Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych

infobike
21.06.2011 18:35

Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych


Marcin Hyła pisze o pierwszeństwie na przejazdach rowerowych.


 1

W związku z powtarzającymi się w niektórych mediach dezinformacjami dotyczącymi pierwszeństwa rowerzysty na przejeździe rowerowym, przypominamy: kierujących wszystkimi pojazdami obowiązuje zasada prawej ręki oraz znaki i sygnały drogowe!


Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z 1 kwietnia 2011 roku (Dz.U. nr 92 poz. 530) zniosła art. 33 ust. 4, zabraniający „na przejeździe rowerowym wjazdu pod nadjeżdżający pojazd”. Przepis ten był sprzeczny z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym (Dz. U. nr 5 poz. 40 i 44 z 1988, art. 16 ust. 2) i jako taki nie obowiązywał –zatem musiał zostać uchylony. Był również sprzeczny z art. 25 ust. 1 i nowym art. 27 ust. 1a ustawy, nakazującymi ustąpienie przez pojazd zmieniający kierunek jazdy pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka oraz rowerzystom jadącym na wprost. Analogiczny przepis zabraniający rowerzyście wjazdu na przejazd dla rowerzystów nie występuje w żadnym kodeksie drogowym w Europie.

Brak zakazu wjazdu „przed nadjeżdżający pojazd”na przejeździe rowerowym nie ma jednak wbrew prezentowanemu niekiedy stanowisku istotnego wpływu na bezpieczeństwo. W nielicznych sytuacjach, w których mógłby taki wpływ mieć, zastosowanie mają znaki drogowe, za umieszczenie których odpowiadają zarządcy dróg.

Drogi rowerowe są zazwyczaj lokalizowane wzdłuż dróg „głównych”, prowadzących duży ruch i z reguły mających pierwszeństwo. W związku z tym na drogach poprzecznych na wlotach skrzyżowań umieszczone są znaki A-7 („ustąp pierwszeństwa”, patrz schematyczny rysunek poniżej) a w miejscach o niedostatecznej widoczności –znaki B-20 („stop”) wraz ze znakami D-6a lub D-6b towarzyszącymi przejazdom rowerowym. Pojazdy poruszające się drogami poprzecznymi mają w tej sytuacji obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu drogą dla rowerów.

 2

Rowerzyści na mocy nowego art. 27 ust. 1a (i obowiązującego wcześniej art. 25 ust. 1) mają również pierwszeństwo przed pojazdami skręcającymi z drogi głównej. Pojazdy te, skręcając w drogę poprzeczną, mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzystom jadącym na wprost drogą główną –jej jezdnią, czy też po drodze dla rowerów wzdłuż niej.

W opisanej powyżej sytuacji pierwszeństwo jest jasne i nie budzi wątpliwości. Równie jasna jest sytuacja w przypadku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Jest to znakomita większość sytuacji, w których pojawiają się przejazdy rowerowe.

W przypadku pasów ruchu dla rowerów, po raz pierwszy zdefiniowanych w ustawie nowelizacją z 1 kwietnia 2011 roku, pierwszeństwo jest określone znakami drogowymi które dotyczą całej jezdni –zatem również pasa ruchu dla rowerów który stanowi jej część.

Problem pojawia się w kilku procentach przypadków, kiedy przejazd rowerowy jest zlokalizowany poza skrzyżowaniem lub też droga dla rowerów biegnie wzdłuż drogi podporządkowanej i przecina drogę z pierwszeństwem. W takiej sytuacji należy ustalić pierwszeństwo przy pomocy znaków drogowych (lub sygnalizacji). Przy drodze dla rowerów powinien przed przejazdem dla rowerów znaleźć się znak A-7 („ustąp pierwszeństwa”) lub –w zależności od widoczności –znak B-2 („stop”) wraz z odpowiednim oznakowaniem poziomym. Na zdjęciu poniżej widoczny jest przejazd rowerowy w ciągu drogi rowerowej Połczyn Zdrój –Złocieniec biegnącej w śladzie nieistniejącej linii kolejowej.

3

Jeśli takich znaków nie będzie, przejazd rowerowy będzie stanowić skrzyżowanie równorzędne i pierwszeństwo będzie miał pojazd nadjeżdżający z prawej strony. Taka organizacja ruchu zdarza się na przykład w obszarach śródmiejskich, gdzie niektóre ulice są oznakowane w całości jako drogi dla rowerów (lub dla rowerów i pieszych) i krzyżują się z ulicami ogólnodostępnymi. Można też wyobrazić sobie sytuację, w której to jezdnia ogólnodostępna będzie podporządkowana drodze dla rowerów i to przy drodze ogólnodostępnej ustawione zostaną znaki „ustąp pierwszeństwa”lub „stop”. Zależy to jednak od decyzji zarządzającego daną drogą.

Odpowiedzialność za odpowiednie oznakowanie ponoszą zarządcy dróg i oni powinni natychmiast dokonać –jeśli tego jeszcze nie uczynili –przeglądu oznakowania przejazdów rowerowych i dokonać odpowiednich zmian, ustawiając znaki drogowe.

Na koniec trzeba zwrócić uwagę na przypadek szczególny, jakim są ronda. Z przepisów ogólnych wynika pierwszeństwo rowerzysty jadącego po drodze rowerowej biegnącej wokół ronda przed pojazdami opuszczającymi rondo. Zarządca drogi powinien zdecydować, czy taka organizacja ruchu wynikająca z art. 27 ust. 1a ustawy i art 16 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej jest bezpieczna i ewentualnie podjąć decyzję o odebraniu rowerzyście pierwszeństwa przez ustawienie odpowiednich znaków drogowych na drodze rowerowej przed przejazdami rowerowymi przez wloty i wyloty ronda. Takie rozwiązanie stosuje się na Zachodzie dość rzadko i głównie w przypadku rond poza terenem zabudowy. Na zdjęciu poniżej –linia zatrzymań przed przejazdem rowerowym przez wlot ronda w Danii (w tym kraju wystarczające jest oznakowanie poziome –oznakowanie pionowe nie jest wymagane, nie stosuje się też odpowiednika polskiego znaku poziomego P-11″przejazd rowerowy”traktując wszystkie przejazdy dla rowerów jako zwykłe skrzyżowania!).

4

Odebranie rowerzyście pierwszeństwa w takiej sytuacji w Polsce może być niekiedy trudne ze względu na wadliwą geometrię większości dróg rowerowych wokół rond w naszym kraju. Niedostateczne przekroje i niebezpieczne promienie łuków drogi rowerowej skutkują w tym przypadku niemożnością ustawienia znaków A-7 („ustąp pierwszeństwa”) w taki sposób, aby były widoczne dla rowerzysty i zarazem niewidoczne dla kierujących samochodami. Zarządca drogi powinien w takiej sytuacji rozważyć likwidację drogi rowerowej wokół ronda.

Na małych rondach z jednym pasem ruchu rowerzysta na jezdni może poruszać się bezpiecznie i –ponieważ jest lepiej widoczny a jego manewry bardziej przewidywalne –jest bezpieczniejszy na jezdni właśnie niż na drodze rowerowej poza rondem. Jeśli jednak rondo ma dwa pasy ruchu lub więcej –ruch rowerowy należy segregować i prowadzić wydzieloną drogą rowerową poza jezdnią. W takiej sytuacji konieczny jest właśnie przegląd oznakowania przejazdów rowerowych.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2011/06/20/pierwszenstwo-na-przejazdach-rowerowych/