Pierwszy sezon rowerów miejskich w Nakle. Jak sprawdził się system?
Pilotażowy program rowerów miejskich w Nakle na ten rok skończył się w październiku. Portal Nakło24 sprawdził, jak działał system i ile kosztował.
Gmina Nakło od 2019 roku realizuje program Human Smart City. Jednym z jego elementów było wdrożenie systemu miejskich rowerów. Rowery miejskie cieszą się zainteresowaniem mieszkańców większych miast. Pozwala im to uniknąć stania w korkach, a poza tym, co bardzo ważne, to ekologiczne rozwiązanie dobre dla środowiska. System ten wdrożono także w Nakle.
Wiosną gmina ogłosiła przetarg na zakup 50 sztuk rowerów miejskich, w tym 5 z fotelikami dla dzieci, 10 stacji postojowych, zestawu narzędzi oraz całej usługi operatorskiej systemu. Po perturbacjach związanych z unieważnieniem i ponownym ogłoszeniem przetargu, zgłosiło się do niego ponownie konsorcjum Orange i Roovee S.A. oferując niższą cenę za system niż w pierwszym przetargu i ta oferta wygrała.
Za całość została uiszczona opłata w kwocie 408 tys. 748 zł. Udział gminy Nakło wynosi 76 tys. 432 zł – przekazał zastępca burmistrza Nakła Piotr Kalamon. To jednak nie wszystko. Gmina we własnym zakresie, bez dofinansowania musiała wykonać inne działania po to, aby system sprawnie funkcjonował.
Zaadaptowano pomieszczenia z przeznaczeniem na serwis rowerów oraz dodatkowo zakupiono 10 sztuk stojaków na rowery wraz z zestawem narzędzi na kwotę około 35 tys. zł. Całkowity koszt pokryty był z budżetu gminy.
Jak wyliczył portal Nakło24 zakupy do wdrożenia całego systemu rowerowego w Nakle obciążyły gminny budżet kwotą ponad 111 tys. zł. Łącznie, wraz z dofinansowaniem z programu kosztował blisko 450 tys. zł.
Rowery zostały zakupione i ustawione w 10 strefach parkowania na terenie Nakła. System ruszył 23 sierpnia br. Czasu na jazdę nie było zbyt dużo, bowiem sezon zakończył się 31 października.
Przez nieco ponad 2 miesiące działania systemu z roweró skorzystało 545 osób. Przejechali oni prawie 11 tys. kilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze 20 minut jazdy wypożyczonym rowerem było darmowe. Każda kolejna minuta kosztowała 0,50 zł. Aby zacząć jeździć, należało ściągnąć specjalną aplikację oraz wpłacić tzw. depozyt inicjalny w kwocie 10 zł, którą można było wykorzystać. Jaki dochód udało się uzyskać z wypożyczenia rowerów?
Przedstawiciel UM przekazał, że była to kwota ponad 3 tys. 300 zł. Z tego opłacone zostało niecałe 2 tys. zł, a pozostałe 1 tys.300 zł nie zostało opłacone. Wynika z tego, że większość użytkowników wypożyczała rower na okres darmowych 20 minut. W czasie działania systemu zdarzały się uszkodzenia nowych sprzętów. Zastępca burmistrza poinformował o 13 takich uszkodzeniach.
Jak zapewniają nakielscy urzędnicy, zaplanowane jest dalsze działanie systemu w 2022 roku.
Rada miejska nie przyjęła jeszcze budżetu na 2022 rok. W związku z tym, na chwilę obecną nie jest znana kwota przeznaczona na ten cel w przyszłorocznym budżecie – poinformował Piotr Kalamon.
Zaznaczył także, że nie jest planowane zmniejszenie czy zwiększenie ilości rowerów, ani stacji postojowych, a co najważniejsze – nie są również planowane zmiany w cenniku usług w przyszłym roku.