Podsumowanie sezonu Veturilo
W ostatnim roku obowiązywania dotychczasowej umowyna zarządzanie Veturilo, warszawiacy po raz kolejny udowodnili, żeStolica jest potęgą na europejskiej mapie rowerów miejskich.
Tylko od początku marca, operator systemu, NextbikePolska odnotował 1,9 miliona wypożyczeń oraz 70 tysięcyrejestracji nowych użytkowników. Od sierpnia 2012 roku, gdymieszkańcy po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z WarszawskiegoRoweru Publicznego, 445 tysięcy osób dokonało blisko 8 milionówwynajmów ? informuje operator systemu ? firma Nextbike Polska.
Przed tygodniem dobiegł końca piąty sezonfunkcjonowania rowerów miejskich Veturilo. Od 1 marca do 30listopada warszawiacy skorzystali z nich 1 866 423 razy, arównocześnie grono użytkowników powiększyło się o 70 771osób, które wcześniej nie miały do czynienia z systemem.
Średni czas wypożyczenia w tym roku wynosił 25 minuti 28 sekund. Najdłużej jeździliśmy w maju ? śr. 29 minut, anajkrócej w listopadzie ? śr. 16 i pół minuty. Warszawiacynajchętniej korzystali z rowerów w godzinach 16:00 ? 19:00, kiedymiało miejsce 27 procent wynajmów z całej doby. Na blisko 2miliony wynajmów bezpłatne było niemal 70 procent.
– Od pięciu lat wspólnie z mieszkańcamiWarszawy piszemy piękną historię naszego systemu rowerówmiejskich. W tym sezonie postawiliśmy kropkę nad „i”. Utrzymanazostała niezwykle wysoka częstotliwość wynajmów, liczbaużytkowników zwiększyła się o 16 procent, a wypożyczenie wStolicy odnotowywaliśmy statystycznie co 12 sekund ? mówiTomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. ? Te danenajlepiej obrazują zarówno skalę popularności projektu, jak ijego potencjał. Dlatego jesteśmy dumni, że na mocy podpisanej wsierpniu umowy, w przyszłym roku Nextbike przeprowadzi rozbudowęsystemu i w kolejnych latach nadal będzie go obsługiwać. Otwieramyw ten sposób całkiem nowy rozdział, tworząc piąty największysystem bike-sharingu w Europie – dodaje.
Veturilo ? Warszawski Rower Publiczny zostałouruchomione 1 sierpnia 2012 roku. Od tego czasu 445 495zarejestrowanych użytkowników przeprowadziło 7 919 556wypożyczeń. Na przestrzeni lat 2012-2016, Veturilo stało sięnie tylko flagowym systemem rowerów miejskich w Polsce (dochodzi tudo blisko połowy wypożyczeń z całego kraju), ale też jedną znajprężniej działających sieci na świecie i wzorem dlainwestycji, powstających w Europie (m.in. dla budapesztańskiego MOLBubi!).
– Kiedy dziś mówimy o rosnącej popularności, takzwanej, „ekonomii współdzielenia” albo o coraz większymzainteresowaniu car-sharingiem, trzeba pamiętać, że u podstaw tychzjawisk leży na polskim gruncie właśnie sukces Veturilo? opowiada Tomasz Wojtkiewicz.
Veturilo 2016 w liczbach:
W tym sezonie warszawiacy mieli do dyspozycji 205stacji i 3 059 rowerów. Rozwój systemu nie byłby możliwy bezzaangażowania sponsorów, którzy zdecydowali się na jego rozbudowępoprzez ufundowanie stacji. Jest ich już 25 na terenie całegomiasta: Arkadia, Atrium Promenada, Atrium Targówek, Blue City,Budynek LOT, Central Park Ursynów, Citi, EuroCentrum, GaleriaBemowo, Galeria Mokotów, Galeria Mokotów 2, IRIS ul. Cybernetyki,Miasteczko Orange, Nestle House, New City, Poleczki Business Park,Proximo, Sadyba Best Mall, Spektrum Tower, Starcom MediaVest Group,The Park Warsaw, T-Mobile, Trinity Park I, Warsaw Spire oraz WolaPark.
Warszawski Rower Publiczny zapadł już w sen zimowy,ale powróci na wiosnę ? rozbudowany co najmniej do 316 stacji i 4660 rowerów na mocy nowej umowy z Nextbike Polska, któraobowiązywać będzie do 2020 roku.
W „sąsiedztwie” Warszawy funkcjonują jeszcze dwasamoobsługowe systemy rowerów miejskich, których operatorem jestNextbike.
Konstancin-Jeziorna był pierwszą podwarszawska gminą,która zdecydowała się na wdrożenie wypożyczalni. Od samegopoczątku Konstanciński Rower Miejski był teżkompatybilny ze stołeczną siecią. Użytkownicy mogli bezdodatkowej rejestracji korzystać z Veturilo i na odwrót. Operatorodnotowywał więc wynajmy zarówno w obrębie pięciu stacjiKonstancińskiego Roweru Miejskiego, jak i podróże zKonstancina-Jeziorny do Warszawy, rekreacyjne wycieczki w drugąstronę czy wypożyczenia konstancińskich rowerów w samej Stolicy.W sumie na terenie całej aglomeracji w okresie od 1 marca do końcalistopada tego roku miało miejsce ponad 40 tysięcy wypożyczeńrowerów KRM. Od czerwca 2014 roku, kiedy uruchomiono KonstancińskiRower Miejski, liczba takich wypożyczeń przekroczyła już 120tysięcy. Jeżeli chodzi natomiast o liczbę użytkowników, w latach2014-2016 konta w systemie zarejestrowało 1 247 osób, z czego506 w obecnym sezonie.
Drugim z podwarszawskich systemów jest GrodziskiRower Miejski, który obejmuje 9 stacji i 65 rowerów. Tylko odpoczątku sezonu 2016 odnotowano w jego ramach 17 989wypożyczeń, natomiast liczba użytkowników zwiększyła się o 711osób. Od momentu uruchomienia inwestycji pod koniec września 2014roku, 3 047 zarejestrowanych rowerzystów skorzystało zwypożyczalni 46 546 razy.
Najpopularniejsze stacje wypożyczeń:
- al. Niepodległości ? Batorego: 1,92%
- Rondo Starzyńskiego: 1,43%
- Arkadia: 1,32%
- Plac Wileński: 1,25%
- ul. Emilii Plater ? Al. Jerozolimskie: 1,21%
Najpopularniejsze stacje zwrotów:
- al. Niepodległości ? Batorego: 1,94%
- Rondo Starzyńskiego: 1,33%
- Arkadia: 1,33%
- Plac Wileński: 1,31%
- pl. Unii Lubelskiej ? Puławska: 1,14%
Najpopularniejsze trasy:
- „al. Niepodległości ? Batorego” ? „ul.Stefana Banacha ? Uniwersytet Warszawski”
- „ul. Stefana Banacha ? Uniwersytet Warszawski” ?”al. Niepodległości ? Batorego”
- „pl. Hallera ? Dąbrowszczaków” ? „PlacWileński”
- „Plac Wileński” ? „pl. Hallera ?Dąbrowszczaków”
- „al. Komisji Edukacji Narodowej ? Metro Natolin”? „ul. Wąwozowa ? al. KEN ? Metro Kabaty”
„