Okoliczności wypadków z udziałem pijanych rowerzystów i pieszych

infobike
28.02.2012 19:27

Okoliczności wypadków z udziałem pijanych rowerzystów i pieszych

 

Myślisz, że pijani rowerzyści powodują wypadki zazwyczaj w nocy i bez oświetlenia? Że najczęściej wywracają się tuż przed nadjeżdżającym samochodem? Przeczą temu statystyki dotyczące okoliczności wypadków, które opublikowaliśmy w grudniu 2011, a których podsumowanie zrobiłem dopiero teraz –pisze Adam Łaczek z I bike Kraków

 1

Przyczyny wypadków rowerzystów
Najpopularniejszą przyczyną wypadków jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (29,3% wypadków i 50% wypadków ze skutkiem śmiertelnym) –ponieważ jest to także najpopularniejsza przyczyna wypadków z udziałem trzeźwych rowerzystów stawiam hipotezę, że to nie alkohol jest tu głównym czynnikiem, a słaba znajomość przepisów ruchu drogowego. Druga najpopularniejsza przyczyna wypadków to „Nieprawidłowe: skręcanie” 18.75%, które również jest popularną przyczyną wypadków u trzeźwych rowerzystów, a wiąże się z generalnie trudnym dla (nawet trzeźwych) rowerzystów manewrem skrętu w lewo. Przykładowe rozwiązania tego problemu to śluzy rowerowe i manewr „skrętu w lewo na 2”, oraz właściwa edukacja. „Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”(13.9%) jest w warunkach rowerowych najczęściej zwykłą brawurą, ze skutkiem w postaci np. wypadnięcia z jezdni na żywopłot. „Jazda po niewłaściwej stronie drogi”10.1% jest natomiast przyczyną wypadków raczej typową dla pijanych rowerzystów, ponieważ na tle wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów jej procentowy udział we wszystkich przyczynach jest znaczący.


Jazda bez wymaganego oświetlenia była przyczyną zaledwie 3.4% wszystkich wypadków
spowodowanych przez pijanych rowerzystów, co obala mit „pijanego batmana”. Chociaż należy zauważyć, że ta przyczyna pojawia się u pijanych rowerzystów o wiele częściej niż u trzeźwych rowerzystów. Warto też dodać, że68,7% wszystkich wypadków spowodowanych przez pijanych rowerzystów odbyła się w dzień, podczas gdy jedynie 27,8% wypadków spowodowanych przez pijanych pieszych miała miejsce w dzień, a jednocześnie 28,1% wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych pieszych miała miejsce w nocy na drodze nieoświetlonej.

 

Rodzaj wypadku rowerzystów, czyli segregacja nie chroni
Najpopularniejszym rodzajem wypadków jest zderzenie boczne –49% wszystkich wypadków, w których zginęło 70% wszystkich rowerzystów. Tu ważna uwaga: wydzielona infrastruktura rowerowa w żaden sposób nie chroni przed zdarzeniami tego typu, bo segregacja kończy się zawsze na skrzyżowaniach. Tym samym twierdzenie, że pijani rowerzyści nie stanowiliby problemu gdybyśmy mieli w Polsce więcej dróg rowerowych nie ma poparcia w obecnych danych.

Bardziej skutecznym rozwiązaniem jest tu edukacja i uspokojenie ruchu i to m.in. dzięki takim rozwiązaniom np. w Danii rowerzyści zarówno trzeźwi i pijani są w mniejszym stopniu narażeni na skutki zderzeń bocznych. Pamiętajmy, że niezależnie od tego czy rowerzysta jest trzeźwy, czy pijany to jeśli dochodzi do zderzenia bocznego z jego winy to bez znaczenia jest to czy poruszał się wcześniej na jezdni, czy na drodze dla rowerów –skutek jest ten sam. Nie łączmy segregacji infrastruktury na Zachodzie z ich liberalizmem dla nietrzeźwych rowerzystów! Ten liberalizm jest wynikiem bardziej czystego pragmatyzmu, oraz bilansu zysków i strat. To czego najbardziej obawiają się wszyscy kierowcy, a więc wywrócenie się rowerzysty to 16,3% wypadków spowodowanych przez pijanych cyklistów.

