Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Posłanka Ewa Wolak apeluje do prezydenta Rafała Dutkiewicza w sprawie budżetu rowerowego Wrocławia

infobike
20.12.2011 22:25

Posłanka Ewa Wolak apeluje do prezydenta Rafała Dutkiewicza w sprawie budżetu rowerowego Wrocławia

 

Wrocław, dnia 20 grudnia 2011 r.

Rafał Dutkiewicz
Prezydent Wrocławia

Szanowny Panie Prezydencie,

Apeluję gorąco o zwiększenie nakładów na Program Rowerowy w budżecie Wrocławia na 2012 rok do poziomu, który zapewni możliwość realizacji uchwalonej w 2010 r. Polityki Rowerowej Wrocławia.

Jako Wrocławianka, która ma zaszczyt reprezentowania w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej między innymi wrocławskich rowerzystów, z dumą śledziłam dotychczasowe sukcesy miasta na polu rozwoju ruchu rowerowego, takie jak: budowa nowych kilometrów dróg rowerowych, utworzenie w Urzędzie sprawnie działającej Sekcji Rowerowej, uruchomienie Wrocławskiego Roweru Miejskiego, czy budowa centrum nowatorskich rozwiązań – pierwszych w Polsce śluz rowerowych i kontrapasów. Z wielką radością przyjęłam opracowanie i uchwalenie przez Państwa w zeszłym roku ambitnego i realnego zarazem planu działania dla rozwoju ruchu rowerowego jakim jest Polityka Rowerowa Wrocławia.

 

Biorąc pod uwagę planowane w 2012 nakłady na realizację Polityki Rowerowej na poziomie 1,8 mln złotych, jestem zmuszona wyrazić swoje zaniepokojenie tym faktem. Według posiadanych przeze mnie danych jest to jedynie około ¼minimalnej kwoty pieniędzy, jaka dała by szansę na realizację zawartych w Polityce Rowerowej zapisów. Utrzymanie wydatków na tak niskim – jednym z najniższych w kraju oznacza w praktyce zaprzepaszczenie dotychczasowego dorobku Wrocławia w tym zakresie.

 

Już dziś 3,56 % podróży po mieście odbywa na rowerze, a na niektórych skrzyżowaniach w godzinach szczytu porannego na wiosnę mamy natężenia rzędu 500 rowerzystów na godzinę.Ponieważ sieć tras rowerowych nie jest połączona w jeden spójny system, a jazda po ruchliwych ulicach nie należy do przyjemnych i bezpiecznych, większość obecnego ruchu rowerowego odbywa się po chodnikach. Oznacza to w praktyce pogorszenie się ogólnego bezpieczeństwa na ulicach, w tym w szczególności pogorszenie bezpieczeństwa pieszych.

Problemu nie można realnie rozwiązać bez połączenia porozrzucanych dziś po mieście ścieżek rowerowych w spójną sieć. Niestety, przy obecnie zakładanych środkach na ten cel, nie da się osiągnąć poprawy sytuacji, a tym samym poprawy bezpieczeństwa na drogach i chodnikach w perspektywie półtorej dekady.

 

Jestem głęboko przekonana, że kwota na poziomie 8 mln zł, która dałaby szansę na realizację celów Polityki Rowerowej jest możliwa do znalezienia nawet w najbardziej „kryzysowym”budżecie miasta. Świadczyć o tym mogą choćby wydatki ponoszone w innych miastach, np. biedniejsza od Wrocławia Łódź przeznaczy w 2012 na ścieżki rowerowe ok 10 mln zł., znacznie mniejsza od Wrocławia Bydgoszcz – 6 mln, a konkurujący z Wrocławiem o miano rowerowej stolicy PolskiGdańsk ok. 18 mln (są to kwoty bez uwzględnienia ścieżek budowanych przy okazji innych inwestycji).

 

Przecież 1,8 mln to mniej niż jeden procent ogólnej sumy wydatków na transport (ok. 243 mln zł) Gdyby wydatki na rowery były tylko adekwatne do dzisiejszego ich udziału w ruchu (3,56 %) mielibyśmy ok. 8,5 mln – czyli sumę potrzebną dla uratowania Polityki Rowerowej.

 

Inwestycje w ruchu rowerowy są najtańszym sposobem na poprawę mobilności mieszkańców, czyli odkorkowanie naszego miasta, a rower najodporniejszym na kryzys środkiem transportu. Nie można zmarnować dotychczasowych sukcesów miasta w tym obszarze. Wrocław ma wszelkie przesłanki, aby stać się rowerową stolicą Polski. Wrocławianie zasługują na sprawny system komunikacji rowerowej już dziś.
 

Z poważaniem
Ewa Wolak
Poseł na Sejm RP
Przewodnicząca Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej

[wyróżnienia i odnośniki od redakcji]

 

Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1183