Policja i straż miejska źle chronią pieszych i rowerzystów
Policja i straż miejska nie chronią wystarczająco dobrze pieszych irowerzystów – wynika z oceny Najwyższej Izby Kontroli.
Więcej ofiar wśród rowerzystów
W jego ocenie niepokojące są danedotyczące ofiar wśród rowerzystów (wzrost o 30 proc. ofiarśmiertelnych w latach 2017-2018) i dane Komisji Europejskiej według których w2019 roku w wypadkach drogowych zginęło w Polsce średnio 76 osób na milionmieszkańców. Gorzej było tylko w Rumunii (96 zabitych), Bułgarii (88), naŁotwie (78) i w Chorwacji (77).
Niewystarczające działania policji i straży miejskiej
Podczas poniedziałkowejkonferencji „Bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym” Kwiatkowskipoinformował, że w ocenie NIK działania policji i straży miejskiej w celuzapewnienia bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom były niewystarczające.
„Skala, jak i kierunek prowadzonych działań jedynie w ograniczonymstopniu wpływały na poprawę poziomu bezpieczeństwa niechronionych uczestnikówruchu drogowego” – powiedział Kwiatkowski i podkreślił, żebezpieczeństwu tych osób będzie poświęcona kontrola NIK w 2020 roku.
„Będzie ona stanowić w znacznej mierze weryfikację sposobu wykorzystaniawniosków i rekomendacji NIK. Jest to istotne tym bardziej, że analizadanych ogólnodostępnych nie wskazuje, aby w obszarze bezpieczeństwa ruchudrogowego zaszły gruntowne zmiany systemowe” – powiedział prezes NIK.
Dodał, co prawda komendant głównypolicji sporządził diagnozę zagrożeń bezpieczeństwa pieszych w ruchudrogowym, ale – według NIK – jej realizacja nie gwarantowała prawidłowejidentyfikacji zagrożeń w skali kraju. „Komendantnie podejmował natomiast takich działań w stosunku do rowerzystów, pomimoże statystyki policyjne wskazywały na przestrzeni lat stosunkowo dużą liczbęwypadków z ich udziałem” – powiedział Kwiatkowski.
Lepiej z profilaktyką i kadrą
NIK pozytywnie oceniła natomiastaktywność policji i straży miejskiej w profilaktyce i działania na rzeczwzmocnienia kadrowego pionu ruchu drogowego policji oraz zwiększenia liczbypolicjantów pełniących służbę bezpośrednio na drodze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak wyjaśnił Kwiatkowski, NIKwnioskowała o określenie przez policję na poziomie krajowym metodyki typowaniamiejsc szczególnie niebezpiecznych, wypracowanie standardów realizacji zadań narzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz intensyfikacjęegzekwowania odpowiedzialności kierujących pojazdami. Izba wnioskowała równieżo szersze wykorzystanie wiedzy i doświadczenia ośrodków naukowo-badawczych iinnych podmiotów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, w tym organizacjipozarządowych.
Będzie bezpieczniej?
Obecny na konferencji zastępcarzecznika praw obywatelskich dr Maciej Taborowski poinformował, że RPO wystąpiłdo Ministerstwa Infrastruktury o „rozszerzenie zasady pierwszeństwa naprzejściu dla pieszych”. „Zaproponowaliśmy,aby pieszemu przyznać priorytet w momencie, w którym ma zamiar wejść naprzejście” – wyjaśnił.
Mówił też o elektrycznychhulajnogach, które dla pieszych „stanowią istotne zagrożenie”. „Zwróciliśmy się do MinisterstwaInfrastruktury z pytaniem, jakie działania resort zamierza podjąć w kierunkuwyeliminowania zagrożeń dla pieszych, wynikających z poruszania się hulajnógelektrycznych po chodnikach” – przekazał Taborowski.
Dodał, że razem z partneramispołecznymi RPO przedstawił kilka postulatów do projektu ustawy o tzw. UTO,czyli urządzeniach transportu osobistego. Chodzi o regulację parkowaniahulajnóg na chodnikach, wprowadzenie fabrycznego ograniczenia ich prędkościhulajnogi oraz wyposażenie w dwa niezależne hamulce, dźwiękowy sygnałostrzegawczy i system sygnalizowania zmiany kierunku jazdy.(PAP)
„