Opinia GDDKiA w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych

infobike
03.07.2012 22:03

Opinia GDDKiA w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych

 1_760

Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pojawiła się opinia Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych. Przedstawia ona szczegółowo obowiązujące przepisy regulujące dopuszczanie ruchu rowerów „pod prąd”, omawia wątpliwości związane z interpretacją tych przepisów i wynikające z nich wnioski, a także przedstawia przykłady dobrej praktyki zarówno z Polski jak i z innych krajów –czytamy na stronie Rowerowego Szczecina

 

1. Uwagi wprowadzające

Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych jest standardową organizacją ruchu w terenie zabudowanym wielu krajach Unii Europejskiej (zwłaszcza w Holandii, Niemczech, a także Wielkiej Brytanii, Francji czy Irlandii). Jest to rozwiązanie znane i stosowane również w Polsce –pierwszy tzw. kontrapas rowerowy powstał w Poznaniu już w roku 1993 (ul. Wroniecka), następne –w Krakowie (ul. Kopernika, Grodzka, Reymana –lata: 2001 i 2003). Jednak zarządcy dróg w Polsce różnie interpretują obowiązujące przepisy i mimo że przewidują one specjalne znaki drogowe dla takiej organizacji ruchu, niekiedy nie zgadzają się na nią lub stawiają nieracjonalne warunki dla jej wprowadzenia.

Problemy z interpretacją wynikają przede wszystkim z przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220 z 23 grudnia 2003, poz. 2181ze zm.).

W chwili powstawania niniejszej opinii rozporządzenie to posługiwało się pojęciami nigdzie nie zdefiniowanymi lub zdefiniowanymi w ustawie w sposób mało intuicyjny. Chodzi w szczególności o pojęcie 'pasa ruchu dla rowerów’ (nie zdefiniowane nigdzie a zarazem nie wyczerpujące ustawowej definicji 'pasa ruchu’) oraz samą, mało intuicyjną definicję pasa ruchu. Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym pas ruchu to „każdy z podłużnych pasów jezdni, wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi’. Kluczowe jest tu sformułowanie 'oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi’. Istnienie pasa lub pasów ruchu wynika przede wszystkim z przekroju jezdni. Zastosowanie znaków drogowych, pionowych lub poziomych nie jest warunkiem koniecznym do zaistnienia pasa lub pasów ruchu na drodze.

Jednak opisana powyżej sytuacja prawna zmieni się po wejściu w życie ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Definiuje ona bowiem pas ruchu dla rowerów (nowy art. 2 pkt 5a) jako „część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi”. Ponadto zniknie z ustawy pojęcie „roweru jednośladowego”, które występuje w definicjach znaków drogowych. Wymagać to będzie zmiany definicji znaków.

 

Cały tekst opinii dostępny jest na stronie www.gddkia.gov.pl/pl/a/3000/infrastruktura-rowerowa.

oraz bezpośrednio z naszej strony:   Opinia w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych (354.95 kB)

 

Źródło: http://rowerowy.szczecin.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1671%3Aopinia-w-sprawie-dwukierunkowego-ruchu-rowerowego-na-ulicach-i-drogach-jednokierunkowych&catid=198&Itemid=692