Płock rozbuduje sieć tras rowerowych

infobike
06.04.2017 18:47

Do 2018 r. Płock planuje budowę ok. 20 km ścieżekrowerowych, głównie przy wsparciu funduszy unijnych. Trasy mająpowstać w ramach trzech projektów. W pierwszym, o wartości 15 mlnzł, na 13 km dróg rowerowych miasto otrzymało już 11,4 mln zł zUE.

Jak poinformował PAP Hubert Woźniak z płockiegoUrzędu Miasta, dzięki realizacji całego planu w 2018 r. długośćścieżek i szlaków rowerowych wydłuży się tam do ok. 80 km.

W ramach projektu, na który otrzymaliśmy 11,4mln zł dofinansowania unijnego, powstanie w sumie pięć odcinkówdróg rowerowych o łącznej długości 13 km” ? powiedziałPAP Woźniak. Dodał, że przetargi na budowę tych tras będąogłaszane przez Miejski Zarząd Dróg w kwietniu oraz w maju.”Jednym z realizowanych zadań będzie budowa głównejmagistrali rowerowej z centrum miasta na peryferie, do osiedlaZielony Jar. To inwestycja planowana do 2018 r.” ? zaznaczyłWoźniak.

Projekt „Budowa ścieżek rowerowych na tereniemiasta Płocka” otrzymał wsparcie unijne w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20 w zakresieprzedsięwzięć związanych z ograniczaniem zanieczyszczeńpowietrza i rozwojem mobilności miejskiej. Drogi rowerowe powstanązarówno w lewobrzeżnej części Płocka ? Radziwie, jak i wprawobrzeżnej, w tym na odcinku od mostu przez Wisłę im. LegionówMarszałka Józefa Piłsudskiego do ul. Tumskiej, jednego z głównychpasaży w centrum miasta.

Oprócz tego, na budowę ścieżek rowerowychaplikujemy o środki unijne w ramach innego, większego projektu,dotyczące mobilności miejskiej, którego głównym elementem jestzakup autobusów niskoemisyjnych i nowoczesnych wiat przystankowych.Jednocześnie budowę tras rowerowych, ale już z własnych środków,planuje Miejski Zarząd Dróg” ? zapowiedział Woźniak.Dodał, iż kolejna dwa przedsięwzięcia zakładają budowę do 2018r. dodatkowych ok. 7 km ścieżek dla rowerów.

Zbliżamy się wiec powoli do posiadania w Płockuok. 80 km ścieżek i szlaków rowerowych” ? podkreśliłWoźniak. Przypomniał, że budowa ścieżek rowerowych na tereniePłocka została wcześniej wpisana do Regionalnych InwestycjiTerytorialnych (RIT), czyli autorskiego projektu samorządu Mazowsza,zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego celem jestrównomierny rozwój całego województwa poprzez inwestycje oznaczeniu subregionalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedyprojekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny)podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tympowiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gminSłupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta:Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W zakresie RIT planowanych jestkilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć,w tym rewitalizacja nabrzeża Wisły w Płocku, a także budowaścieżek rowerowych wokół Jeziora Zdworskiego, największegonaturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

W 2011 r. powstał „Program zrównoważonego rozwojusystemu dróg rowerowych na terenie miasta Płocka do końca 2033 r.”W tym czasie było tam ok. 15 km tych tras. W ciągu kolejnych trzechlat ich długość się podwoiła. W 2015 r. ścieżek i szlakówrowerowych było już ponad 45 km. Obecnie sieć dróg dla rowerów,w tym biegnąca przez most na Wiśle im. Solidarności, łączypołożone po obu stronach rzeki części miasta, dzięki czemu możnadojechać do ścieżki rowerowej na terenie sąsiedniej gminy Łącki położonych tam jezior, w tym do miejscowości Grabina, Sendeń,Łąck i Zdwórz. (PAP)

mb/ amac/