Powstała Europejska Strategia Rowerowa
W czerwcu 2017 r., na międzynarodowej konferencji Velo-Cityw Arnhem-Nijmegen (Holandia), w obecności Violety Bulc – Europejskiej KomisarzTransportu, zaprezentowano Europejską Strategię Rowerową. Zaproponowano w niejkurs działań do 2030 r. Dokument ten ma służyć jako inspiracja dla przyszłejstrategii opracowanej przez Komisję Europejskiej.
Jak informuje strona Mobilna Gdynia – w sumie około 1000 osób uczestniczyło w procesieformułowania Strategii, jednak główna grupa ekspercka składała się 27 członkówreprezentujących 15 organizacji rządowych i pozarządowych, środowiskakademickich i biznesu.
Przy odpowiednim wsparciu, Strategia ma solidny potencjał dozmiany stylu europejskich nawyków transportowych, a także pomogłaby osiągnąćUnii Europejskiej inne, kluczowe cele społeczno-gospodarcze, w tym: zwalczaniezmian klimatycznych, tworzenie miejsc pracy, poprawę zdrowia publicznego iśrodowiska naturalnego.
Dokument został przygotowany na podstawie dotychczasowejpolityki UE dot. ruchu rowerowego z szeregiem obecnie potrzebnych i zalecanychdziałań. Obejmują one m.in.:
• Uwzględnienieruchu rowerowego we wszystkich istotnych programach finansowanych przez UnięEuropejską;
• Ustanowienieogólnoeuropejskich ram politycznych i głównych zasad dla rozwoju infrastrukturyrowerowej;
• WłączenieEuroVelo – europejskiej sieci tras rowerowych do transeuropejskich siecitransportowych;
• Integracjęnowoczesnych technologii poprawiających bezpieczeństwo rowerzystów m.in. wprzepisach dotyczących regulacji pojazdów, np. uwzględnienie ruchu rowerowego wsystemie pomagającym kierowcy utrzymanie prędkości;
• RedukcjęVATu z tytułu zakupu roweru dla państw członkowskich;
• UtworzenieRowerowego Punktu Koordynacyjnego w celu koordynacji i wdrożenia strategii dlaruchu rowerowego na szczeblu UE;
• Ujednoliceniekluczowych wskaźników skuteczności działań na rzecz ruchu rowerowego naszczeblu europejskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zrealizowanie celów zapisanych w Strategii pozwoliłoby na:
• Zwiększeniekorzyści ekonomicznych związanych z ruchem rowerowym o prawie 50% (513 – 760mld EUR);
• Utworzeniedodatkowych 225 000 miejsc pracy dot. ruchu rowerowego;
• Zwiększenieo 50% dziennych podróży rowerem (160 – 240 mln) do 2030 r.;
• Zmniejszenieo połowę liczby rowerzystów zabitych w przeliczeniu na 100 milionów km;
Aby osiągnąć powyższe cele, inwestycje UE w projekty wzakresie ruchu rowerowego powinny zostać podwojone w dwóch kolejnych budżetachKomisji, tj. wzrosnąć do 3 mld EUR w latach 2021-2027 i do 6 mld EUR w latach2028-2034.
Wielu interesariuszy z dziedziny mobilności UE wezwało doopracowania oficjalnej strategii UE w zakresie ruchu rowerowego, która zostaniewłączona do programu prac Komisji na 2018 r. lub w kolejnych inicjatywach.
Pełna wersja oraz podsumowanie ENG są dostępne pod tymlinkiem / https://ecf.com/eu_cycling_strategy
„