Parking dla ośmiu rowerów zamiast jednego samochodu
Aktywiści rowerowi często posługują się wizualizacją oile więcej przestrzeni na jezdni zajmują auta niż jednoślady i ile rowerówmożna w ich miejsce wprowadzić. Tymczasem holenderski producent rowerów Union w praktyce pokazał jak bardziej efektywnierowerzyści wykorzystują miejsca parkingowe niż kierowcy.
Stworzył rodzaj mobilnegomiejsca postojowego dla rowerów, który wielkością odpowiada pojedynczemumiejscu parkingowemu. A tam można pozostawić osiem rowerów. Nie jest to przytym jakiś rodzaj akcji społecznej, ale w pełni funkcjonalne rozwiązanie.Każda platforma parkingowa jest zarejestrowanym pojazdem i można jąlegalnie pozostawić na zwykłym miejscu parkingowym, także tym płatnym.
Pierwszym miejscem, w którympojawił się mobilny postój dla rowerów, była Pieter Cornelisz Hooftstraat wAmsterdamie, ulica znana z ekskluzywnych butików. Dla Holendrów sprawa jestpoważna, bo właśnie w takich miejscach jak centrum Amsterdamuczęsto brak miejsc, w których można by postawić rower. Na końcu,rzecz jasna, ktoś musi dorzucać opłaty postojowe, ale np. dla zamożnych sklepównie jest to duży koszt. Można by też dołożyć do tego bardziej zaawansowanąfunkcjępłacenia za postój przez samych rowerzystów– proporcjonalniedo zajętego miejsca – którzy w ten sposób zrzucaliby się na parking. Poza tymmiasto mogłoby stosować preferencyjne stawki parkingowe, jako że w tensposób bardziej efektywnie wykorzystywana jest przestrzeń.
/Fot:Union//
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tekst udostępniony w oparciu olicencję Creative Commons.
„