Olsztyn: władze mają plany budowy sieci dróg rowerowych
Połączenie różnych części miasta siecią dróg i trasrowerowych, w większości oddzielonych od ruchu pieszego, planują władzeOlsztyna. Obecnie w Olsztynie jest około 70 kilometrów ścieżekrowerowych, nie są jednak ze sobą połączone – podał urząd miasta.
Przetarg na opracowanie dokumentacji budowy ścieżekrowerowych ogłosił olsztyński magistrat.
„Główną ideą budowy ścieżek rowerowych, jestskomunikowanie ze sobą różnych części miasta siecią dróg rowerowych.Zaprojektowane mają być ścieżki rowerowe na zupełnie nowych trasach, jakrównież poprawione mają być już istniejące. Chodzi o to, by stworzyć komfortowewarunki zarówno do przemieszczania się z punktu A do punktu B, np. z domu dopracy, jak i w celach rekreacyjnych” – powiedział PAP Patryk Pulikowski zbiura komunikacji i dialogu społecznego urzędu miasta w Olsztynie.
Oficer rowerowy w urzędzie miasta w Olsztynie MirosławArczak podał, że po podsumowaniu istniejących tras wybrano odcinki, o którenależy uzupełnić plan sieci ścieżek. „Ta ogólnomiejska sieć rowerowa musibyć tak gęsta i wygodna, by umożliwić dowolne skonfigurowanie naszej własnej trasyrowerowej” – zaznaczył Arczak.
Jak dodał, gotowa dokumentacja w razie pojawienia się źródełfinansowania umożliwia szybkie rozpoczęcie realizacji inwestycji.
Przykładem trasy może być tzw. Łynostrada o długości około 10 km. Przebiega ona wzdłużrzeki Łyny na południu od ulicy Kalinowskiego a na północy do elektrowni naWadągu. Trasa w znacznym stopniu przebiegać ma przez tereny Lasu Miejskiego iparki m.in. Park Centralny czy Park Podzamcze. Mają się znaleźć na niejoprócz ławek, stojaków na rowery i koszy na śmieci, także altany wypoczynkowe iwieża lub taras widokowy.
Inna trasa to tzw. obwodnica największych osiedli – sypialniOlsztyna Jarot i Nagórek, gdzie mieszka około 50 tys. osób, które mają być wzałożeniu głównymi użytkownikami tej drogi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trasa Kołodrom, po uzupełnieniu jej nowymi odcinkami, ma zkolei połączyć odległe Jaroty ze Śródmieściem Olsztyna.
Wykonawca dokumentacji ma opracować także przebieg trasrowerowych w północnej dzielnicy Olsztyna – na Zatorzu. Ma wykorzystać przy tymistniejące rozwiązania komunikacyjne, aby uatrakcyjnić komunikację rowerową wtej części miasta.
Jak zaznaczył Pulikowski większość tras rowerowych, ma byćoddzielona od ciągów pieszych, więc przy okazji poprawi się też komfortpieszych. Wzdłuż ścieżek rowerowych powstać mają nowe lub wyremontowane zostanąistniejące chodniki. To poprawi również bezpieczeństwo zarówno rowerzystów jaki pieszych. (PAP)
„