wyniesie 8 156 055,00 zł z czego 85% czyli 6932 646,75 złotych zostanie zrefinansowane w ramach działania 4.5 ?Ochrona iwykorzystanie obszarów cennych przyrodniczo? Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020.