Pomiar ruchu rowerowego w Warszawie – ciekawe wnioski
Pomiar ruchu rowerowego w Warszawie –ciekawe wnioski
We wrześniu 2011 w Warszawie Zielone Mazowsze przeprowadziło pomiar ruchu rowerowego. Raport zawiera wiele interesujących wniosków, obalających mnóstwo mitów narosłych wobec transportu rowerowego –pisze Adam Łaczek na stronie I bike Kraków
Czego więcej możemy się dowiedzieć z tekstu Adama Łaczka? Zachęcamy do lektury:
Najważniejsze wyniki
– Natężenie ruchu rowerowego kilkukrotnie wzrosło na ciągach, w których pojawiła się nowa infrastruktura rowerowa lub ograniczono ruch samochodowy. Efekt wzrostu dotyczy całych tras rowerowych (np. Trakt Królewski), nie izolowanych odcinków.
– Natężenie ruchu rowerowego nie zmieniło się istotnie na trasach, na których rozwiązania rowerowe pozostały przez ostatnie lata bez zmian.
– Na niektórych trasach natężenie ruchu rowerowego przekracza lub zbliża się do 150 rowerów/h –granicy, przy której przestaje wystarczać dwukierunkowa droga dla rowerów o szerokości 2,5 m.
– Odsetek rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych w zależności od ulicy waha się od 51% (ścieżka zmieniająca stronę ulicy) do 97–99% (ścieżki poprawnie zaprojektowane).
– Pasy ruchu dla rowerów sprawdziły się na ul. Międzyparkowej (1×2 pasy ruchu), nie sprawdziły się na Emilii Plater (2×3 pasy ruchu). Przekrój tej drugiej ulicy jest ewidentnie niedostosowany do jej klasy i lokalizacji.
– Odsetek korzystających z chodników na objętych badaniem ulicach niewyposażonych w infrastrukturę rowerową wahał się od 25% do 87%. Rowerzyści unikają jazdy ruchliwymi jezdniami zwłaszcza na drogach o wielu pasach ruchu w jedną stronę, na dłuższych odcinkach bez skrzyżowań, a na odcinkach pochylonych –w kierunku pod górę.
– Wyznaczenie pasa dla autobusów przy prawej krawędzi jezdni bez dopuszczonego ruchu rowerów i bez alternatywnej infrastruktury rowerowej tworzy fikcję w organizacji ruchu.
– 98% pieszych i 100% rowerzystów woli korzystać z naziemnego przejścia dla pieszych / przejazdu dla rowerów niż z przejścia podziemnego ze schodami.
– Dysproporcje płci są mniejsze wśród rowerzystów w porównaniu z pomiarami z lat 2002 i 2005, ale rowerzystki wciąż stanowią mniejszość –28% (np. Holandia –55% rowerzystek).
Komentarz
Badania potwierdziły, że poprawna organizacja ruchu rowerowego sprzyja poprawnym zachowaniom rowerzystów. Wśród przeanalizowanych w ramach pomiarów warszawskich odcinków i skrzyżowań znalazły się takie, na których 97%, a nawet 99% rowerzystów jeździ zgodnie z przepisami. Z drugiej strony tam, gdzie organizacja ruchu jest błędna i niebezpieczna, nawet 99% rowerzystów ją ignoruje.
Inaczej rzecz ujmując –są jednostkowe przypadki, które łamią przepisy z niewiedzy czy przekory. W zdecydowanej jednak większości warszawscy rowerzyści wykazują się po prostu większym rozsądkiem niż zarządca ruchu i unikają stosowania się do rozwiązań niebezpiecznych –np. mnożenia punktów kolizji przez częste zmiany strony ulicy wraz ze ścieżką rowerową albo wymaganej znakami jazdy lewym pasem ruchliwego wiaduktu. Zdarzają się także zachowania bezpieczne, do których inni zarządcy ruchu wręcz zachęcają, a które w Warszawie nie mogą się doczekać legalizacji odpowiednim oznakowaniem –np. jazda pod prąd na ulicach lokalnych czy oczekiwanie na zielone światło przed linią zatrzymania dla samochodów. Większość mandatów wystawianych rowerzystom za różnego rodzaju wykroczenia tak naprawdę powinna zostać wystawiona projektantom i urzędnikom odpowiedzialnym za daną organizację ruchu.
Ponieważ organizacja ruchu często nie uwzględnia ruchu rowerowego, ruch rowerowy często ignoruje organizację ruchu. Warszawa potrzebuje nie izolowanych kilkusetmetrowych odcinków ścieżek rowerowych, ale gruntownych porządków, tak by zachowania zgodne z przepisami były jednocześnie zachowaniami logicznymi, bezpiecznymi i czytelnymi dla innych użytkowników drogi. Bez tego stolica pozostanie miastem rowerzystów wyjętych spod prawa.
Ciekawostki
Kaski –10% rowerzystek i 22% rowerzystów korzysta z tego nakrycia głowy, średnio 19%. [W Krakowie ten współczynnik jest na pewno dużo mniejszy – AŁ]
Rodzaj roweru
Rodzaj roweru |
kobiety |
mężczyźni |
razem |
Górski |
33% |
53% |
47% |
Miejski |
54% |
19% |
29% |
Trekkingowy |
9% |
18% |
15% |
Szosowy |
3% |
9% |
7% |
Inny |
1% |
2% |
2% |
Kobiety i mężczyźni
W niemal wszystkich obserwowanych lokalizacjach odsetek korzystających ze ścieżek rowerowych był wyraźnie wyższy wśród kobiet niż wśród mężczyzn. Na ulicach, na których brak jest infrastruktury rowerowej, proporcjonalnie więcej kobiet niż mężczyzn ucieka na chodnik.
Czy rowerzyści jeżdżą pod prąd?
Wśród ulic na których dokonano pomiary, na których jazda pod prąd była nielegalna odsetek jeżdżących pod prąd wynosił 15-56%. “zwykli rowerzyści wykazują się większym rozsądkiem niż zarządca ruchu.”
Co Was najbardziej zaskoczyło w tych wnioskach?
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/08/21/pomiar-ruchu-rowerowego-w-warszawie-ciekawe-wnioski/