Polityka rowerowa w Elblągu

infobike
03.01.2012 18:33

Polityka rowerowa w Elblągu

 

W ciągu 10 lat ruch rowerowy w mieście ma wzrosnąć o 15 procent, pojawi się więcej stojaków na rowery, powstaną oddzielne pasy ruchu dla rowerzystów – to ambitne plany polityki rowerowej Elbląga. Radni, podczas ostatniej sesji przegłosowali uchwałę w tej sprawie. Dzięki temu Elbląg dołącza do nielicznego jeszcze grona polskich miast dysponujących takim dokumentem.

 

1_760

– Dynamicznie rosnąca od początku lat 90-tych motoryzacja indywidualna rozwiązuje wiele problemów w skali jednego gospodarstwa domowego czy pojedynczego człowieka. Jednak w warunkach praktycznie powszechnej dostępności samochodów ich użytkownicy zaczynają bardzo często zauważać, jakie problemy niesie bezrefleksyjne korzystanie z niego dla innych. Samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu – mówi Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy.

     Uchwała przyjęta przez radnych określa oficjalne stanowisko Miasta w sprawie stosunku do ruchu rowerowego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji rowerowej. Określony w niej wzrost udziału transportu rowerowego do poziomu 15 procent w ogólnej sumie przemieszczeń niepieszych jest parametrem ambitnym, ale realnym biorąc pod uwagę specyfikę miasta (klimat, ukształtowanie terenu, strukturę urbanistyczną, gęstość zaludnienia) i zauważalny wzrost liczby rowerzystów w ostatnich latach.

     – Wskaźnik ten nie wziął się znikąd, a wynika z dobrej praktyki stosowanej w wielu miastach Unii Europejskiej zapisanej w Karcie Brukselskiej, która także i w Polsce znajduje zwolenników –dodaje Marek Kamm. – Drugim, nie dookreślonym wprost, celem uchwały o Polityce Rowerowej Elbląga jest, w moim rozumieniu, edukacja. Mam tutaj na myśli zainicjowanie procesu zmiany postrzegania roweru jako środka rekreacji czy też sportu, na myślenie o rowerze jako pojeździe, który nie potrzebuje paliwa, nie zanieczyszcza i nie hałasuje, nie zajmuje dużo przestrzeni, nie wymaga drogiej w budowie i utrzymaniu infrastruktury, jest bezpieczny i generuje bardzo niskie koszty zewnętrzne związane, np. z wypadkami, zapewnia mobilność wielu grupom społecznym, utrzymuje użytkownika w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, poprawia zdrowie społeczeństwa oraz przeciwdziała kongestii i innym negatywnym zjawiskom związanym z motoryzacją.

 

Biuro Prasowe UM Elbląg

 

Źródło: http://www.portel.pl/artykul.php3?i=54454