Pasy rowerowe na ulicach Beli Bartoka i Dereniowej w Warszawie
P {}H3 {}H3.cjk {„SimSun”}H3.ctl {„Lucida Sans”}H4 {}H4.cjk {„SimSun”}H4.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}
Pasy rowerowe na ulicach Beli Bartoka i Dereniowej w Warszawie
Zielone Mazowsze przekonało Urząd Dzielnicy Ursynów na wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach Beli Bartoka i Dereniowej w Warszawie
Na Ursynowie pojawią się pasy ruchu dla rowerów?
Za naszą namową Urząd Dzielnicy Ursynów postanowił w ulicach Beli Bartoka oraz Dereniowej wyznaczyć pasy dla rowerów. Inicjatywę oceniamy pozytywnie –dzięki pasom rowerowym obie ulice mają szansę stać się przyjazne rowerom, bez konieczności ponoszenia wydatków na budowę wydzielonych dróg rowerowych. Niestety, projekty nowej organizacji ruchu przygotowane przez firmę Planeta Sp. z o.o. pozostawiają wiele do życzenia i w istniejącym kształcie w niewielkim stopniu poprawiają warunki ruchu rowerowego, a w niektórych przypadkach nawet go pogarszają. Dlatego na spotkaniu z burmistrzem dzielnicy przekazaliśmy nasze uwagi do obu projektów oraz skierowaliśmy pisemny wniosek o wprowadzenie zmian w projektach.
Przykład do naśladowania – pasy na ul. Międzyparkowej.
Uwagi do projektów
Ul. Beli Bartoka
1. Negatywnie oceniamy zakończenie pasa rowerowego biegnącego od strony kampusu SGGW do stacji Metra Ursynów przy skrzyżowaniu z al. KEN. Obecne rozwiązanie pozwala jedynie na dojechanie rowerem do stacji roweru Veturilo, uniemożliwia natomiast dalsze poruszanie się rowerzysty przez skrzyżowanie na wprost oraz wygodny skręt w lewo i w prawo w al. KEN. Wnosimy o to, by skręt w odcinek drogi dla rowerów doprowadzający do stacji Veturilo miał jedynie charakter opcjonalny. Wnioskujemy o doprowadzenie pasa rowerowego do skrzyżowania bądź zakończenia pasa rowerowego przy wykorzystaniu powierzchni wyłączonej z ruchu pojazdów (P-21a) –podobnie jak zostało to zrobione w przypadku zakończenia pasa rowerowego biegnącego od strony Metra Ursynów w kierunku kampusu SGGW.
2. Należy rozważyć możliwość rezygnacji z dwóch pasów dla ruchu samochodów w okolicach skrzyżowania z ul. Jastrzębowskiego na rzecz jednego pasa ruchu dla samochodów oraz doprowadzenia pasa dla rowerów do skrzyżowania z ul. Jastrzębowskiego.
3. Wnosimy o rezygnację z lewego pasa ruchu ogólnego dla samochodów w kierunku al. KEN i wykorzystanie tego pasa na:
a. utworzenie azylów na przejściach dla pieszych (x2),
b. wydzielenie krótkich odcinków pasów do skrętu w lewo w drogi wewnętrzne (x4).
4. Pozytywnie oceniamy poszerzenie chodnika w okolicach przejścia podziemnego.
5. Należy rozważyć dopuszczenie jazdy na wprost z prawego pasa ul. Bartoka przed skrzyżowaniem z ul. Jastrzębowskiego wraz z krótkim odcinkiem kontrapasa rowerowego na wjeździe na pętlę autobusową lub z kontrapasem biegnącym na całej długości pętli autobusowej aż do przejazdu rowerowego przez ul. Anody.
Ul. Dereniowa
1. Negatywnie oceniamy braki ciągłości pasów rowerowych zakończone znakami P-15, które zmuszają rowerzystę do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom jadącym zza jego pleców oraz wyjeżdżającym z uliczek osiedlowych. Znaki te zostały zastosowane niezgodnie z przeznaczeniem, gdyż nie zastosowano odpowiadających im znaków A-7.
2. Wnioskujemy o wprowadzenie na całej długości ulicy po obu jej stronach jednego pasa ruchu dla samochodów i jednego pasa ruchu dla rowerów, w celu zapewnianie ciągłości pasów rowerowych. Klasa ul. Dereniowej (L) nie wskazuje na konieczność stosowania na niej przekroju 2+1, właściwego raczej dla dróg krajowych na odcinkach zamiejskich. Zaoszczędzoną powierzchnię można wykorzystać do poprowadzenia pasów do skrętu w lewo w uliczki osiedlowe co poprawi bezpieczeństwo ruchu.
Ewentualnym rozwiązaniem może być zakończenie pasów rowerowych przed skrzyżowaniami przy wykorzystaniu powierzchni wyłączonej z ruchu pojazdów (P-21a) –podobnie jak zostało to zrobione w przypadku pasa rowerowego biegnącego w kierunku północ – południe przed skrzyżowaniem z ul. Płaskowickiej.
3. Wnioskujemy o doprowadzenie pasa rowerowego biegnącego w kierunku południe – północ do skrzyżowania z ul. Ciszewskiego poprzez rezygnację z jednego pasa ruchu, bądź poprzez przesunięcie wysepki przy przejściu w kierunku zachodnim, bądź poprzez budowę krótkiego odcinka drogi rowerowej łączącego płynnie pas rowerowy na ul. Dereniowej z drogą rowerową biegnącą wzdłuż Ciszewskiego.
4. Wnioskujemy o zastąpienie linii P-7a na skręcie z ul. Ciszewskiego w Dereniową wygrodzeniem tego fragmentu jezdni (+ ok. 2 m dalej na wschód) za pomocą elementów przykręcanych do nawierzchni. W ul. Ciszewskiego jest wydzielona droga dla rowerów, nie ma zatem powodu, by wyznaczać pas ruchu dla rowerów na tym skręcie w prawo. Jednocześnie konieczne jest zmniejszenie prędkości pojazdów skręcających w prawo z jezdni, możliwe poprzez korektę geometrii wlotu, co poprawi bezpieczeństwo zarówno pieszych jak i rowerzystów. Korekta geometrii powinna zwęzić wlot, zmniejszyć promień skrętu i maksymalnie przysunąć tor ruchu pojazdów do wyspy dzielącej (tym samym skracając przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów).
5. Wnioskujemy o zintegrowanie pasów rowerowych na ul. Dereniowej z pasami rowerowymi planowanymi przez Zarząd Miejskich na ul. Gandhi.
6. Wnioskujemy o oznaczenie pasów rowerowych na odcinku bezpośrednio przed skrzyżowaniem w sposób umożliwiający jazdę na wprost oraz jazdę w prawo poprzez zastosowanie odpowiednio pomniejszonych znaków P-8a (pas do jazdy na wprost) oraz P-8d (pas do jazdy w prawo). Jednocześnie wnioskujemy o zastosowanie bezpośrednio przed skrzyżowaniami krótkiego odcinka linii przerywanej P-7a, by umożliwić rowerzyście skręcającemu w lewo zjazd na pas ruchu ogólnego.
Projekty do pobrania
Ul. Bartoka, odc. al. KEN – Jastrzębowskiego: PDF, 4703 kB
Ul. Dereniowa, odc. Ciszewskiego – Gandhi: PDF, 4311 kB
Ul. Dereniowa, odc. Gandhi – Płaskowickiej: PDF, 5996 kB
Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=pasy_ursynow-133