Olsztyn: czy w mieście powstanie rower miejski?
Wprowadzenie roweru miejskiego jako alternatywnego wobecruchu samochodowego oraz komunikacji zbiorowej środka transportu zakładająurzędnicy w Olsztynie. Aby spełniał on oczekiwania mieszkańców, na ulicachOlsztyna musiałoby się pojawić 300 publicznych bicykli.
Jak podał PAP oficer rowerowy w urzędzie miasta w OlsztynieMirosław Arczak zapisy o wprowadzeniu roweru miejskiego znalazły się w dwóchważnych dokumentach dotyczących rozwoju Olsztyna przygotowanych w ostatnimczasie – opublikowanego właśnie Zintegrowanego Programu Rozwoju PrzestrzennegoŚródmieścia w Olsztynie oraz Programu Gospodarki Niskoemisyjnej w Olsztynie,przyjętego pod koniec maja przez radę miejską.
„Przyszły rok to jest ten czas, by rozpocząć praceprzygotowawcze przed decyzją – w jakiej skali wprowadzić rower miejski wOlsztynie i jakie na ten cel przeznaczyć pieniądze. Chcemy, by taki programzostał wprowadzony w sposób gospodarny, dlatego obserwujemy doświadczeniawprowadzania i funkcjonowania rowerów miejskich w innych polskichmiastach„- ocenił Mirosław Arczak.
Dodał, że sam pomysł, by Olsztynianie i turyści moglikorzystać z miejskiego roweru powstał podczas I edycji Olsztyńskiego BudżetuObywatelskiego (OBO) 2 lata temu. Wówczas wśród projektów zgłoszonych do OBOznalazło się właśnie takie rozwiązanie. Pomysł ostatecznie nie zostałzrealizowany, ale zebrał dużo głosów mieszkańców, dlatego pojawiły sięargumenty, by poważnie się nad tym zastanowić”– podkreślił Arczak.
Dodał, że aby miejski rower w Olsztynie okazał się sukcesemna ulicach musiałoby się pojawić 300 bicykli zlokalizowanych w 30 stacjach naterenie miasta. Wstępne szacunki wskazują, że taki program kosztowałby rocznie1 mln zł.
„Podczas dyskusji, która wkrótce się rozpocznie będępodawał także argumenty takie, czy nie lepiej zamiast instalacji rowerówmiejskich wydać pieniądze na infrastrukturę rowerową w mieście, tak byolsztynianie korzystając z własnych jednośladów mogli sprawnie poruszać się pomieście. Obserwacje wskazują, że z miejskiego roweru korzystają często przypadkowirowerzyści, których zachowanie w ruchu drogowym może być ryzykowne – oceniłArczak.
Projekt publicznego roweru to możliwość wypożyczeniabezpłatnego albo za niewielką opłatą jednośladu, który pobiera się zwyznaczonych miejsc zwanych stacjami. Rower można zwrócić do tej samej stacji,z której się go pobrało albo do innej zlokalizowanej w innym miejscu.
Według badań ankietowych, na które powołuje się oficerrowerowy, w Olsztynie liczącym 170 tysięcy mieszkańców jest 110 tys. -120 tys.rowerów. Obecnie w Olsztynie jest 65 kilometrów ścieżek rowerowych, w tym rokupowstanie kolejnych 10 kilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz, gdy w Olsztynie budowane są od podstaw 3 linietramwajowe, co wiąże się z dużymi utrudnieniami w ruchu, wielu Olsztyniandojeżdża do szkół czy do pracy rowerami, rezygnując z samochodów. (PAP)
„