Olsztyn w czołówce rowerowych miast w Polsce
Olsztyn zajął ósme miejsce w rankingumiesięcznika Rowertorur na miasto przyjazne rowerzystom, spośródwszystkich 39 badanych miast.
Wlistopadowym numerze miesięcznika „Rowertour” przedstawionezostały wyniki czwartej edycji ogólnopolskiego „Rankingumiast przyjaznych rowerzystom”. Jest to zestawienie, którebardzo dokładnie analizuje „rowerowe” postępy dokonane wciągu ostatnich dwóch lat. Ocena wydawana przez „Rowertour”jest uznawana za najbardziej miarodajną i wiarygodną spośródrozmaitych zestawień opisujących rozwój komunikacji rowerowej wpolskich miastach. Najnowszy ranking obejmuje 39 miast, wśródktórych Olsztyn uplasował się na ósmym miejscu ? informujeUrząd Miasta Olsztyna.
– Stabilna pozycja Olsztyna w czołówce tegorankingu wynika z konsekwentnej realizacji celów określonych w 2009roku – mówi olsztyński Oficer Rowerowy, MirosławArczak.
– Tempo naszych postępów z pewnością nie jestdla wszystkich satysfakcjonujące, ale spełnienie wielu oczekiwańwymaga znacznych nakładów finansowych. Istnieje jednak szeroka gamarozwiązań prostych, tanich i skutecznych, których stosowanie jestcoraz popularniejsze w całym kraju, a dodatkowo, są szczególniepremiowane w tym rankingu. Są to rozwiązania bazujące nawykorzystywaniu istniejących dróg do łączenia na nich ruchuwszystkich pojazdów, w tym także rowerów. Bardzo często bowiemusilna separacja rowerzystów na niedoskonałych drogach dla rowerówprowadzi do powstawania większej ilości zagrożeń niż odpowiedniowykonana integracja pojazdów na jezdni. Myślę tu o pasach ruchudla rowerów, śluzach dla rowerów, obszarowym uspokajaniu ruchu naosiedlach i w Śródmieściu, kontrapasach, organizowaniu ruchurowerów „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych ?dodaje Arczak.
Dobrą pozycję Olsztyna w tegorocznym rankinguzapewniły nowe drogi dla rowerów z asfaltową nawierzchnią, corazpowszechniej stosowana skuteczna separacja ruchu rowerów odpieszych, liczne inwestycje drogowe przyczyniające się także dorozwoju komunikacji rowerowej (w tym przede wszystkim budowa liniitramwajowej), kompleksowe udogodnienia wprowadzone na obszarzeStarego Miasta, stale zwiększająca się liczba dobrych stojakówrowerowych, możliwość jazdy po miejskich parkach. Olsztyn wyróżniasię także bogatą ofertą cyklicznych imprez dla miłośnikówrowerowej turystyki, rekreacji i sportu, co jest efektem wieloletniejwspółpracy Urzędu Miasta ze środowiskami olsztyńskichrowerzystów.
Nie brakuje jednak działań, które muszą byćintensywniejsze, aby poprawić warunki jazdy na rowerze. To natomiastpozwoliłoby wywindować Olsztyn w kolejnym rankingu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? Duże i kosztowne inwestycje drogowe przyniosąnam w najbliższych latach kolejne elementy infrastruktury rowerowej– tłumaczy Oficer Rowerowy. – Jednak na ich tle jeszcze lepiejwidać zalety rozwiązań niezbyt drogich, a rekomendowanych przezspecjalistów na tereny gęsto zabudowane, takich jak naszeŚródmieście czy liczne osiedla. Powinniśmy brać przykład zliderów tegorocznego rankingu, czyli konsekwentnie i powszechnieuspokajać ruch samochodowy na dużych obszarach miasta, wyznaczaćwięcej pasów rowerowych i śluz dla rowerów oraz dopuszczać ruchrowerowy w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych. Niewątpliwiewciąż trzeba zwiększać liczbę stojaków rowerowych na tereniecałego miasta, głównie przy szkołach, jako wyposażenie istotnychmiejsc publicznych, a także przy węzłach przesiadkowych, abywskazać mieszkańcom możliwość połączenia komunikacji rowerowejz prężnie rozwijającym się u nas transportem publicznym ?dodaje.
Drugim bardzo aktualnym rankingiem jest raport FundacjiAllegro All For Planet, który dokładnie charakteryzuje polskichrowerzystów. Bazą do wykonania tego zestawienia były dane o ponad23 tysiącach rowerzystów z całego kraju. Raport wskazuje, iż 82proc. olsztyńskich cyklistów regularnie korzysta z tego środkatransportu, co daje czwarte miejsce w kraju. To badanie możnaznaleźć na stronie internetowej www.rowerowa-polska.pl
„