Pierwsze elektryczne rowery dla miast i gmin GZM [FILM]
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 samorządów regionu, odebrała 46 z zamówionych 230 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Trafią one do urzędów miast i gmin GZM, poprzedzając planowane na 2021 r. uruchomienie elektrycznego Roweru Metropolitalnego.
Umowę na dostawę wartych ponad 2,2 mln zł 230 rowerów Metropolia podpisała w połowie lipca br. W środę jej przedstawiciele zaprezentowali pierwszą partię jednośladów wyjaśniając m.in., że chcą umożliwić urzędnikom miast i gmin członkowskich wyjazdy w podróże służbowe rowerami, a nie samochodami.
Pre-test Roweru Metropolitalnego
„Przekazując rowery gminom chcemy stworzyć urzędnikom możliwość, aby w podróż służbową jechali rowerem, a nie samochodem. Rowery na średnich dystansach są bezkonkurencyjne. Pozwalają ominąć uliczne korki, czy dojechać w trudno dostępne miejsca” – mówiła Karolina Wadowska, odpowiedzialna w zarządzie GZM m.in. za politykę rowerową.
„To również dla nas test przed uruchomieniem Roweru Metropolitalnego. Biorąc pod uwagę plany budowy infrastruktury drogowej dla rowerów, chcemy w ten sposób wesprzeć gminy, aby ich pracownicy mieli możliwość nadzorowania postępów tych prac, jeżdżąc służbowymi rowerami. Perspektywa użytkownika pozwoli ustrzec się wielu błędów, które mogłyby pozostać niezauważone z samochodu” – uznała Wadowska.
GZM wskazuje, że rower elektryczny dla urzędników, a także służb mundurowych, to jedno z działań, których celem jest zmiana nawyków mobilności mieszkańców. Metropolia chce promować zrównoważoną mobilność miejską i pokazywać, że rower to dobry środek transportu – również przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
Zmienić podejście
Prezydent Sosnowca i wiceprzewodniczący zgromadzenia Metropolii Arkadiusz Chęciński mówił w środę, że Sosnowiec od kilku lat inwestuje w infrastrukturę przyjazną jednośladom. „Nowe drogi rowerowe, rowery miejskie i cała infrastruktura powodują, że poruszanie się po mieście staje się po prostu przyjemne” – ocenił Chęciński.
„Od momentu, w którym powstała Metropolia, wiedzieliśmy, że podejście do jednośladów w całym regionie zmieni się. (…) W Sosnowcu z części rowerów będą korzystali strażnicy miejscy oraz policjanci, których praca odbywa się głównie w terenie. To ułatwi im wykonywanie ich zadań, ale też da przykład mieszkańcom” – zasygnalizował prezydent Sosnowca.
Od Geobike
Przetarg na dostawę rowerów elektrycznych dla GZM wygrała firma GEOBIKE MFC ze Szczecina. Pierwszych 46 rowerów przyjechało do Metropolii już teraz – po jednym dla każdej z gmin członkowskich GZM. Będą korzystali z nich urzędnicy oraz policjanci i strażnicy miejscy. Kilka pojazdów pozostanie do dyspozycji pracowników urzędu metropolitalnego.
Kolejne prawie 190 rowerów będzie dostarczonych w czwartym kwartale tego roku. Najwięcej – 11 rowerów – trafi do Katowic, po 10 do Sosnowca, Zabrza, Bytomia oraz Gliwic. Wspomaganie elektryczne pozwoli urzędnikom lub funkcjonariuszom służb przejechać na jednym ładowaniu do 60 km. Rowery są wyposażone m.in. w bagażnik z sakwami i blokadę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liczba rowerów przyznanych poszczególnym gminom zależała od liczby mieszkańców oraz od obecności na ich terenie służb mundurowych – policji oraz straży miejskiej. Zgodnie z przyjętym algorytmem np. Będzin otrzyma osiem rowerów – cztery dla policji, dwa dla strażników miejskich, a dwa dla urzędników magistratu.
Rowery elektryczne te będą do dyspozycji urzędników i służb mundurowych przez cały czas. Przez najbliższe trzy lata za ich serwisowanie będzie odpowiedzialna firma, która wygrała przetarg.
Rowerem lub na kole
„Rowerem lub na kole” to jeden z projektów w ramach szerszego programu „Metropolia przyjazna rowerom”, zmierzającego do zmiany nawyków transportowych mieszkańców. Realizując go, GZM zamierza m.in. uruchomić system wypożyczania elektrycznych rowerów miejskich – zakup 230 rowerów elektrycznych traktowany jest więc jako poprzedzający to test.
Jak zapowiadają przedstawiciele Metropolii, ich system będzie co najmniej dwukrotnie większy, od obecnie największej tego typu wypożyczalni rowerów elektrycznych w Polsce, czyli Roweru Metropolitalnego Mevo utworzonego przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Rower Metropolitalny GZM może liczyć nawet ok. 10 tys. e-bików. Według wcześniejszych informacji na jego pilotażowe wdrożenie ma trafić ok. 20 mln zł.
Na początek września br. planowane jest podpisanie umowy na wykonanie koncepcji tego systemu – opóźnione wobec komplikacji przetargowych. Wykonawca koncepcji przedstawi różne modele biznesowe przedsięwzięcia i określi, który z nich będzie optymalny dla obszaru Metropolii. Sam elektryczny Rower Metropolitalny zostanie uruchomiony najprawdopodobniej w 2021 r.
Z tego względu Metropolia zaproponowała gminom, aby w 2020 r. utrzymać dotychczasowy system integracji wypożyczalni rowerów miejskich, których operatorem jest firma Nextbike, a który pozwala na przemieszczanie się i oddawanie rowerów pomiędzy zintegrowanymi wypożyczalniami.(PAP)
„