Pierwszy Kongres Mobilności Aktywnej w Gdańsku

infobike
02.11.2010 21:53
W dniach 30 września i 1 października br. Gdańsk gościł uczestników pierwszego w historii Kongresu Mobilności Aktywnej. Zamierzeniem organizatorów: Urzędu Miejskiego w Gdańsku i Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa (PSWE) było stworzenie podstaw współpracy partnerskiej przedstawicieli samorządów terytorialnych z całego kraju z animatorami wszelkich form mobilnej aktywności – niezmotoryzowanych uczestników ruchu – w Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA). Wśród osób wspierających tę innowacyjną, ale zgodną z wyraźnie rozwijającymi się w świecie tendencjami warto wymienić prominentnych gości zagranicznych, reprezentujących ważne ośrodki myśli urbanistycznej: Jana Gehla, profesora Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych z Kopenhagi czy Jörga Thiemana-Lindena z Niemieckiego Instytutu Urbanistyki. Ważną rolę na kongresie odgrywał również Manfred Neun –prezydent Europejskiej Federacji Cyklistów, reprezentującej rzeszę 170 milionów Europejczyków korzystających z rowerów, a także Alex Sully –autor pojęcia „niewidzialnej infrastruktury rowerowej”, konsultant firmy Transport Initiatives z Wielkiej Brytanii. Pisząc o ruchu rowerzystów i pieszych nie sposób zapomnieć o udziale Ambasadora Królestwa Danii, pana Thomasa Østrup Mǿllera, który pobudził wyobraźnię uczestników kongresu swoją prezentacją ubarwioną filmem o Kopenhadze, aspirującej do miana najbardziej rowerowej stolicy świata.
W dniach 30 września i 1 października br. Gdańsk gościł uczestników pierwszego w historii Kongresu Mobilności Aktywnej, fot. PSWEW dniach 30 września i 1 października br. Gdańsk gościł uczestników pierwszego w historii Kongresu Mobilności Aktywnej, fot. PSWE
Krajowe ośrodki decyzyjne reprezentowali między innymi Adam Giersz Minister Sportu i Turystyki, Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego oraz gospodarz Paweł Adamowicz Prezydent Gdańska. Tematem ich wystąpień były: znaczenie rozwoju powszechnej aktywności ruchowej dla zdrowia mieszkańców naszego kraju, perspektywy rozwoju ruchu rowerowego na Pomorzu. Prezydent Gdańska, zaprezentował, film pokazujący uroki rowerowego Gdańska. Oprócz wystąpień ekspertów, filmów i prezentacji ważnym punktem Kongresu była ceremonia otrzymania przez wójtów gmin wiejskich Przywidza i Trąbek Wielkich, certyfikatów polityki rowerowej BYPAD, świadczących o dążeniu do poprawy warunków korzystania z rowerów w ich gminach zgodnie z najlepszymi praktykami stosowanymi w Unii Europejskiej.
Kulminacyjnym punktem pierwszego dnia kongresu było podpisanie Gdańskiej Karty Mobilności Aktywnej, zawierającej 10 punktów określających najważniejsze działania prowadzące do znaczącej reorientacji polityki przestrzennej i transportowej nieodzowne dla wsparcia rozwoju aktywnej mobilności mieszkańców polskich miast i gmin. Podpisali ją uczestniczący w Kongresie przedstawiciele miast i gmin Pomorza: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Trąbek Wielkich, Przywidza, Starogardu Gdańskiego, Pruszcza Gdańskiego, Kwidzyna, Stegny, Gardei ale także innych znaczących polskich miast: Elbląga, Poznania i Lublina, a także Jan Gehl, Manfred Neun i Cezary Żrodowski reprezentujący Polski Związek Sportów Wrotkarskich.
Popołudniowe godziny pierwszego dnia kongresu lwia część uczestników kongresu poświęciła na przejazd rowerowy ulicami historycznej części Gdańska, na których podjęto w tym roku szeroko zakrojone działania uspokojenia ruchu oraz poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów. Po zrobieniu historycznego zdjęciu u stóp pomnika Poległych Stoczniowców, przyjazne warunki pogodowe skłoniły oficera rowerowego Gdańska, Remigiusza Kitlińskiego, do poprowadzenia kawalkady rowerzystów do mola w Brzeźnie. W drodze powrotnej uczestnicy kongresu mogli obejrzeć bryłę stadionu przygotowywanego na EURO 2012. Można mieć nadzieję, że proces poszerzania wyobraźni, integrowania myślenia o rozwiązywaniu przestrzennych i komunikacyjnych wyzwań stających przed polskimi samorządami przy wsparciu osób zainteresowanych rozwojem ruchu pieszych, rowerzystów, rolkarzy i osób uprawiających inne formy mobilności aktywnej, zapoczątkowany w Gdańsku, przyniesie wszystkim –również zmotoryzowanym –obfite korzyści. Gdańską Kartę Mobilności Aktywnej można pobrać tutaj.