Opinia na temat wariantów przebiegu Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie – etap VI
Opinia na temat wariantów przebiegu Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie – etap VI
Jakiś czas temu zostaliśmy poproszeni o wyrażenie swojej opinii na temat planowanego przebiegu Obwodnicy Śródmiejskiej – etap VI. Po uwzględnieniu poniższych wniosków i uwag, rekomendujemy do realizacji wariant II jako najmniej ingerujący w przestrzeń tej części miasta. Konsultacje dla miasta prowadzi Instytut Rozwoju Regionalnego –pisze Rowerowy Szczecin
Szczecin, 18.10.2011 Opinia na temat wariantów przebiegu Obwodnicy Śródmiejskiej – etap VI.
Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin, po uwzględnieniu poniższych wniosków i uwag, rekomenduje do realizacji wariant II jako najmniej ingerujący w przestrzeń tej części miasta.
Wnioski i uwagi:
1. W związku z wymaganiami stawianymi przez Politykę Transportową Miasta Szczecin zakładającą ograniczanie ruchu samochodowego w Szczecinie (zwłaszcza w obrębie śródmieścia) sugerujemy zawężenie al. Wojska Polskiego do dwóch pasów ruchu (po jednym w każdą stronę) po 'wewnętrznej’ stronie Obwodnicy, czyliod skrzyżowania z Obwodnicą w stronę śródmieścia. Takie rozwiązanie zmniejszy natężenie ruchu samochodowego w śródmieściu, jednocześnie upłynniając jego ruch. Zmniejszenie ruchu samochodowegona dalszych odcinkach al. Wojska Polskiego (np. pl. Szarych Szeregów, pl. Zwycięstwa) pozwoli także na szybsząi łatwiejszą realizację Polityki Transportowej Miasta poprzez wybudowanie dróg dla rowerów, odbudowę linii tramwajowej itp. Pozostawienie równie łatwego wjazdów do centrum miasta co na Obwodnicę Śródmiejską jest sprzeczne z podstawowym celem budowy Obwodnicy i nie zmniejszy natężenia ruchu samochodowegow śródmieściu.
2. Wzdłuż Obwodnicy Śródmiejskiej, po zachodniej stronie, należy wybudować drogę dla rowerów szerokości min. 2,5 m, zamiast sugerowanych w opisie ciągów pieszo-rowerowych. Należy także przewidzieć oddzielenie drogi dla rowerów od jezdni i chodnika pasem zieleni.
3. Wzdłuż al. Wojska Polskiego istnieją drogi dla rowerów po obu stronach drogi, a nie jak zapisano w części opisowej: 'ścieżka jest dwukierunkowa zlokalizowana po południowej stronie al. Wojska Polskiego’. Należy zatem uwzględnić dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach al. Wojska Polskiego o minimalnej szerokości 2,0 m (zalecane 2,5 m) odsunięte od jezdni min. 0,5 m (najlepiej więcej). PRZESIĄDŹ SIĘ NA: 4. Należy wykonać przepust (przejazd podziemny) dla pieszych i rowerzystów pod Obwodnicą Śródmiejską pomiędzy ulicą Bohdana Zaleskiego i Samuela Bogumiła Lindego. Pozwoli on skrócić drogę pieszymi rowerzystom pomiędzy domami mieszkalnymi a pobliskimi sklepami i linią tramwajową wzdłuż al. Wojska Polskiego. Przejazd podziemny (oraz wiadukt wzdłuż ul. Fałata) należy zaprojektować tak, by zapewnić możliwie dużo światła dziennego, np. projektując świetliki pomiędzy jezdniami.
5. W wariancie II przewidziano remont dworca kolejowego. Sugerujemy przy stacji uwzględnić zadaszony parking dla rowerów oraz wygodny zjazd z drogi dla rowerów w okolice wspomnianego parkingu (pochylenie podłużne zjazdu nie większe niż 5%). Sugerujemy jednocześnie ograniczyć ilość miejsc parkingowych dla samochodów oraz zrezygnowanie z budowy parkingu wielopoziomowego. Nieracjonalne jest zachęcanie mieszkańców pobliskich domów do przyjeżdżania samochodem odcinka 1-2km na parking, by kolejne kilka kilometrów pokonać tramwajem czy koleją. Taki parking generowałby niepotrzebny ruch samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie domów mieszkalnych. Natomiast dla mieszkańców dalszych okolic Szczecina i gmin ościennych należy przewidzieć parking wielopoziomowy daleko poza obszarem zabudowanym (np. w okolicach pętli tramwajowej przy j. głębokie), to zagadnienie jednak wybiega poza obszar omawianej koncepcji.
6. Sugerujemy zmniejszenie prędkości projektowej obwodnicy śródmiejskiej ze względu na hałas jaki generują zbyt szybko poruszające się samochody oraz stosowanie minimalnych szerokości pasów ruchu.
7. Po wybudowaniu omawianego odcina Obwodnicy Śródmiejskiej sugerujemy uspokojenie ruchu na ul. Romualda Traugutta ograniczając prędkość pojazdów do 30 km/h, stosując lokalne przewężenia, zmienną geometrię jezdni itp. Ograniczenie prędkości i natężenia ruchu pojazdów silnikowych na tej ulicy stworzy z niej lokalną 'osiedlową’ ulicę i może częściowo zrekompensować negatywne skutki budowy Obwodnicy Śródmiejskich dla mieszkańców pobliskich domów. Ograniczenie prędkości obniży znacznie poziom hałasu a także znacznie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poruszających się w obrębie tej ulicy. Należy także przewidzieć uspokojenie ruchu wzdłuż ulicy Józefa Poniatowskiego wraz z budową kolejnych odcinków Obwodnicy Śródmiejskiej. Sugerujemy jednocześnie uniemożliwić ruch tranzytowy wzdłuż ul. Traugutta np. uniemożliwiając wjazd od strony al. Wojska Polskiego.
z poważaniem Ilustracja do powyższych uwag:
Szanowny Pan
dr inż. Zbigniew Zychowicz
Prezes zarządu Instytutu Rozwoju Regionalnego
Bartosz Skórzewski
prezes Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin