Poprawki do budżetu Miasta Poznania na 2012 – pakiet rowerowy

infobike
29.12.2011 15:45

Poprawki do budżetu Miasta Poznania na 2012 –pakiet rowerowy

 

Pragniemy poinformować, iż w przedświątecznym tygodniu Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania działając w porozumieniu ze Stowarzyszeniem My-Poznaniacy i Sekcją Rowerzystów Miejskich złożyło wspólnie opracowane poprawki do projektu budżetu Miasta Poznania na rok 2012 –pisze stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania

 

Poprawki te zostały zgrupowane w pakiety tematyczne:
– 
dla śródmieścia
– komunikacyjny
– kulturalny
– oświatowo-opiekuńczy
– promocyjno-inwestycyjny
– rowerowy
– społeczny

 

ratusz_poznaski_760

 

PAKIET ROWEROWY

Wprowadzenie

 

Środki na infrastrukturę rowerową przewidziane w projekcie budżetu Poznania na 2012 r. są

nieadekwatne do wydatków planowanych w budżetach innych miast (np. w Łodzi ok. 10 mln zł), jak i do potrzeb i oczekiwań społecznych, a także do postanowień Programu Rowerowego na lata 2007- 2015[0]. Jak wykazał powstały niedawno Społeczny raport na temat polityki rowerowej Poznania[1], program ten został dotąd zrealizowany w niewielkim stopniu, mimo że upłynęła już połowa okresu, na który został on uchwalony. Przedstawione propozycje zmierzają do realizacji najważniejszych zamierzeń Programu, jak i nadrobienia dystansu dzielącego Poznań (pod względem zaawansowania i tempa rozwoju infrastruktury rowerowej) od innych miast w Polsce.

Proponowane zadania

I. Budowa dróg rowerowych

 

Zwiększenie kwoty na budowę dróg rowerowych (z 1 588 000 zł do 2 500 000 zł) pozwoli nadrobić choć w części opóźnienia w realizacji Programu Rowerowego, a w szczególności przygotować projekty i rozpocząć realizację zadań takich, jak:

1.      budowa dróg rowerowych w ul. Grunwaldzkiej (od ul. Smoluchowskiego do ul. Szylinga),

2.      budowa dróg rowerowych w ul. Królowej Jadwigi i ul. Krzywoustego (od mostu Królowej Jadwigi do ul. Jana Pawła II),

3.      budowa dróg rowerowych w ul. Głogowskiej (od ul. Zachodniej do mostu Dworcowego),

4.      budowa dróg rowerowych w ulicach Wyszyńskiego, Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica, Solnej,

5.      budowa dróg rowerowych w ul. Dąbrowskiego (od ul. Żeromskiego do ul. Kościelnej)

 

Wszystkie wymienione trasy to główne ciągi rowerowe łączące poszczególne dzielnice z centrum Poznania. Bez ich realizacji spore obszary miasta pozostaną pozbawione bezpiecznych i wygodnych połączeń z centrum, co stanowi barierę dla rozwoju transportu rowerowego. Realizacja podanych dróg rowerowych zaliczona została zarazem w Programie rowerowym do zadań do wykonania w pierwszej kolejności (pkt 1-3) oraz zadań dodatkowych (pkt 4-5). Dodać należy, że wymienione drogi rowerowe stanowiłyby przedłużenie odcinków już istniejących (np. ul. Dąbrowskiego i Krzywoustego), bądź też realizowanych w ramach innych inwestycji (przebudowa ul. Roosevelta oraz dalszego odcinka ul. Grunwaldzkiej), co pozwoliłoby uzyskać wymierny efekt w postaci wzrostu popularności roweru jako codziennego środka lokomocji.

 

 

II. Realizacja szkolnych parkingów rowerowych

 

Proponujemy wydzielenie w budżecie kwoty 100 000 zł na realizację parkingów rowerowych przy

poznańskich szkołach. Przedsięwzięcie to pozwoli ograniczyć barierę dla ruchu rowerowego w postacibraku możliwości bezpiecznego pozostawienia roweru na terenie wielu szkół. Wspomniane środki powinny zostać przeznaczone na zakup wzorcowych stojaków (w kształcie odwróconej litery 'U’), które zostałyby rozdysponowane między zainteresowane placówki w drodze konkursu, bądź też według kolejności zgłoszeń. Tego rodzaju przedsięwzięcie przeprowadzono w minionych latach w Radomiu, gdzie zainteresowane szkoły otrzymały od miasta (według kolejności zgłoszeń) stojaki w liczbie określonej przez poszczególne placówki.

Działania te przyniosły sukces w postaci znacznego zwiększenia liczby uczniów dojeżdżających rowerami do szkoły (nowe stojaki szybko zapełniły się rowerami).

 

 

III. Oznakowanie fortecznego szlaku rowerowego

 

W projekcie budżetu przewidziano 300 000 zł na zadanie pn. ,,Rewitalizacja fortów komunalnych′′. Postulujemy dodatkowe przeznaczenie 100 000 zł na realizację szlaku rowerowego Twierdzy Poznań, prowadzącego wzdłuż zewnętrznego pierścienia poznańskich fortyfikacji (wraz ze szlakami łącznikowymi). Wytycznie rowerowego szlaku fortecznego, który mógłby stanowić ważną atrakcję turystyczną i sprzyjałby rewitalizacji fortów, zaproponowało już kilka lat temu Porozumienie dla Twierdzy Poznań. W 2011 r. miasto przeprowadziło konkurs na przebieg tego szlaku, rozstrzygnięty w listopadzie br. Podana kwota umożliwiłaby realizację trasy, której szczegółowy przebieg określono w zwycięskiej pracy konkursowej. Realizacja szlaku, oprócz oznakowania i tablic informacyjnych przy poszczególnych fortach, obejmowałaby likwidację niewielkich barier infrastrukturalnych i organizacyjnych dla ruchu rowerowego, co niejednokrotnie ułatwiłoby też korzystanie z rowerów w celach komunikacyjnych.

 

 

IV. Opracowanie projektów ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Warty

 

Proponujemy przeznaczenie 100 000 tys. zł na opracowanie projektów dla kolejnych po ul. Nadbrzeże odcinków ciągu pieszo-rowerowgo wzdłuż Warty, ze szczególnym naciskiem na kwestie powiązania planowanej trasy z istniejącym układem komunikacyjnym. Szczegółowe propozycje rozwiązań zostały przedstawione przez Sekcję Rowerzystów Miejskich w piśmie z dnia 29.10.10 [2] Finansowanie Na zadania II, III i IV proponujemy przesunięcie 300 000 zł z zadania 06SP2012 'Promocja miasta poprzez sport’ w projekcie budżetu z 15.11.11. Finansowanie zadania I może być zapewnione poprzez przesunięcie środków z zadań:

 

·         GKM/ZDM/31 ulice lokalne i peryferyjne,

·         GKM/ZDM/419 przebudowa utwardzonych dróg gminnych

·         GKM/ZDM/375 przebudowa dróg wewnętrznych, których sumaryczny koszt to ok. 12.5 mln zł. Warto podkreślić, że zrównoważona polityka transportowa miasta powinna mieć swoje odbicie w kształcie budżetu, a więc proporcjach wydatków przeznaczanych na ułatwienia dla ruchu samochodowego do wydatków na transport rowerowy oraz zbiorowy.

 

 

Dodatkowe propozycje

W sytuacji kryzysu finansów miasta szczególnie ważne jest, aby wydatkowane środki przekładały się w jak największym stopniu na jakość infrastruktury w mieście. Pieniądze wydane na rozwiązania wadliwe to niegospodarność, na którą miasto nie może sobie pozwolić.

W celu uniknięcia realizacji projektów złych proponujemy:

·         nowelizację dokumentu ,,Warunki techniczne dróg rowerowych na terenie miasta Poznania. Wytyczne w zakresie projektowania, remontu i utrzymania dróg rowerowych′′zgodną z proponowanymi przez stowarzyszenie “Sekcja Rowerzystów Miejskich”wytycznymi [3]

·         konsultowanie ze stroną społeczną projektów na wczesnym etapie powstawania, które pozwoli na uniknięcie potrzeby ponownego zlecania wykonania projektów w celu uwzględnienia uwag strony społecznej

 

0. Program Rowerowy Miasta Poznania na lata 2007-2015, załącznik do uchwały Rady Miasta

Poznania nr XXX/296/V/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r.

1. Społeczny raport na temat polityki rowerowej Poznania, Sekcja Rowerzystów Miejskich

www.rowerowypoznan.pl/files/spoleczny_raport_poznan.pdf

2. Uwagi stowarzyszenia “Sekcja Rowerzystów Miejskich”do koncepcji tzw. Wartostrady

www.srm.eco.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1152&Itemid=33

3. Uwagi stowarzyszenia “Sekcja Rowerzystów Miejskich”do projektu dokumentu “Warunki

techniczne dróg rowerowych na terenie miasta Poznania”

 

www.srm.eco.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1020&Itemid=36

 

Źródło: http://www.idp.org.pl/files/budzet_2012/23-12-11-pakiet-rowerowy.pdf