Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Olsztyn: mieszkańcy zdecydują, czy powstanie system roweru miejskieg

infobike
31.07.2015 10:58

Mieszkańcy Olsztyna zdecydują czy w2016 r. wprowadzony zostanie system roweru miejskiego. Mógłby byćon alternatywnym wobec ruchu samochodowego oraz komunikacji zbiorowejśrodkiem transportu. Taki pomysł został zgłoszony doOlsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Poinformował o tym PAP oficer rowerowyw urzędzie miasta w Olsztynie Mirosław Arczak.

Taka propozycja została zgłoszonajako projekt ogólnomiejski, na realizację którego przeznaczono 1mln zł. Wniosek przeszedł weryfikację i w połowie sierpnia wraz zinnymi projektami zostanie oficjalnie ogłoszony, a od wrześniamieszkańcy głosując zdecydują, czy rower publiczny zostanie przezwładze miasta zrealizowany w 2016 roku.

 

Jeśli mieszkańcy zdecydująo wprowadzeniu systemu roweru publicznego w Olsztynie, ogłoszonyzostanie przetarg na wybór operatora. Jeśli zapadnie decyzja owprowadzeniu tego systemu, to na pewno nie będzie on wprowadzonytylko na rok, bo byłoby to nieskuteczne i niegospodarne, więc wkolejnych latach pieniądze na rower publiczny będą musiały sięznaleźć” – podkreślił Mirosław Arczak.

 

Jak podał, zapisy o wprowadzeniuroweru publicznego znalazły się w dwóch ważnych dokumentachdotyczących rozwoju Olsztyna przygotowanych i przyjętych przez radęmiasta Olsztyna w ostatnim czasie. Chodzi o Zintegrowany ProgramRozwoju Przestrzennego Śródmieścia w Olsztynie oraz ProgramGospodarki Niskoemisyjnej w Olsztynie.

 

Dodał, że sam pomysł, byOlsztynianie i turyści mogli korzystać z miejskiego roweru powstałpodczas I edycji Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego (OBO) 2 latatemu. Wówczas jednak pomysł ostatecznie nie został zrealizowany,ale zebrał dużo głosów mieszkańców, a w tym roku znówzgłoszono go jako propozycję do OBO.

 

Według Arczaka, aby miejski rower wOlsztynie okazał się sukcesem, w pierwszym etapie musiałoby siępojawić 300 bicykli zlokalizowanych w 30 stacjach na terenieśródmieścia. Wstępne szacunki wskazują, że taki programkosztowałby rocznie 1 mln zł. W dalszych latach mógłby on objąćdo 60 stacji rowerowych w całym mieście.

 

Projekt publicznego roweru to możliwośćwypożyczenia bezpłatnego albo za niewielką opłatą jednośladu,który pobiera się z wyznaczonych miejsc zwanych stacjami. Rowermożna zwrócić do tej samej stacji, z której się go pobrało albodo innej zlokalizowanej w innym miejscu.

 

Zainteresowanie wprowadzeniempilotażowego systemu roweru miejskiego wyraziły władzeUniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jak podkreśliłrektor prof. Ryszard Górecki, rower stanowiłby idealny środektransportu, którym studenci i pracownicy mogliby się poruszać pokampusie, gdzie znajdują się zarówno budynki uczelniane jak iakademiki.

 

Według badań ankietowych, na którepowołuje się oficer rowerowy, w Olsztynie liczącym 170 tysięcymieszkańców jest 80 tys. rowerów. Obecnie w Olsztynie jest 70kilometrów ścieżek rowerowych, w najbliższym czasie powstaniekolejnych kilka kilometrów.

 

Teraz, gdy w Olsztynie budowane są odpodstaw 3 linie tramwajowe, co wiąże się z dużymi utrudnieniami wruchu, wielu Olsztynian dojeżdża do szkół czy do pracy rowerami,rezygnując z samochodów. (PAP)