Podsumowanie 4 lat Łódzkiego Roweru Publicznego

infobike
03.12.2019 15:32

Prawie6 milionów wypożyczeń w ciągu 4 lat – tak łódzki magistratpodsumował we wtorek działalność roweru publicznego w Łodzi. Wprzyszłym roku ma pojawić się nowy operator systemu, a takżewięcej rowerów i stacji.

Blisko6 milionów wypożyczeń

ŁódzkiRower Publiczny cieszy się olbrzymią popularnością i bije rekordywypożyczeń. System został uruchomiony 30 kwietnia 2016 r. Przezcztery sezony działalności rowery wypożyczono ponad 5,9 mln razy.Rekordowy był szczególnie rok 2018 r. z ponad 1,6 mln wypożyczeń,ale ten rok także zamykamy z ich imponującą liczbą – ponad 1,4mln. Najpopularniejszą w tym roku stacją rowerową była ta uzbiegu ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego, która wyprzedziłaprzodującą w poprzednich trzech latach stację przy Manufakturze„– podkreślił Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu(ZDiT) w Łodzi na konferencji we wtorek.

Przetargna operatora

Jakdodał, ogłoszony został przetarg na świadczenie usług systemuroweru publicznego w następnych latach. Zgodnie z wolą łodzian, maon objąć kolejne osiedla, m.in. Chojny, Widzew. Teofilów. Będziewięcej stacji i rowerów – o ok. 500 nowych jednośladów, w tymm.in. rowery cargo i tandemy.

Wciągu czterech lat do systemu roweru miejskiego zarejestrowało sięponad 81 tys. mieszkańców. Można przyjąć, że korzystał z niegoco 9. łodzianin. Co ciekawe, na przestrzeni tych lat zmienił sięsposób wypożyczania rowerów. W 2016 roku łodzianie robili tonajczęściej za pomocą terminali i aplikacji mobilnej, obecnienajchętniej korzystają jedynie z aplikacji” – zaznaczyłaAleksandra Sokół ze ZDiT.

WedługSokół, mieszkańcy bardzo interesują się funkcjonowaniem systemu– do ZDiT docierały od nich liczne sygnały, dotyczące m.in.nowych lokalizacji stacji rowerowych. „Korzystamy z tychsugestii i mam nadzieję, że system, który uruchomimy w przyszłymroku będzie działał jeszcze lepiej i bił kolejne rekordy„– dodała.

HistoriaŁRP

Łódzkirower publiczny ruszył w maju 2016 r. ze 100 stacjami i tysiącemrowerów. W ramach budżetu obywatelskiego łodzianie zgłaszalipomysły na kolejne lokalizacje i w 2017 r. zamówiono kolejnych 47stacji. Doszły też stacje sponsorskie; pod koniec działaniasystemu do dyspozycji mieszkańców było 156 stacji i 1574 rowery -w tym 10 cargo.

Dotej pory w łódzkim systemie były stosowane rowery trzeciejgeneracji, tzn. takie, które dokuje się w stacjach. Jak informujeZDIT, istnieje możliwość, że w nowym systemie pojawią sięjednoślady czwartej generacji, które do działania nie wymagająstacji.

Nowyoperator na przełomie roku

Wybórbędzie zależeć od wyłonionego w przetargu operatora, którypowinien być znany na przełomie roku. Termin uruchomienia nowegosystemu roweru miejskiego określono dość późno, bo na 30kwietnia, co niektórzy użytkownicy przyjęli z niezadowoleniem.

Wydłużyliśmyokres pomiędzy podpisaniem umowy i uruchomieniem roweru, abyzwiększyć dostępność dla potencjalnych wykonawców. Wielu z nichobawia się, że będą mieli zbyt mało czasu na przygotowaniesystemu – a będzie on duży, bo z dwoma tysiącami rowerów„– wyjaśniła Aleksandra Sokół.(PAP)