Płock będzie miał rower miejski w 2018 roku
Płock (Mazowieckie) planuje uruchomić w 2018 r.miejski system wynajmu rowerów. Na ten cel planuje przeznaczyćw przyszłorocznym budżecie ok. 1 mln zł. Projekt zakłada oddaniedo użytku 25 punktów na terenie miasta, gdzie dostępnych będziełącznie 250 jednośladów.
Dokładna lokalizacja punktów wynajmu rowerówzostanie ustalona w formule konsultacji społecznych, które w piątekogłosił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. Potrwają onemiesiąc, do 27 listopada. Ustalenia, dotyczące ostatecznej mapystacji wynajmu jednośladów zostaną ogłoszone w grudniu.
„Jednym z elementów rozwoju Płocka jest kwestiamobilności miejskiej” – podkreślił Nowakowski, informująco szczegółach projektu systemu wynajmu rowerów. Przypomniałprzy tym, że w ramach inwestycji związanych z rozbudowątras rowerowych w latach 2017-18, ich długość na obszarzemiasta zwiększy się o prawie 26 km do ponad 78 km.
Jak zaznaczył prezydent Płocka, plan uruchomieniamiejskiego systemu wynajmu rowerów związany jest właśnie zrozbudową dróg rowerowych, realizowaną sukcesywnie od 2010r., gdy łączna długość tych tras wynosiła zaledwie 12,5 km.”Chcemy by system płockiego roweru miejskiego rozpocząłfunkcjonowanie mniej więcej w połowie przyszłego roku. Planujemy,w pierwszej kolejności, uruchomienie 25 stacji. Przewidujemy, żebędzie to 250 rowerów” – wyjaśnił Nowakowski.
Prezydent Płocka zaprezentował mapę miasta zewstępną lokalizacją 30 stacji wynajmu jednośladów, którą wramach konsultacji mają zweryfikować mieszkańcy miasta. „Istniejemożliwość wypowiedzenia się w kontekście każdej ze wskazanychlokalizacji lub dodania własnej propozycji, oczywiście na tereniemiejskim, bez kolizji z ruchem pieszym, z możliwością zjazdu nadrogę rowerową” – uściślił.
Nowakowski dodał, iż koszt projektu to ok. 1 mln zł,a jego plan zakłada rozpisanie na przełomie 2017 i 2018 r.przetargu na wybór partnera przedsięwzięcia, z którym zawartazostałaby umowa na trzy lata. „Mamy świadomość, że topewien koszt dla budżetu miasta, ale jest to działanie oczekiwaneprzez mieszkańców” – powiedział prezydent Płocka. Zwróciłzarazem uwagę, iż systemy wynajmu rowerów funkcjonują winnych miastach.
Wcześniej Płock otrzymał 11,4 mln zł dofinansowaniaunijnego na budowę nowych dróg rowerowych, które do 2018 r.mają powstać zarówno w lewobrzeżnej części miasta – Radziwie,jak i w prawobrzeżnej, w tym na odcinku od mostu przez Wisłę im.Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego do ul. Tumskiej w centrummiasta. Wśród planowanych tras jest główna magistrala rowerowa,która połączy centrum Płocka z położonym na jego peryferiachosiedlem Zielony Jar.
W 2011 r. powstał „Program zrównoważonego rozwojusystemu dróg rowerowych na terenie miasta Płocka do końca2033 r.”. W tym czasie było tam ok. 15 km takich tras. W ciągukolejnych trzech lat ich długość podwoiła się. W 2015 r. ścieżeki szlaków rowerowych było już ponad 45 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie sieć dróg dla rowerów, w tym biegnącaprzez most na Wiśle im. Solidarności, mierzy ponad 52 km i łączypołożone po obu stronach rzeki części Płocka, dzięki czemumożna dojechać do ścieżki rowerowej w sąsiedniej gminieŁąck i położonych tam jezior, w tym do miejscowości Grabina,Sendeń, Łąck i Zdwórz.
Budowa ścieżek rowerowych na terenie Płockazostała wpisana do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT),czyli autorskiego projektu samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przezKomisję Europejską, którego celem jest równomierny rozwój całegowojewództwa poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym.Porozumienie w tej sprawie w 2014 r., oprócz Płocka, podpisało 11okolicznych samorządów.
RIT zakłada realizację kilkunastu strategicznychinwestycji oraz mniejszych przedsięwzięć, w tym rozpoczętejostatnio rewitalizacji nabrzeża Wisły w Płocku, a także budowyścieżek rowerowych wokół Jeziora Zdworskiego, największegonaturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu. (PAP)
„