Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Olsztyn: 30 km dróg rowerowych do 2020 roku

infobike
28.10.2015 23:32

W najbliższych latach w Olsztyniepowstanie 30 kilometrów ścieżek rowerowych, w sumie do 2020 rokurowerzyści będą mieć do dyspozycji 100 kilometrów tras wmieście. W poniedziałek w Olsztynie podpisano umowę naprzygotowanie dokumentacji tras rowerowych. 

Umowę podpisał prezydent OlsztynaPiotr Grzymowicz i Sebastian Kuźniewski prezes biura projektowegoNow Eko w Olsztynie, które wygrało przetarg na przygotowanieprojektu budowy.

 

Grzymowicz podkreślił, że celemwładz miasta jest stworzenie nowej przestrzeni publicznej przyjaznejrowerzystom, połączenie różnych części miasta siecią dróg itras rowerowych, w większości oddzielonych od ruchu pieszego.

 

Ścieżki mają zostać zaprojektowanejak i później wybudowane na całkiem nowych odcinkach; poprawionemają być także już istniejące. Jak podkreślił Grzymowicz,miasto przy budowie tras rowerowych będzie chciało skorzystać ześrodków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia iMazury 2014-20 oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-20.

 

Przykładem nowej trasy może być tzw.Łynostrada o długości około 8 km. Przebiega ona wzdłuż rzekiŁyny na południu od ulicy Kalinowskiego a na północy doelektrowni na Wadągu. Trasa w znacznym stopniu przebiegać ma przeztereny Lasu Miejskiego i parki m.in. Park Centralny czy ParkPodzamcze.

 

Inna trasa to tzw. obwodnicanajwiększych osiedli ? ?sypialni? Olsztyna Jarot i Nagórek,gdzie mieszka około 50 tys. osób, które mają być w założeniugłównymi użytkownikami tej drogi.

 

Trasa Kołodrom, po uzupełnieniu jejnowymi odcinkami, ma z kolei połączyć odległe Jaroty zeŚródmieściem Olsztyna.

 

Wykonawca dokumentacji ma opracowaćtakże przebieg tras rowerowych w północnej dzielnicy Olsztyna – naZatorzu. Ma wykorzystać przy tym istniejące rozwiązaniakomunikacyjne, aby uatrakcyjnić komunikację rowerową w tej częścimiasta.

 

Większość tras rowerowych, ma byćoddzielona od ciągów pieszych, więc przy okazji poprawi się teżkomfort pieszych. Wzdłuż ścieżek rowerowych powstać mają nowelub wyremontowane zostaną istniejące chodniki. To poprawi równieżbezpieczeństwo zarówno rowerzystów jak i pieszych.

 

Dokumentacja na budowę ścieżekrowerowych będzie zawierać elementy małej architektury takie jakstojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, tablice MiejskiejInformacji, drogowskazy dla ruchu rowerowego, podpórki dlarowerzystów przed skrzyżowaniami, samoobsługowe stacje naprawyrowerów oraz urządzenia pomiarowe – liczniki zliczające liczbęrowerzystów, korzystających z nowej infrastruktury oraz lokalizacjęparkingów rowerowych, czyli miejsc gdzie rowerzyści przesiadająsię do komunikacji zbiorowej zostawiając swoje jednoślady. (PAP)