Podpisanie umowy na wykonanie systemu rowerów publicznych w Poznaniu
Podpisanie umowy na wykonanie systemu rowerów publicznych w Poznaniu
W dniu dzisiejszym w sali błękitnej Urzędu Miasta Poznania przy placu Kolegiackim odbyła się uroczystość podpisania umowy pomiędzy Zarządem Transportu Miejskiego a zwycięzcą przetargu na utworzenie systemu rowerów publicznych – firmą NextBike Polska.
Prezes Kołodziejczyk potwierdził wcześniejsze zapewnienia, że firma w dniu otwarcia systemu podwoi liczbę stacji i rowerów tak, aby system od samego początku działalności był w pełni funkcjonalny. Podkreślił także, że poznańskie stacje i rowery będą najnowocześniejszymi spośród istniejących w Europie systemów tej firmy, gdyż będą zawierać wiele nowinek technicznych takich jak nadajnik GPS w rowerze oraz elektroniczne zamki magnetyczne.
W fazie testów jest system wypożyczania rowerów za pomocą aplikacji na telefon komórkowy, który ma potencjał zastąpienia tradycyjnych gniazd. Teoretycznie procedura wypożyczenia roweru mogłaby się zaczynać jeszcze przed wyjściem z budynku tak, aby samo wypożyczenie roweru nie trwało więcej niż kilka sekund – tak ważnych przy krótkich podróżach do których system został stworzony.
System będzie wymagał rejestracji (w terminalu stacji lub przez Internet) i wpłacenia tzw. opłaty inicjalnej w kwocie 1zł. Po dokonaniu rejestracji będzie można wypożyczać rowery we wszystkich systemach firmy NextBike – od Wrocławia przez Lipsk, Berlin aż po Auckland w… Nowej Zelandii. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Na uwagę zasługuje także fakt, że podczas gdy Zarząd Transportu Miejskiego, jednostka organizacyjna miasta, zobowiązana prawnie do konsultowania swoich planów, ogłosił przetarg bez konsultacji ze stroną społeczną, prywatna firma, która przetarg wygrała, sama zgłosiła się do naszego stowarzyszenia celem zaopiniowania położenia zawartych w warunkach przetargu stacji a także poprosiła nas o zaproponowanie lokalizacji kolejnych siedmiu stacji.
Ten fakt cieszy szczególnie dlatego, że to właśnie od takich szczegółów takich jak precyzyjne umiejscowienie stacji czy przeprowadzenie odpowiedniej akcji informacyjnej zależy sukces nowego systemu. NextBike jako przyszły operator systemu ma w tym ekonomiczny interes – szkoda, że ZTM nie potrafi o niego zadbać równie skutecznie.
Na przejażdżkę rowerami publicznymi przyjdzie nam poczekać do kwietnia kiedy to planowana jest data uruchomienia systemu. W międzyczasie zachęcamy Państwa do wysyłania propozycji kolejnych lokalizacji dla gniazd systemu. Jeśli operator znajdzie dla nich sponsorów jeszcze zimą to niewykluczone jest uruchomienie systemu w kwietniu w jeszcze większej skali niż planowane aktualne 14 stacji.
W imieniu ZTM umowę podpisał dyr. Rafał Kupś a następnie zaprezentował zgromadzonym w Sali koncepcję systemu rowerów publicznych w Poznaniu. Reprezentujący, pod nieobecność Ryszarda Grobelnego, zarząd miasta wiceprezydent Kruszyński wyraził nadzieję, że pierwsze siedem stacji, które zamówił ZTM 'będą pierwocinami znacznie szerszego systemu i zachęcą poznaniaków do korzystania z rowerów’, a następnie pogratulował prezesowi firmy NextBike Polska Bogusławowi Kołodziejczykowi wygranej w przetargu.
Źródło: http://www.srm.eco.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1281&Itemid=36