Orange i Rovee podsumowują sezon rowerów miejskich
Jak sprawdziła się idea Smart Bike w polskich miastach? Orange i Rovee podsumowują sezon rowerów miejskich w wraz z kończącym się 2021 rokiem.
Idea systemu Smart Bike to, najprościej ujmując, system inteligentnych rowerów miejskich czwartej generacji. Dla użytkowników najważniejszą cechą tych nowoczesnych jednośladów jest możliwość zakończenia przejażdżki w dowolnym miejscu, w obrębie wyznaczonych stref. Nie trzeba szukać stacji dokujących, czyli stojaków, a lokalizacja każdego z rowerów widoczna jest w specjalnej, prostej w obsłudze aplikacji. Jednak zalet Smart Bike, zarówno z punktu widzenia rowerzystów, jak i zarządców, jest znacznie więcej.
W Polsce od kilku lat widoczny jest trend związany ze wzmożonymi inwestycjami w dostosowywanie ruchu drogowego dla cyklistów, a także w tworzeniu platform (w tym abonamentowych), pozwalających na szybkie i wygodne wypożyczanie rowerów. Tym samym rowery miejskie stają się nieodłącznym składnikiem tzw. miksu transportowego w miastach. To ważne, bo zastąpienie samochodu rowerem wprost przekłada się ograniczenie emisji CO2
2021 to już czwarty sezon Smart Bike. Z ponad 3000 rowerów oddanych w ręce użytkowników w 2021 roku skorzystało ponad 75 tysięcy osób wypożyczając je ponad 820 tysięcy razy i przejeżdżając na nich w sumie ponad 2,1 miliona kilometrów. To dystans równy objechaniu Ziemi dookoła po równiku ponad 50 razy! Gdyby ten dystans przejechać samochodami, do atmosfery trafiłoby około 250 ton dwutlenku węgla.
Najbardziej mobilni wydają się być mieszkańcy Włocławka, którzy od 2019 roku spędzili na Smart Bikes około 145 tysięcy godzin i pokonali dystans ponad 1,1 miliona kilometrów. Ich rowery miejskie mają nawet swoją specjalną nazwę – Włocławianie jeżdżą Włowerami.
Dobrym dowodem na spore zainteresowanie tego typu usługami w ostatnim czasie są też Suwałki, gdzie w samym 2021 mieszkańcy zdążyli „wykręcić” blisko 130 tysięcy kilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zarówno stworzona przez Orange platforma IoT, jak i platforma IT dostarczana przez Roovee jest nieustannie ulepszana. Dobrym przykładem jest chociażby umożliwienie wdrożenia systemu przy rowerach nowego typu (w tym elektrycznej IV generacji), co przełożyło się na sprawne współdziałanie z rowerami klasycznymi czy tandemami. Uniwersalność tego rozwiązania powoduje przy tym, że może ono być wykorzystywane również przez inne urządzenia z obszaru mobilności, np. przez hulajnogi.
Tym samym użytkownicy otrzymują jedną aplikację, za pomocą której mogą zarządzać dowolnym pojazdem włączonym w infrastrukturę IT operatora. Oprogramowanie może też być dostosowane do dowolnej wersji językowej, co przekłada się na większą dostępność, ale też zapewnia działanie systemu w obszarach transgranicznych. Nową ciekawą funkcjonalnością jest też możliwość wypożyczania rowerów za pomocą kodów SMS czy specjalnych kart zbliżeniowych.
Smart Bike jest aktualnie wdrażany w Szczecinie w ramach projektu Bike_S. Użytkownicy w tym mieście otrzymają specjalnie zmodyfikowaną wersję systemu, wykorzystującą zaawansowane rozwiązania na bazie geolokalizacji i pozwalającą na wypożyczenie do 10 pojazdów na jednym koncie użytkownika.
Warto zaznaczyć, że system Smart Bike może być dopasowany do potrzeb poszczególnych miejscowości. W ofercie są rowery cargo, tandemy, dziecięce, z fotelikiem czy MTB ze wspomaganiem elektrycznym. To jedyne dostępne na polskim rynku rozwiązanie, które ma pełne prawo do modyfikacji zarówno samych pojazdów, jak i systemu IT, co pozwala na uproszczenie procesu adaptacji w zależności od potrzeb użytkowników i klientów.