Odśnieżanie dróg rowerowych w Radomiu

infobike
18.01.2018 19:03

Z odśnieżaniem infrastruktury rowerowej w Polscejest różnie. Bractwo Rowerowe sprawdziło jak to wygląda wRadomiu. Czy służby zajmujące się odśnieżaniem dróg rowerowychrobią co do nich należy?

Bractwo Rowerowe – stowarzyszenie dbające o ruchrowerowy i pieszy w Radomiu – zwróciło się do Miejskiego ZarząduDróg i Komunikcji z prośbą o udostępnienie informacji, któreodcinki infrastruktury dla rowerów (drogi dla rowerów, ciągipieszo-rowerowe, pasy dla rowerów, kontrapasy, łączniki rowerowe)objęte są zimowym utrzymaniem.

Stowarzyszenie zapytało również o udostępnienieinformacji jaka jest liczba kilometrów i ulic objętych pracami orazo podanie informacji nt. czasu reakcji firm zajmujących sięodśnieżaniem oraz standardów.

Z odpowiedzi MZDiK wynika, że „utrzymaniu MZDiK wRadomiu znajduje się 55,8 km ścieżek rowerowych i 16,8 kmkontrapasów. Firmy zajmujące się odśnieżaniem, podejmują pracew czasie od 25 do 45 minut od chwili wezwania.”

Bractwo zajrzało również na stronę BIPu MZDiK. W”Przetargu nieograniczonego nr 93.2017 na utrzymanie letnie izimowe pasów drogowych miasta Radomia w latach 2017-2019″znajdują się takie informacje:

… W okresie występowania warunków zimowych zakresprac obejmuje: – odśnieżanie,

– uprzątnięcie błota pośniegowego,

– posypywanie materiałem uszorstniającym,

– likwidacja oblodzenia.

W czasie występowania warunków zimowych stannawierzchni ciągów pieszych wraz z pochylniami i schodami, ścieżekrowerowych i ciągów pieszo-rowerowych powinien pozwolić nabezpieczne korzystanie z nich przez użytkowników. Powierzchniepowinny być odśnieżone, posypane piaskiem lub innymi materiałamiszorstkimi żeby zapobiec śliskości, błoto pośniegowe winno byćuprzątnięte. W przypadku wystąpienia oblodzenia należy w celujego likwidacji zastosować środki chemiczne lub mechaniczne.

Przejścia dla pieszych, pochylnie i schody, ścieżkirowerowe i ciągi pieszo-rowerowe położone na długościobsługiwanych ciągów powinny być oczyszczone ze śniegu i lodu nacałej szerokości. W otoczeniu przejścia dla pieszych nie możezalegać śnieg wyżej niż pół metra. Jeżeli śniegu jest więcejnależy go usunąć poza obręb skrzyżowania. Na schodach orazstromych przejściach nie może zalegać warstwa ubitego śniegu anilodu. Schody, pochylnie i przejścia dla pieszych powinny byćodśnieżone do czarnej nawierzchni i uszorstnione. W przypadkuwystąpienia oblodzenia należy w celu jego likwidacji zastosowaćśrodki chemiczne lub mechaniczne.

O rozpoczęciu akcji zima decyduje Zamawiający. Odchwili powołania akcji przez Zamawiającego, Wykonawca w czasiezaoferowanym w ofercie, jednak nie dłuższym niż 45 minut wyjeżdżado odśnieżania. W przypadku wystąpienia ciągłych opadów śnieguw dzień Wykonawca odśnieża ciągi piesze wraz z pochylniami ischodami, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe w sposóbciągły zmieniając tylko osoby obsługujące sprzęt doodśnieżania.

Weryfikacja w praktyce

Bractwo Rowerowe sprawdziłojak wygląda odśnieżanie infrastruktury rowerowej w praktyce iopublikowało zdjęcia dróg rowerowych. Zdjęcia zrobiono ok. Godz.16:00 kilka godzin poustaniu opadów śniegu.

Zdjęcie przestawia niedawno wybudowany łącznik naul. Traugutta na wprost okien MZDiK.

Zdjęcie zrobione 400 m dalej, pokazuje łącznik naul. Broni.