Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powołano oficera rowerowego woj. mazowieckiego

infobike
20.05.2015 16:29

20 maja na posiedzeniu MazowieckiejRady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dyskutowano o rozwojukomunikacji rowerowej na terenie województwa powołano oficerarowerowego oraz powołano pełnomocnika marszałka ds. komunikacjirowerowej. Został nim Krzysztof Knyż – sekretarz Mazowieckiej RadyBezpieczeństwa Ruchu Drogowego. 

O tym, że rower to idealna alternatywadla samochodu i komunikacji miejskiej mówi się coraz częściej.Mało tego ? w gminach i miastach podejmowane są konkretnedecyzje, których efekty widać ? na drodze. W efekcie corazczęściej przesiadamy się na rowery. Dlatego tematem dzisiejszegoposiedzenia Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowegozorganizowanego w urzędzie marszałkowskim był temat rozwojukomunikacji rowerowej na terenie województwa. Powołany zostałrównież pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej ?oficer rowerowy. Został nim sekretarz Mazowieckiej RadyBezpieczeństwa Ruchu Drogowego Krzysztof Knyż.

 

? Bardzo się cieszę, że będęmiał aktywny wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów. Jako oficerrowerowy będę mógł aktywnie uczestniczyć w wyznaczaniu trasrowerowych, zarówno do celów komunikacyjnych, jak i rekreacyjnych.Ma to bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo niechronionychuczestników ruchu drogowego przy codziennych dojazdach do pracy, jaki wyjazdach weekendowych. Wyznaczanie tras rowerowych i przeniesienieczęści ruchu rowerowego z ulic czy dróg poza miastami na ścieżkirowerowe w ramach tzw. separacji ruchu sprawdza się w wielu krajachUE i na pewno sprawdzi się też na Mazowszu ? powiedziałpełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej KrzysztofKnyż.

 

Dzięki unijnym środkom z kończącejsię już perspektywy unijnej RPO WM 2007-2013 powstało w województwie mazowieckim pond 100 km ścieżek rowerowych. W kolejnej perspektywie na lata2014-2020 trasy dla rowerzystów to jedna z kwestii priorytetowych.Tylko w ramach ZIT-u (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne ?mechanizm stworzony dla Warszawy i obszaru funkcjonalnego wokółstolicy) przewidziany jest nabór na stworzenie dróg rowerowych naterenie tzw. warszawskiego obszaru funkcjonalnego. 43,8 mln euro jestprzeznaczonych na dofinansowanie ścieżek, które będą mogłystanowić np. alternatywny dojazd do pracy.

 

Taki rozwój szlaków rowerowych towyzwanie dla samorządów. Powołany przez marszałka oficer rowerowyto również odpowiedź na pilną potrzebę działań, któreograniczyłyby zagrożenia drogowe dla tej grupy niechronionychuczestników ruchu. Wzrost świadomości mieszkańców w zakresiezdrowego stylu życia, utrzymywania kondycji, rehabilitacji ruchowej,a także coraz bardziej popularna podmiejska turystyka weekendowa todziedziny, które także wymagają koordynacji. Pełnomocnicymarszałków w zakresie komunikacji rowerowej zostali powołanijuż m.in. w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim.   

 

? Pełnomocnik będzie na bieżącozajmował się problematyką ścieżek rowerowych i związanymi z tymdziałaniami zarówno w obszarze samorządów, jak i nowychinwestycji w ramach RPO. Chcemy, aby ten alternatywny środek podróży? do pracy i szkoły znalazł wsparcie zarówno finansowe, jak isamorządów lokalnych ? podkreślił marszałek AdamStruzik.  

 

Cele jakie postawiła sobie zarównorada, jak i wybrany pełnomocnik to m.in. inwentaryzacja ?kompleksowy spis istniejących szlaków rowerowych, a takżewypracowanie koncepcji połączenia istniejących odcinków szlaków,które prowadziłyby np. do miejsc wypoczynku czy obiektówturystycznych.

 

Mazowiecki Wojewódzki InspektorTransportu Drogowego podczas dzisiejszego spotkania jako priorytetowedziałanie wskazał natomiast potrzebę ujednolicenia sposobuoznakowania obszarów przejść dla pieszych i przejazdów dlarowerzystów (powstanie katalog schematów takich oznakowań).

 

Przedstawiciele mazowieckiej policjimówili dziś m.in. o projekcie realizowanym w celu zwiększeniabezpieczeństwa pieszych i rowerzystów ? B&N (B jak bezpiecznyi N jak niechroniony). Skierowany jest on do uczniów szkółpodstawowych i gimnazjów, a także do seniorów. Zakłada cyklspotkań, współpracę z placówkami szkolnymi czy organizacjękonkursów dotyczących m.in. poruszania się pieszych irowerzystów na drogach wszystkich kategorii.