 

Przyczyny u pijanych pieszych
W zasadzie identyczne wnioski można wyciągnąć dla pieszych, którzy przecież mają zapewnioną segregacje (chodniki), a mimo wszystko w tak dużym stopniu ulegają wypadkom jako pijani. Tu także segregacja kończy się przy przekraczaniu ulicy, a tam:

·         Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem 57.6% wypadków;

·         Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym 11.8% wypadków;

·         Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 7.7% wypadków;

·         Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody 5.1% wypadków;


Twierdzenie, że pijanych pieszych nie trzeba karać jak rowerzystów, bo w przeciwieństwie do rowerzystów nie poruszają się oni po jezdni nie ma potwierdzenia w statystykach wypadków. 99 % pieszych (także pijanych) w trakcie swojej pieszej podróży przekracza jakąś jezdnie i jest tam narażona na wypadek. Jedną z ciekawych przyczyn wypadków jest „stanie na jezdni, leżenie”–8.2% wszystkich wypadków, ale aż 23,1% (22) wszystkich zgonów u nietrzeźwych pieszych.

 

„Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów 2006–2008”GDDKiA
tym opracowaniu na stronie 37 znajdziemy dodatkowe trzyletnie statystyki o przyczynach wypadków z udziałem nietrzeźwych rowerzystów.


Tabela 6.5. Zachowania rowerzystów pod wpływem alkoholu.

Zachowania rowerzystów pod wpływem alkoholu

Liczba

%

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

737

24,7%

Zachowanie poprawne (wina innego uczestnika ruchu)

635

21,3%

Nieprawidłowe skręcanie

349

11,7%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

244

8,2%

Nieprawidłowe omijanie

205

6,9%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

146

4,9%

Jazda bez wymaganego oświetlenia

118

4,0%

Nieprawidłowe wymijanie

106

3,6%

Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu

93

3,1%

Ograniczenie sprawności psychomotorycznej

61

2,0%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

45

1,5%

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

41

1,4%

Wjazd przy czerwonym świetle

30

1,0%

Zmęczenie / zaśnięcie

30

1,0%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

21

0,7%

Nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu

17

0,6%

Nieprawidłowe wyprzedzanie

15

0,5%

Gwałtowne hamowanie

13

0,4%

Nieprawidłowe zawracanie

7

0,2%

Nieprawidłowe zatrzymywanie / postój

6

0,2%

Inne

64

2,1%

 

Jako uzupełnienie danych o skali zagrożenia, w tabeli 6.5. zestawiono przyczyny zdarzeń w zdarzeniach drogowych, w których rowerzysta znajdował się pod wpływem alkoholu. W zestawieniu tym w porównaniu do danych dla ogółu zdarzeń z udziałem rowerzystów wyraźnie częściej jako przyczyna podawana jest jazda po niewłaściwej stronie drogi oraz jazda bez wymaganego oświetlenia. Ponieważ trudno obronić tezę, że zachowania te pojawiają się w wyniku spożycia alkoholu (np. że rowerzysta, który wypije dwa piwa, wyłącza oświetlenie…) sądzić należy, że znaczenie może mieć dopiero kombinacja tych czynników –nieprawidłowego zachowania na drodze (tzn. braku oświetlenia, jazdy po niewłaściwej stronie drogi) i ograniczenia sprawności psychomotorycznej związanego ze spożyciem alkoholu. Wymaga to dalszych badań.

Trudno nie zgodzić się z tym komentarzem. Rowerzyści, którzy spowodowali wypadek pod wpływem alkoholu ponieważ jechali bez oświetlenia, czy po złej stronie drogi raczej jeżdżą tak nie z powodu alkoholu, bo na trzeźwo zachowują się najczęściej identycznie. Dlatego też większy nacisk należy kłaść na prawidłową edukację rowerzystów –zwłaszcza na terenach, gdzie ta edukacja szczególnie kuleje.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/02/24/okolicznosci-wypadkow-z-udzialem-pijanych-rowerzystow-i-pieszych/